Hollandse test roterende kasten 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario »

Vandaag heel wat afgeklets.
Toch even naar het forum met een waarneming in de roterende.
Iedere imker kent het verhaal uit de literatuur over de dans die de bijen uitvoeren bij terugkeer in de kast,de stand van de zon, kast en drachtbron.
Bij het bekijken van de bijen zie ik dat boven op de ramen de bij de dans van een 8 beschrijven(Horizontaal) even later op de raat verticaal Als hij gedraaid is ........? Let op de zelfde bij.Wat blijft er nu over van de stelling kast, bron., zon. Ik denk hier dat de boekjes op dat punt herschreven dienen te worden.Toch halen de bijen daar even veel als bij de anderen. Voor de zeer geleerden, nog een vraag die mij vandaag ook is mee gedeeld en het antwoord schuldig blijf. Waar zit het orgaan die dat regeld. Bij duiven weet ik dat het niet in de kop zit.Misschien bij bijen ook in het borststuk? U mening wordt in dank aanvaard.

Bertus
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Destijds is er door Von Frisch heel wat afonderzocht. Hij vond dat het geen verschil uitmaakte als bijen nu de rondedans uitvoerden op een horziontale raat of verticale raat. De bijen weten het te vinden. een draaiende raat (in feite verticaal) maakt in dat opzicht niets uit. Alhoewel de rondedans tot op zekere hoogte nog steeds controversieel is. De dans hoe prestigieus ook wordt misschien wel overschat als het op nauwkeurigheid aankomt.

jp
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Bedankt voor Je antwoord JP.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

En zaterdag ga ik bij Wil(werkbij) een bakkie doen, en kassie kijken.

Dat heb ik dan gedaan bedankt voor de koffie en koek, dat valt er altijd goed in. Wat op viel was het alles keurig verzorgd was, en dat is voor zo'n dag toch een hele voorbereiding.
Wat ik tegen kwam waren oudere imkers, jongere imkers, met dames en kinderen zelfs kleine kinderen en een baby, honden, katten en o, ja waar iedereen voor kwam......... een half miljoen bijen. Wat er was, van alles. Van ansichtkaarten tot potkachels en alles wat met bijen te maken heeft. Kortom het was bar gezellig.

En ook de Anivetkast nog eens goed bekeken. Veel over gekletst en er waren toch nog heel wat vragen, hoe nu het een en ander werkte, er was
over het geheel een gezonde belangstelling voor.
Kees had zelf een kast met bijen klaar staan voor hoe het en ander in z'n werk gaat. De bijen hadden al in zeer korte tijd de 40 cm ronde ramen keurig uitgebouwd.

Om het zwermen zo veel mogelijk goed te beheersen zal ik mij beter moet gaan oriënteren op de verschillende draaisnelheden en tijden ik denk dat daar nog het een en ander te leren is.

wat de varroa betreft en de bestijding, kwam ik dit tegen:

De pesticiden Gaucho en Regent zijn niet de oorzaak van de massale bijensterfte waar de Waalse imkers de laatste tijd mee worden geconfronteerd. Dat blijkt uit een onderzoek van de Faculteit Landbouw in Gembloers. De pesticiden worden vooral gebruikt door boomkwekers om hun gewassen en zaden te beschermen tegen insecten. De imkers vermoedden dat die producten aan de oorsprong liggen van de massale sterfte in hun bijenkolonies.

Eric Haubruge van de Faculteit Landbouw in Gembloers weerlegt nu dat vermoeden. Hij onderzocht in totaal 595 stalen van honing, was en bijen en vond in geen enkel monster sporen van Gaucho of Regent. De sterfte van de Waalse honingbijen is volgens hem te wijten aan de parasiet Varroa. Die houdt lelijk huis in de bijenkorven, maar de sterfte wordt volgens Haubruge vooral verklaard door de manier waarop de imkers de parasiet bestrijden.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste allemaal,

Stil aan sluipt de tijd nader dat het tijstip waarop ik begonnen ben met het experiment met de roterende kast. Nu ik de kast (2) met Kon.cellen op 1 dop heb gezet. Zal er niet veel meer veranderen

Het onderzoek is onvoorbereid begonnen, meer in een impuls om te kijken hoe het werkt en gefundeerd een antwoord te geven op een aantal vragen. Die vragen kwamen bij het vorderen van de waarnemingen en zijn zo goed en kwaad het ging beantwoord. Duidelijk moet toch worden gesteld dat ik geen onderzoeker ben maar gewoon dingen doe en constateer dat het zo is goed of fout.

