frank27 schreef:Valt deze interessante discussie nog onder deze titel?
Zeker.
De Rose Hive methode/filosofie omvat ook een pleidooi voor een op zo 'natuurlijk' mogelijke wijze houden van bijen - dus inclusief 'onkruid'.
Echter omvat het ook het houden van bijen die oorspronkelijk en in 'het wild in de directe omgeving' voorkomen - hier zullen dat waarschijnlijk de bastaard bijensoorten zijn.
Hoi Ewout,nee heb ik helaas niet...is al weer een aantal maanden geleden dat ik het gelezen heb.
Vond het niet zo heel spraakmakend nieuws en ben vergeten waar ik het gelezen heb.
Mocht ik er nog een keer tegenaan lopen,dan zal ik het zeker plaatsen.
Dan blijf ik vooralsnog sceptisch - in het volgende document staat een mooi overzicht van vergelijking van verschillende rassen mbt volksontwikkeling en honingopbrengst. Conclusie: Niet het ras maar de standplaats en bedrijfsmethode bepalen deze voornamelijk. Volksentwicklung bei der Honigbiene
Het ligt zeker aan de dracht, temperatuur en jaargetijde. Broeder Adam schreef het immers al: there is no best general bee- of woorden van die strekking
Oké Jaap, maar je begrijpt wellicht wat ik bedoel, ook zonder het woordenboek erbij te pakken.
Zonder 'onkruid' is het een onnatuurlijk landschap met een gebrek aan biodiversiteit, niet zo best voor bijen