nu al verdwijnziekte?
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: nu al verdwijnziekte?
Ik heb onvrijwillig in mei een zwermpje op een kast met raten vol voer gehad.
Wat was het geval; eind mei zwermpje van een bevriende imker gekregen.
Deze netjes op kunstraat gezet (4) DUHOKA.
Twee dagen later met de "suikerkan" naar het volkje - kast leeg!
Wat ik toe zei is niet voor herhaling vatbaar! [:I]
Had nog een aantal lege kasten staan - met ramen voer - van de verdwenen volken (7) alle kasten waren afgesloten.
Op een of ander wijze is bij een van de kasten de vliegplank omlaag gescharnierd.
En ja inplaats dat het zwermpje het voer zou ophalen is ze voor het gemak verhuist.
Heb het als experiment laten staan. Kan zeggen dat het nu een van de grootste volken is.
Het vervolg lees je in maart 2010
Verder speculeren van de oorzaak: bestrijdingsmiddelen en/of imadicloprid, is hier niet aan de orde!
Het is bij mij nog steeds zo dat het verdwijnen van bijen uit de kasten in de vroege/late winter gebeurd.
Bestrijding: oxaalzuur, mierenzuur
In mei/juni gemaakte "opzetters" overwinteren altijd, mids ze op kunstraat zijn gezet maar....
het zijn bij mij de opgezette volken die het tweede voorjaar niet halen.
- opgezet in 2000 waren voorjaar 2002 weg
- opgezet in 2001 waren voorjaar 2003 weg
- opgezet in 2002 waren voorjaar 2004 weg
- opgezet in 2003 waren voorjaar 2005 weg
- opgezet in 2004 waren voorjaar 2006 weg
- opgezet in 2005 waren voorjaar 2007 weg
- opgezet in 2006 waren voorjaar 2008 weg
- opgezet in 2007 waren voorjaar 2009 weg
Voor de goede orde; niet alle opgezette volken waren het tweede voorjaar weg!
!Hans.
Wat was het geval; eind mei zwermpje van een bevriende imker gekregen.
Deze netjes op kunstraat gezet (4) DUHOKA.
Twee dagen later met de "suikerkan" naar het volkje - kast leeg!
Wat ik toe zei is niet voor herhaling vatbaar! [:I]
Had nog een aantal lege kasten staan - met ramen voer - van de verdwenen volken (7) alle kasten waren afgesloten.
Op een of ander wijze is bij een van de kasten de vliegplank omlaag gescharnierd.
En ja inplaats dat het zwermpje het voer zou ophalen is ze voor het gemak verhuist.
Heb het als experiment laten staan. Kan zeggen dat het nu een van de grootste volken is.
Het vervolg lees je in maart 2010
Verder speculeren van de oorzaak: bestrijdingsmiddelen en/of imadicloprid, is hier niet aan de orde!
Het is bij mij nog steeds zo dat het verdwijnen van bijen uit de kasten in de vroege/late winter gebeurd.
Bestrijding: oxaalzuur, mierenzuur
In mei/juni gemaakte "opzetters" overwinteren altijd, mids ze op kunstraat zijn gezet maar....
het zijn bij mij de opgezette volken die het tweede voorjaar niet halen.
- opgezet in 2000 waren voorjaar 2002 weg
- opgezet in 2001 waren voorjaar 2003 weg
- opgezet in 2002 waren voorjaar 2004 weg
- opgezet in 2003 waren voorjaar 2005 weg
- opgezet in 2004 waren voorjaar 2006 weg
- opgezet in 2005 waren voorjaar 2007 weg
- opgezet in 2006 waren voorjaar 2008 weg
- opgezet in 2007 waren voorjaar 2009 weg
Voor de goede orde; niet alle opgezette volken waren het tweede voorjaar weg!
!Hans.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Hans heb jij enig idee wat de overlevende 2e jaars opzetters gemeen hebben?
L
L
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Wat 2e jaars opzetters gemeen hebben is;
- maak een "veger" - van de 2e jaars opzetters - met de bevruchte moer (kunstraat)
- er wordt in de 2e jaars opzetters een jonge moer geboren
- jonge moeren trekken darren aan deze darren zijn bij uitstek het vervoermiddel van de varroamijt!
Opzetters zijn bijen en jonge moer uit de hoofdvolken die op uitsluitend kunstraat als stoffering meekrijgen.
2e jaars opzetters krijgen net voordat het eerste broed van de jonge moer wordt gesloten een behandeling met de Nassenheider horizontaal verdamper.
