Maarten Hoogeveen schreef: ok dacht dat het misschien wat uitmaakte. maar heb ik nog een vraag misschien niet helemaal goed geplaatst hier maar stel hem toch nog even. ik heb een broedkamer en daarboven een honingkamer,maar nu na een controle blijkt dat ze in de honingkamer ook al broed hebben terwijl er in de onderbak nog maar 3 ramen bezet zijn en ze breiden ook niet verder naar buiten uit waar ik kunstraat heb geplaatst. is het dan verstandig om een koninginnerooster tussen de broed en honingkamer te plaatsen? zodat ze gedwongen worden om naar buiten te bouwen voor broed?
Ik zit te denken dat het misschien beter is om gewoon de bakken om te draaien. Dus de HK onder de BK. Dan gaan ze vanzelf naar boven. Als dan boven is uitgebouwd draai je weer om met een rooster. Je hebt nu wel door broed vervuilde honingraten trouwens.
Maarten Hoogeveen schreef: (...)maar nu na een controle blijkt dat ze in de honingkamer ook al broed hebben terwijl er in de onderbak nog maar 3 ramen bezet zijn en ze breiden ook niet verder naar buiten uit waar ik kunstraat heb geplaatst. is het dan verstandig om een koninginnerooster tussen de broed en honingkamer te plaatsen? zodat ze gedwongen worden om naar buiten te bouwen voor broed?
Ik zit te denken dat het misschien beter is om gewoon de bakken om te draaien. Dus de HK onder de BK. Dan gaan ze vanzelf naar boven. Als dan boven is uitgebouwd draai je weer om met een rooster. Je hebt nu wel door broed vervuilde honingraten trouwens.
Laat die bijen toch gewoon lekker bouwen op hun eigen tempo en hun eigen plaatsvoorkeur. Als het volk goed op gang komt zul je eens zien hoe snel ze de broedkamer bezetten. Nu geeft elke broednestingreep extra stress, zeker voor nog kleine volken met die koude nachten. Het is pas half april! (En 'vervuilde' honingraten? nooit iets van gemerkt. En volgens mijn klanten is 'mijn' honing 't lekkerst [;)] Astrid
De benaming zegt het al ; Wasmot " Die komt voor in raampjes vanaf Kunstraat tot oude zwarte raat . Meestal in de zwakkere volken waarin de Bijen niet alle raten bezetten .
De naam zegt het al?? Hoezo? Heb je papier in je honingkamers zitten dan??
De larven van de wasmot leven inderdaad voornamelijk op reeds belegde raat omdat daar de poppenhuidjes te verorberen zijn. Daar leven ze voornamelijk van.
Jeroenvt schreef: Worden nu niet je HK-ramen vatbaar voor wasmot?
(Het onderwerp is wat off-topic, maar afijn)
Oude ramen gaan bij mij direct in de stoomsmelter, of ze hangen luchtig onder een afdak. Dus geen last van wasmotten. En die enkele wasmot die toch nog iets te recyclen vindt, die mag van mij. Astrid