The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Jaap v.Popering »

FrancA schreef:
Jaap v.Popering schreef:

Zonder 'onkruid' is het een onnatuurlijk landschap met een gebrek aan biodiversiteit, niet zo best voor bijen :|
Kom eens wat ervaring opdoen . Hier binnen het bereik van de bijenvolken staan tientallen percelen met goede drachtplanten , zonder onkruiden omdat niemand vervuilde bloemzaden wil kopen , bovendien kan ik geen enkele reden bedenken waarom drachtplanten door elkaar moeten staan en niet naast elkaar .. Over biodiversiteit gesproken . Een stuifmeel kleurenpalet van één dag :dance:

Jaap v P
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Te kekke kleurtjes Jaap, maar dat zegt nog weinig over de voor gezonde bijen benodigde voedingsstoffen.
Bijen doen het zo goed als mogelijk met wat er voorhanden is..

Op de eerste plaats overleven, wie weet worden de tijden voor de bijen dan ooit weer beter met weer meer biodiversiteit en weer voldoende 'onkruid' :be9:
Jaap v.Popering
Contacteer:

FrancA schreef: weer voldoende 'onkruid' :be9:
Je dient te weten dat de honingbijen bloemvast zijn en niet van het ene kruid naar een onkruid vliegen welke er tussen of naast groeien . En geloof mij ; de kwaliteit van dit stuifmeel is tip top in orde .

Jaap v P
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef: weer voldoende 'onkruid' :be9:
Je dient te weten dat de honingbijen bloemvast zijn en niet van het ene kruid naar een onkruid vliegen welke er tussen of naast groeien . En geloof mij ; de kwaliteit van dit stuifmeel is tip top in orde .

Jaap v P
Relatief, de bijen hier pakken in kleinere aantallen ook veel meer soorten bloemen mee omdat daar blijkbaar ook wat voor ze te halen valt.

Zet bijen uit in een groot gebied zonder 'onkruid' en een verder beperkte biodiversiteit bijv. door 'niet-vervuild zaad', dan zul je inderdaad vaststellen dat ze bij weinig verschillende soorten planten hun voedsel halen.

Spreek jij 'bijs' zodat jij inmiddels weet wat bijen graag op hun pollen- en nectarmenukaart hebben?
Jaap v.Popering
Contacteer:

FrancA schreef:
Zet bijen uit in een groot gebied zonder 'onkruid' en een verder beperkte biodiversiteit bijv. door 'niet-vervuild zaad', dan zul je inderdaad vaststellen dat ze bij weinig verschillende soorten planten hun voedsel halen.
Daar noem je mij wat ; zet een tiental bijenvolken in het midden van de sahara :think: Ook de natuurverenigingen willen geen vervuild zaad kopen :whistle:

Voor het overige heb ik zo lings en rechts wat ervaring opgedaan .

Jaap v P
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Mwoah, iedereen doet ervaring op tijdens zijn/haar leven en er zijn ook allerlei 'natuurverenigingen' die allemaal een verschillend idee hebben van wat 'natuurlijk' zou zijn.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Heeeeel lang geleden reisden de bijenhouders met paard en wagen naar drachtgebieden . Tegenwoordig hebben de meesten van ons wel een sneller vervoermiddel , maar men eist wel dat ; Ik zet mijn bijen hier neer en er behoord maar een drachtgebied in de nabijheid georganiseerd te worden .; Kromme wereld , reis gewoon even naar een natuurgebied toe .... maar daar mag je niet in ... :whistle:

Jaap v P
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

:)

Hier in de stad is altijd wel wat voor de dames te vinden met al die leuke bloementuintjes en veel verschillende bomen en struiken - althans hier in Apeldoorn.

En omdat de gemeente Apeldoorn - waarschijnlijk vanwege bezuiningen - geen 'onkruidverdelger' meer spuit, hebben wij hier momenteel ook nog eens 'onkruid' genoeg! :lol:

Gisteren nog een kleine 10 kg heerlijke linde raathoning geoogst, mmmmmmmmmmmm!
Met een lichte en pittige 'onkruid'-nectar ondertoon in de smaak ervan..
:D
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Heeeeel lang geleden reisden de bijenhouders met paard en wagen naar drachtgebieden . Tegenwoordig hebben de meesten van ons wel een sneller vervoermiddel , maar men eist wel dat ; Ik zet mijn bijen hier neer en er behoord maar een drachtgebied in de nabijheid georganiseerd te worden .; Kromme wereld , reis gewoon even naar een natuurgebied toe .... maar daar mag je niet in ... :whistle:
Dat paard had tezamen met zijn 2 tons miedema wagen wel wat een groter laadvermogen dan de meeste aanhangers, maar het reizen duurde de hele nacht, met de Opel Blitz vrachtwagen vertrokken we te vroeg omdat we het zo gewend waren de hele nacht nodig te hebben en we kwamen midden in de nacht aan in plaats van bij het eerste ochtendlicht...