Gezien de aantal keren dat er aan geklikt is om het een en ander te volgen (ongeveer 12000)
Geeft wel het idee dat er mee geleefd is er het veel imkers het niet onberoerd heeft gelaten.
Wat de populariteit van het forum goed heeft gedaan. Er waren zo hoorde ik ook niet imkers die het volgden.

Wat er 'goed'
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

Hallo Bertus betekent dit dat je nu stopt met de mededelingen over de draaikast of zet je er een punt achter.
Het is voor velen leerzaam en er is geen betere test dan de praktijk.
Ik volg je nog steeds met veel genoegen
De groeten Jan R
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Jan,

Ja in principe wel.

Voor mij zelf ga ik wel een tijdje door hier mee. het afgelopen jaar heb ik duidelijk veel voordelen
gezien Daarbij let ik ook op, het minder in de volken "Klooien" Dus minder werk. Ook wil ik graag en dat heb ik al een beetje onder woorden gebracht , de kasten wat perfectioneren. Daar bij komt ook nog dat zonder iets te doen de varroa duidelijk op z,n retour is. In vergelijk met de andere kasten er naast.

Wat ook een rol speelt is dat de imkerij hier ter lande duidelijk aan het vergrijzen is. De meeste imkers staan septisch tegen over nieuwe ontdekkingen en zullen zich daar tegen verzetten. Wat een logisch gevolg is van de leeftijd. Let wel al deze mensen hebben al een mooie stal en kasten daar is veel geld en moeite in gestopt
Die doe je ook zomaar niet over boord Maar bij de meesten is het "Het zal mijn tijd wel uitdienen" Als iedereen er zo over gedacht dan zaten we nu nog in de korfimkerij. Op de oproep van Marc reageert niemand, men wil hier niet delen. Stug de informatie voor hun eigen houden.
Slechts enkelen hebben het vermogen om verder te kijken dan hun neus lang is Wij leven in een klein
landschapspark wat Nederland wordt genoemd en de mens wordt steeds hoger opgeleid en mondigere niet iedereen is van bijen gecharmeerd.

Gelukkig zijn er door dat ik er wat over geschreven heb toch nog enkelen die op andere gedachten zijn gekomen.En ook iets proberen En dat hoeft niet altijd ook rond te zijn.

Stilaan denk ik dat ik misschien een soort nieuwsbrief maak waar in ik de vorderingen meld.

Bertus
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

Waar kan ik mij aanmelden voor de nieuwsbrief of plaats je die op het forum?
Als jij niet meer regelmatig iets meld word het rustig op dit onderwerp.
Ga je nu ook nog verder met wel/niet behandelen tegen varoa.
bv 1 kast wel en 1 kast niet behandelen en dan maar afwachten.
Lijkt mij zinvol om op temijn het effect te zien van de varoa druk in de draaimolen (geen kermisatractie).
groeten van Jan R
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Mij lijkt het ook fijn als je nu en dan nog iets over je ervaringen kunt melden op het Forum.
Het is een attractief thema en door jou goed gebracht Bertus.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ja, ik weet het zelf nog niet.
Het luikt mij stug dat ik de enigste roepende ben in de woestijn. Die zo,n draaispul heeft. Ik had graag wat gegevens uit gewisseld, maar ja......
Wat de varroa betreft ben ik zeer positief Nu al het broed uit gelopen is ga ik maar eens wat proefjes doen om dat geen er in zit op een plankie te krijgen.(Bodemla)

Verders moet je niet in herhaling van stappen vervallen. In een nieuwsbrief kan je misschien iets meer over dit onderwerp communiceren alleen mensen die er heel erg in geinteresceerd zijn zou je kunnen benaderen. En de uitkomst later op het forum plaatsen. Het is maar een idee. Misschien heeft iemand een hind?

Bertus
Plaats reactie