!Hans.
- maak een "veger" - van de 2e jaars opzetters - met de bevruchte moer (kunstraat)
- er wordt in de 2e jaars opzetters een jonge moer geboren
- jonge moeren trekken darren aan deze darren zijn bij uitstek het vervoermiddel van de varroamijt!
Opzetters zijn bijen en jonge moer uit de hoofdvolken die op uitsluitend kunstraat als stoffering meekrijgen.
2e jaars opzetters krijgen net voordat het eerste broed van de jonge moer wordt gesloten een behandeling met de Nassenheider horizontaal verdamper.
!Hans.
-
- Contacteer:
Ook ik ben hier in Belgie 12 volken kwijt. Voer en stuifmeel aanwezig, bijen weg. Alles eveens behandeld met mierenzuur en oxaalzuur (+ darrenraat) om de varroadruk naar beneden te krijgen. Het gaat hier over sterke volken die mij nog gemiddeld 30 kg /volk zomerhoning gegeven hebben. Weet iemand een verklaring?
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als bijen zo straf worden behandeld ,eerst mierenzuur dan oxaalzuur
maken de bijen geen kans denk ik.( twee keer oxaal is dodelijk)
Alleen darrenraat zou voldoende moeten zijn met een paar keer HIVE CLEAN te gebruiken.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
maken de bijen geen kans denk ik.( twee keer oxaal is dodelijk)
Alleen darrenraat zou voldoende moeten zijn met een paar keer HIVE CLEAN te gebruiken.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Contacteer:
Ik denk Tinus dat oxaalzuurbehandeling in de winter absoluut eenmalig moeten worden uitgevoerd.
Dat weten we allang, 2X in de winter oxaalzuur is dodelijk.
We geven dan ook het maximale wat nog net geen bijensterfte veroorzaakt bij eenmalige behandeling.
Als we dan de behandeling herhalen is het echt mis.
Hoe dit in de zomer ligt weet ik niet.
Mij lijkt het beter om te zorgen dat er in zomer geen explosie van varroa kan ontstaan.
Dat wil zeggen gedurende het hele bijenjaar vriendelijke manieren toepassen die voorkomen dat de varroa's zich max. kunnen ontwikkelen.
Behalve de varroa hebben we ook nu te maken met de Nosema ceranae dit is een zwakheidsziekte, sterke gezonde volken kunnen er mee omgaan en worden niet ziek maar volken die van alle kanten belaagd worden derven op den duur het onderspit.
Varroa,virussen,inteelt waardoor goede eigenschappen die wij zogenaamd niet direct nodig hebben worden weggeteeld, iedereen in een regio naar hetzelfde bevruchtingsstation waar zijn we mee bezig.
Zo langzamerhand hebben veel imkers er geen zin meer in met al die problemen of hebben nog een paar volkjes.
Nu beginnen de mensen(bedrijven)die bijen echt nodig hebben zoals zaadtelers etc. zelf bijen te houden en dan niet een paar volken want als ze er dan toch mee bezig moeten doen ze het ook voor de buurman en verderop etc.
Vaak hebben die één soort bijen wat betreft afkomst en zo verarmen we de bijenafkomst steeds meer.
We doen het zelf!!!!
Het beste is dat er een heleboel kleine imkertjes zijn die steeds het goede materiaal van heinde en ver halen.
Dat ligt het dichtst bij de natuur.
In ieder geval moeten we met grote imkers(meestal zaadtelers) goede contacten houden zodat we weten wat voor bijen ze massaal telen en wij als kleine imker moeten dan juist zorgen dat we elk jaar nieuw bloed importeren zodat we zelf zeker geen inteelt krijgen althans zoweinig mogelijk want doordat er maar weinig imkers meer zijn zullen we dit op den duur verliezen.
Ook de grotere imkers zullen het verliezen want hoe minder eigenschappen in miljoenen jaren opgebouwd erover blijven hoe meer ziekten en parasieten de bijenstand zullen aantasten.
Het korte termijndenken wint het altijd bij de domme mens.
Maar hopelijk sterft de mens nog eens uit en kan de aarde en hun bewoners zich herstellen.
Dirk
dertiende
Dat weten we allang, 2X in de winter oxaalzuur is dodelijk.
We geven dan ook het maximale wat nog net geen bijensterfte veroorzaakt bij eenmalige behandeling.
Als we dan de behandeling herhalen is het echt mis.
