Kieler kweekkastje
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Re: Kieler kweekkastje
Raam broed en voer is met opzitten bijen dus dat valt wel mee op die manier.
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Opzittende bijen?
Accepteren die zomaar de moer uit de kieler?
Het is een bastaardmoer en mijn andere volken zijn buckfast, minofmeer..
Er komen steeds meer bijen met van die mooie zwarte achterlijven uit de kieler
Accepteren die zomaar de moer uit de kieler?
Het is een bastaardmoer en mijn andere volken zijn buckfast, minofmeer..
Er komen steeds meer bijen met van die mooie zwarte achterlijven uit de kieler

- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Ik gebruik een raam met zo veel als mogelijk gesloten broed. Tot op heden geen problemen met afsteken van koningin.
Deze volkjes gaan wel naar een andere stand om terugvliegen te voorkomen.
Deze volkjes gaan wel naar een andere stand om terugvliegen te voorkomen.
- FrancA
- Contacteer:
Vind het een te groot risico op afsteken.
Denk dat ik ze ga overplaatsen naar een drieramer met een HK'tje met HR's met voer, een BR met kunstraat? en een BR met voer?.
Eventueel later dan misschien een raam broed zonder opzittende bijen erbij.
Denk dat ik ze ga overplaatsen naar een drieramer met een HK'tje met HR's met voer, een BR met kunstraat? en een BR met voer?.
Eventueel later dan misschien een raam broed zonder opzittende bijen erbij.
- Albert Stoter
- Contacteer:
Wat bedoel je hiermee Dirk?Dirk C schreef:Stapelen vind ik sowieso geen optie meer. Ze bouwen de raat aan mekaar vast en dat geeft miserie in het voorjaar.
Bedoel je dat de raatjes van een bovenkamer worden vastgemaakt aan de toplatten van het kamertje er onder? Zo ja, ik heb dat opgelost door bij het stapelen een strookje plastic op de toplatten te leggen. Het weer uit elkaar halen van het kastje is dan in het voorjaar echt een stuk gemakkelijker.
Op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ngskastjes zie je hoe het raatje dan aan dat stukje plastic is vastgemaakt.
- FrancA
- Contacteer:
Goed plan AlbertAlbert Stoter schreef:Wat bedoel je hiermee Dirk?Dirk C schreef:Stapelen vind ik sowieso geen optie meer. Ze bouwen de raat aan mekaar vast en dat geeft miserie in het voorjaar.
Bedoel je dat de raatjes van een bovenkamer worden vastgemaakt aan de toplatten van het kamertje er onder? Zo ja, ik heb dat opgelost door bij het stapelen een strookje plastic op de toplatten te leggen. Het weer uit elkaar halen van het kastje is dan in het voorjaar echt een stuk gemakkelijker.
Op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ngskastjes zie je hoe het raatje dan aan dat stukje plastic is vastgemaakt.

Scheelt weer een hoop gedoe. Had ik bijna een HK'tje gemaakt voor een 3-ramer.
Nu blijven de bijen in de kieler.
2 vragen:
- knagen de bijen aan de plastic strookjes of het best vrij stevig plastic gebruiken?
- hoe de plastic strookjes op de kieler raampjes bevestigen, nietjes, lijm, plakband, ..?
- Albert Stoter
- Contacteer:
Vrij stevig plastic. Ik heb zelf daartoe een vrij stevig plastic tabblad uit een ordner in stroken geknipt.FrancA schreef:knagen de bijen aan de plastic strookjes of het best vrij stevig plastic gebruiken?
Gewoon los er op gelegd, wat anders behoud je immers het probleem. Als je moet vervoeren en bangt bent voor schuiven dan met een beetje vettigheid o.i.d? Het moet in ieder geval gemakkelijk weer loslaten.FrancA schreef:hoe de plastic strookjes op de kieler raampjes bevestigen, nietjes, lijm, plakband, ..?
- FrancA
- Contacteer:
Oké, dankjewelAlbert Stoter schreef:Vrij stevig plastic. Ik heb zelf daartoe een vrij stevig plastic tabblad uit een ordner in stroken geknipt.FrancA schreef:knagen de bijen aan de plastic strookjes of het best vrij stevig plastic gebruiken?Gewoon los er op gelegd, wat anders behoud je immers het probleem. Als je moet vervoeren en bangt bent voor schuiven dan met een beetje vettigheid o.i.d? Het moet in ieder geval gemakkelijk weer loslaten.FrancA schreef:hoe de plastic strookjes op de kieler raampjes bevestigen, nietjes, lijm, plakband, ..?

Dat wordt dan knip/snij en plakwerk (met wat vet) vandaag voor de volgende verdieping.
- FrancA
- Contacteer:
Zie hier de 2e verdieping met op de latjes gele plastic strookjes gesneden uit een ordnertabblad:FrancA schreef:Oké, dankjewelAlbert Stoter schreef:Vrij stevig plastic. Ik heb zelf daartoe een vrij stevig plastic tabblad uit een ordner in stroken geknipt.FrancA schreef:knagen de bijen aan de plastic strookjes of het best vrij stevig plastic gebruiken?Gewoon los er op gelegd, wat anders behoud je immers het probleem. Als je moet vervoeren en bangt bent voor schuiven dan met een beetje vettigheid o.i.d? Het moet in ieder geval gemakkelijk weer loslaten.FrancA schreef:hoe de plastic strookjes op de kieler raampjes bevestigen, nietjes, lijm, plakband, ..?
Dat wordt dan knip/snij en plakwerk (met wat vet) vandaag voor de volgende verdieping.
De strookjes zijn met wat gesmolten was vastgeplakt.
- Albert Stoter
- Contacteer:
Niet té vast hoop ik, het gaat er immers om dat je de raatjes van de 3e verdieping - die ze anders aan de toplatten van de 2e verdieping vast maken, maar nu aan de strookjes plastic - er later gemakkelijk uit kunt halen.FrancA schreef:De strookjes zijn met wat gesmolten was vastgeplakt.
Albert Stoter schreef:Gewoon los er op gelegd, wat anders behoud je immers het probleem.