Mijn bijtjes zullen voor wat goede lindehoning wel per aanhanger achter de Punto naar de linde toe moeten volgend jaar, affijn heb nu in elk geval wel iets, vorig jaar helemaal geen honing...

Freek
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ewout schreef:Dan blijf ik vooralsnog sceptisch - in het volgende document staat een mooi overzicht van vergelijking van verschillende rassen mbt volksontwikkeling en honingopbrengst. Conclusie: Niet het ras maar de standplaats en bedrijfsmethode bepalen deze voornamelijk.
Volksentwicklung bei der Honigbiene
Het ras/de lijn kan wel degelijk de honingopbrengst bepalen.
Bij de Buckfast bijen zijn er bepaalde lijnen die beduidend meer halen dan andere lijnen...de meeste lijnen halen goed,maar er zijn er die echt veel meer halen onder de zelfde omstandigheden met de zelfde bedrijfsmethode.Ze worden ook bij comerciele telers apart vermeld, zijnde extreem goede halers met hoge honing opbrengsten.
Elke buckfastimker die zich heeft verdiept in de diverse lijnen en er verschillende in de praktijk gezien/ermee gewerkt heeft,zal erkennnen dat er enorme verschillen kunnen zijn in haaldrift.

Ik heb b.v ook 1 volk,dat in verhouding tot het aantal bijen wat erin zit,wel degelijk uitblinkt wat betreft de haaldrift
1 van haar dochters in een miniplus,haalde in 5 dagen tijd bijna 1 volle broedromp met nectar.Deze had ik voorzien met 2 uitgebouwde raten en de rest kunstraat.Een miniplus volkje dat maar op 1 broedromp zat en ff de 2de volgooide met nectar...echt ongelofelijk die haaldrift en dan met zo weinig vliegbijen.

Ook zit er verschil in de diverse lijnen wat betreft zwermtraagheid.
Ik heb 1 lijn zitten die met een buiten temperatuur van 13 gr celcius het begin van baardvorming vertoonde...er zaten zoveel bijen in dat ze toen ze door het koude weer haast niet meer vlogen,bijna niet meer in de kast pasten.
Ik verwachte toen het weer warmer werd,zwermcellen te moeten breken....niets was echter minder waar.....totaal geen zwermneiging ...slecht 2 kleine speeldopjes,terwijl de bijen met trossen onder de ramen in de broedkamer hingen ,omdat alle straten al bomvol met bijen zaten.
Ewout schreef:Dat er geen verschillen zijn tussen rassen is ook wat kort door de bocht, laat een ander (recent) onderzoek zien. Conclusie daarbij was: Lokale rassen hebben grotere overlevingskans/vitaliteit dan geimpirteerde rassen... Stof tot nadenken!
The influence of genetic origin and its interaction with environmental effects on the survival of Apis mellifera L. colonies in Europe
Dat lokale rassen een grotere overlevingskans/vitaliteit hebben is kompleet onzin.
Alsof bijen aangepast MOETEN zijn aan lokale omstandigheden om goed te kunnen overleven...echt flauwe kul.
Als dit zo zou werken,hebben b.v. de Nederlandse bijen een gigantisch probleem met de verandering van het klimaat door de jaren heen....als ze hier niet erg fexibel mee om konden gaan,waren ze er al lang niet meer geweest....dit geld uiteraard voor elke soort bij.

Vitaliteit in een bijenvolk heeft niks te maken met het van oorsprong voorkomen op een bepaalde locatie.
Dat de standplaats erg belangrijk is,is een open deur intrappen......als er niks bloeit valt er ook niks te halen....als er veel goede drachtplanten zijn,is er veel te halen.

Oh en dan nog iets...De Spaarkast die ik heb met een Buckfast pmoer erin,die heeft nu 7 broedkamers spaarkast formaat heeft en barstens vol met honing zit(5 bij laatste inspectie zo goed als vol op wat kleine beetjes gesloten broed na en al 2 100% gevulde en verzegelde honingkamers geslingerd(ruim 21 kilo hierin)onderste broedkamer 2 kantramen vol verzegelde honing ,rest brias......broedkamer 2 10 ramen kunstraat,vorige week erop gezet...zal ook al weer aardig vol zitten
Moet je hiervoor een bijzonder kundige imker zijn met een uitgekiende bedrijfsmethode in een stad waar veel te halen is ? Of komt het gewoon doordat deze Buckfast lijn ver boven gemiddeld haalt?
En het ras dus wel degelijk uitmaakt!
Het enige wat ik heb gedaan is broedkamers kunstraat op tijd geven.(niet echt kundig volgens mij :D dat kan iedereen :D )
Dadant kast1 met pmoer met 6 honingkamers...zelfde verhaal.
Nieuwe Dadant kast....kunstzwerm(pmoer) hierin gegooid op 2 of 3 mei.....bovenste 2 honingkamers 100% gevuld(lloodzwaar),2 eronder lopen al aardig vol.(alle bakken opgebouwd vanaf kunstraat)
En die onderzoekers beweren dat het niet van het soort bijen af hangt???
Maar van een bepaalde bedrijfsmethode en de standplaats? No way
Plaats reactie