Hoe dit in de zomer ligt weet ik niet.
Mij lijkt het beter om te zorgen dat er in zomer geen explosie van varroa kan ontstaan.
Dat wil zeggen gedurende het hele bijenjaar vriendelijke manieren toepassen die voorkomen dat de varroa's zich max. kunnen ontwikkelen.
Behalve de varroa hebben we ook nu te maken met de Nosema ceranae dit is een zwakheidsziekte, sterke gezonde volken kunnen er mee omgaan en worden niet ziek maar volken die van alle kanten belaagd worden derven op den duur het onderspit.
Varroa,virussen,inteelt waardoor goede eigenschappen die wij zogenaamd niet direct nodig hebben worden weggeteeld, iedereen in een regio naar hetzelfde bevruchtingsstation waar zijn we mee bezig.
Zo langzamerhand hebben veel imkers er geen zin meer in met al die problemen of hebben nog een paar volkjes.
Nu beginnen de mensen(bedrijven)die bijen echt nodig hebben zoals zaadtelers etc. zelf bijen te houden en dan niet een paar volken want als ze er dan toch mee bezig moeten doen ze het ook voor de buurman en verderop etc.
Vaak hebben die één soort bijen wat betreft afkomst en zo verarmen we de bijenafkomst steeds meer.
We doen het zelf!!!!
Het beste is dat er een heleboel kleine imkertjes zijn die steeds het goede materiaal van heinde en ver halen.
Dat ligt het dichtst bij de natuur.
In ieder geval moeten we met grote imkers(meestal zaadtelers) goede contacten houden zodat we weten wat voor bijen ze massaal telen en wij als kleine imker moeten dan juist zorgen dat we elk jaar nieuw bloed importeren zodat we zelf zeker geen inteelt krijgen althans zoweinig mogelijk want doordat er maar weinig imkers meer zijn zullen we dit op den duur verliezen.
Ook de grotere imkers zullen het verliezen want hoe minder eigenschappen in miljoenen jaren opgebouwd erover blijven hoe meer ziekten en parasieten de bijenstand zullen aantasten.
Het korte termijndenken wint het altijd bij de domme mens.
Maar hopelijk sterft de mens nog eens uit en kan de aarde en hun bewoners zich herstellen.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Dirk,
Ik moet toegeven dat onze manier van bijen houden aan corrosie onderhevig is. Onze inzichten m.b.t. de teeltmethoden in relatie tot de vererving stoelen veelal op aangereikte kennis. Het is op zichzelf niet verkeerd dat mensen zelf over die kennis nadenken. Maar uitgaande van de gedachte dat kennis altijd voorlopig is en omgeven is met onzekerheid, zijn er alleen maar voorlopige waarheden, geen definitieve. De waarheid van gisteren is de onzekerheid van vandaag en de illusie van morgen!
!Piet
Ik moet toegeven dat onze manier van bijen houden aan corrosie onderhevig is. Onze inzichten m.b.t. de teeltmethoden in relatie tot de vererving stoelen veelal op aangereikte kennis. Het is op zichzelf niet verkeerd dat mensen zelf over die kennis nadenken. Maar uitgaande van de gedachte dat kennis altijd voorlopig is en omgeven is met onzekerheid, zijn er alleen maar voorlopige waarheden, geen definitieve. De waarheid van gisteren is de onzekerheid van vandaag en de illusie van morgen!
!Piet
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dirk
Je kan op punten best wel eens gelijk kunnen krijgen .
Ik doe niet aan kunstmatige Inseminatie .
Ik ga niet naar een bevruchting station .
Bij mij mag de koningin zelf haar partners uitzoeken
En heb ook geen verdwijnziekte .
Overgens schrijf jij ;
Varroa,virussen,inteelt waardoor goede eigenschappen die wij zogenaamd niet direct nodig hebben worden weggeteeld .
Dit wordt volgens mij enkel door Koninginnen telers gedaan
citaat En dan vooral inteelt " Ik weet niet of jij nog weet dat de Varoa ( ik dacht in 1982 ) zijn intrede deed , die binnen een paar jaar over heel Nederland verspreid is . En de varroa NIET kan vliegen . Is dus door de Bijen zelf verspreid , dan zijn ook de Darren net zo snel dan de mijten waren , en heb ik nakomelingen van jou darren na een paar jaar in mijn achtertuin.
