ik gebruik chinese kooitjes. is een kooitje gemaakt van een soort van tandenstokers waar de werksters door kunnen maar de koninginnen niet. heeft als afmeting 7 x 5 x 2 cm ofzo.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dag Johan,dat wordt dus extra hard opletten volgende zomer. dan worden alle koninginnen in arrest gezet gedurende 16 dagen zodat ik de kolonies in hun broedvrije toestand kan behandelen.
hoe heb je ze op arrest gezet?
Oxaalzuur gebruiken
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Oxaalzuur gebruiken
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Johan,1 enkele behandeling is sowieso te weinig is ook mijn ervaring.
zou ook herbesmetting kunnen zijn door vervliegen van bijen?
in principe is een totale broedafname het meeste radicale wat je kunt doen. Toch? Wat wil jij dan nog meer doen?
Ok ik ken die Chinese kooitjes niet. Ik wil dit jaar een aantal methodes toepassen, waaronder ook op arrest. Naar het schijnt worden er toch K. afgestoken nadat ze op arrest hebben gezeten en dat zou prima kunnen. Want ik heb dat ook gehad met mijn KI K. die even op arrest stond. Dus ik twijfel.
ps vind je klimaatbijdrage erg tof. Deze vraagt om reactie.
JP
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Vooral darren vliegen lustig van kast naar kast. Prima taxi voor mijtenzou ook herbesmetting kunnen zijn door vervliegen van bijen?

Ik wissel tegenwoordig de koninginnen om en dan is het probleem van afsteken minimaal.Naar het schijnt worden er toch K. afgestoken nadat ze op arrest hebben gezeten en dat zou prima kunnen. Want ik heb dat ook gehad met mijn KI K. die even op arrest stond. Dus ik twijfel.
Gewoon even die koninginnen van kolonie wisselen. Koningin A in volk B en koningin B in volk A dan wordt deze wel aanvaard.
Groeten,
Dirk
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Dat is helemaal gek. Ik zou dan juist meer afstoting verwachten.Gewoon even die koninginnen van kolonie wisselen. Koningin A in volk B en koningin B in volk A dan wordt deze wel aanvaard.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
je moet ze natuurlijk wel op een manier invoeren zodat de kans op aanvaarding maximaal is. Ik ken een imker die een heel aantal volken moerloos maakt voor de koninginnenkweek. de koninginnen worden allemaal in 1 moerloos volk ingehangen in afzonderlijke kooitjes. na de kweek worden ze gewoon terug ingevoerd in een willekeurig volk. lukt blijkbaar perfect als je enkele basisregels in acht neemt. kijk ook eens op http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... oeren.html en kijk bij invoeren koningin deel 1 en 2.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat is helemaal gek. Ik zou dan juist meer afstoting verwachten.Gewoon even die koninginnen van kolonie wisselen. Koningin A in volk B en koningin B in volk A dan wordt deze wel aanvaard.
gr.
ikzelf heb mijn koninginnen gewisseld na de 16 dagen arrest door de oude weg te nemen en vervolgens de ewk met een krantje bovenop het moerloze volk te verenigen. heb 1 volk gehad waar ze een dop getrokken hadden en die ik niet had gezien (op 12 volken). die koningin hebben ze gewisseld. bij alle anderen is dit perfect verlopen.
-
- Contacteer:
Koninginnen invoeren±
Broeder Adam zei dat je koninginnen pas probleemloos kon in voeren als ze 6 tot 8 weken aan de leg waren geweest.
Dus oude koninginnen herinvoeren is geen probleem.
Daarbij zijn toch wat kanttekeningen.
Er kan een andere koningin in lopen, tijdens de moerloosheid wordt elke koningin geaccepteerd ook die zich vergist in de kast.
Men adviseer niet voor niets om een moerrooster te plaatsen op de bodem van het volk waarin de doppen worden opgetrokken.
Als men een verdiepte bodem heeft kan daar zich ook een volkje met koningin vormen
Als het mis gaat heeft het vaak te maken met een stille moerswisseling met een 2e moer die er al rondliep en dat gebeurd vaak bij buckfast.
Dirk.
Broeder Adam zei dat je koninginnen pas probleemloos kon in voeren als ze 6 tot 8 weken aan de leg waren geweest.
Dus oude koninginnen herinvoeren is geen probleem.
Daarbij zijn toch wat kanttekeningen.
Er kan een andere koningin in lopen, tijdens de moerloosheid wordt elke koningin geaccepteerd ook die zich vergist in de kast.
Men adviseer niet voor niets om een moerrooster te plaatsen op de bodem van het volk waarin de doppen worden opgetrokken.
Als men een verdiepte bodem heeft kan daar zich ook een volkje met koningin vormen
Als het mis gaat heeft het vaak te maken met een stille moerswisseling met een 2e moer die er al rondliep en dat gebeurd vaak bij buckfast.
Dirk.
dertiende
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Koninginnen die lang opgesloten hebben gezeten worden soms afgestoken. Daar is iets op gevonden. Het zogenaamde Scalvini kooitje. Dit is een kooitje (lijkt een beetje op de Nicot set) waar de koningin in wordt opgesloten. Ze blijft leggen maar omdat de cellen ondiep zijn ruimen de bijen die weer op. De moer blijft wel in top conditie.
Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ga dit komende zomer doen als ik de varroamijten ga vangen voor de VSH test.
Ik heb er goede verhalen over gehoord.
Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ga dit komende zomer doen als ik de varroamijten ga vangen voor de VSH test.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Scalvini kooitjeTieme schreef:Koninginnen die lang opgesloten hebben gezeten worden soms afgestoken. Daar is iets op gevonden. Het zogenaamde Scalvini kooitje. Dit is een kooitje (lijkt een beetje op de Nicot set) waar de koningin in wordt opgesloten. Ze blijft leggen maar omdat de cellen ondiep zijn ruimen de bijen die weer op. De moer blijft wel in top conditie.
https://buckfastimker.files.wordpress.c ... ethode.pdf
ad staals
-
- Contacteer:
Waarom moeten die oude koninginnen opgesloten worden, je kan ze toch ook gewoon in een 3 of 6 ramer doorlaten gaan op een paar ramen!Tieme schreef:Koninginnen die lang opgesloten hebben gezeten worden soms afgestoken. Daar is iets op gevonden. Het zogenaamde Scalvini kooitje. Dit is een kooitje (lijkt een beetje op de Nicot set) waar de koningin in wordt opgesloten. Ze blijft leggen maar omdat de cellen ondiep zijn ruimen de bijen die weer op. De moer blijft wel in top conditie.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dat is mijn gedacht ook. Eventueel kun je het combineren met koninginnenkweek.Dirk Blanken schreef:Waarom moeten die oude koninginnen opgesloten worden, je kan ze toch ook gewoon in een 3 of 6 ramer doorlaten gaan op een paar ramen!