Conclusie is dat de Inteelt in Nederland best mee zal vallen
Vervolgens citaat ; Nu beginnen de mensen(bedrijven)die bijen echt nodig hebben zoals zaadtelers etc. zelf bijen te houden en dan niet een paar volken want als ze er dan toch mee bezig moeten doen ze het ook voor de buurman en verderop etc.
Die hebben dan waarschijnlijk betere resultaten , Wat zou jij doen als je echt Bijen nodig hebt , en met de regelmaat van de klok hoor je op het laatste moment dat de Bijen dood zijn , en zonder bestuiving zit !!!
Hun Imkers hebben dat waarschijnlijk niet .
Citaat ;Maar hopelijk sterft de mens nog eens uit en kan de aarde en hun bewoners zich herstellen.
Ik hoop dat dit nog heel lang op zich laat wachten .
Jaap v P
Je kan op punten best wel eens gelijk kunnen krijgen .
Ik doe niet aan kunstmatige Inseminatie .
Ik ga niet naar een bevruchting station .
Bij mij mag de koningin zelf haar partners uitzoeken
En heb ook geen verdwijnziekte .
Overgens schrijf jij ;
Varroa,virussen,inteelt waardoor goede eigenschappen die wij zogenaamd niet direct nodig hebben worden weggeteeld .
Dit wordt volgens mij enkel door Koninginnen telers gedaan
citaat En dan vooral inteelt " Ik weet niet of jij nog weet dat de Varoa ( ik dacht in 1982 ) zijn intrede deed , die binnen een paar jaar over heel Nederland verspreid is . En de varroa NIET kan vliegen . Is dus door de Bijen zelf verspreid , dan zijn ook de Darren net zo snel dan de mijten waren , en heb ik nakomelingen van jou darren na een paar jaar in mijn achtertuin.
Conclusie is dat de Inteelt in Nederland best mee zal vallen
Vervolgens citaat ; Nu beginnen de mensen(bedrijven)die bijen echt nodig hebben zoals zaadtelers etc. zelf bijen te houden en dan niet een paar volken want als ze er dan toch mee bezig moeten doen ze het ook voor de buurman en verderop etc.
Die hebben dan waarschijnlijk betere resultaten , Wat zou jij doen als je echt Bijen nodig hebt , en met de regelmaat van de klok hoor je op het laatste moment dat de Bijen dood zijn , en zonder bestuiving zit !!!
Hun Imkers hebben dat waarschijnlijk niet .
Citaat ;Maar hopelijk sterft de mens nog eens uit en kan de aarde en hun bewoners zich herstellen.
Ik hoop dat dit nog heel lang op zich laat wachten .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dirk Blanken schreef:
Ik denk Tinus dat oxaalzuurbehandeling in de winter absoluut eenmalig moeten worden uitgevoerd.
Er zijn 3 soorten van Oxaalzuurbehandeling. Verdampen, druppelen en verstuiven. Gelieve ze niet allemaal over dezelfde kam te scheren. Dit jaar heb ik in juli een zesramer om de twee dagen behandeld met de verdamper en dit 7 maal na elkaar, wegens een hoog aantal mijten en tegelijkertijd als een test. Ik heb geen enkel negatief resultaat gezien. En de bijen zijn niet verdwenen.
Jaren terug heb eens met Nassenheider verdampers een mierenzuurbehandeling toegepast en er lagen honderden jonge bijen dood voor de kast. Dus dat was eenmalig en deze verdampers zijn hier nu gratis verkrijgbaar.
-
- Contacteer:
Jaap,
Ik probeer steeds zoveel mogelijk variatie op mijn standen te hebben zeker voor de bevruchting.
Elk jaar een paar nieuwe "raszuivere koninginnen" aanschaffen doet wonderen.
Daarbij weten wat andere grotere imkers in de buurt doen, zo bleek laatst dat er op 2 km afstand een zaadteler vaak veel volken bij z'n zwager neerzet.
Dat is niet erg maar ik wil wel weten wat de afkomst van zijn volken is.
Dirk
dertiende
Ik probeer steeds zoveel mogelijk variatie op mijn standen te hebben zeker voor de bevruchting.
Elk jaar een paar nieuwe "raszuivere koninginnen" aanschaffen doet wonderen.
Daarbij weten wat andere grotere imkers in de buurt doen, zo bleek laatst dat er op 2 km afstand een zaadteler vaak veel volken bij z'n zwager neerzet.
Dat is niet erg maar ik wil wel weten wat de afkomst van zijn volken is.
Dirk
dertiende