Laatste tussenstand 10 augustus 2003
Er hebben nu 31 imkers gereageerd. Dat is niet veel en is eigenlijk niet representatief genoeg. Toch is het een zekere indicatie. Hartelijk dank aan al diegenen, die toch de moeite genomen hebben om het even in te vullen.
Vandaag 10 augustus sluit ik deze poll. Voor alles is een tijd onder de zon, zegt de Prediker. Er is een tijd om te oogsten (vóór 1 aug.) en er is een tijd om verre te zijn van oogsten (ná 1 aug.).
Daarom wordt deze Poll later in het jaar niet door mij herhaald.
Samen hadden we 580 kilo honing van de voorjaars- en zomerdracht ( tot 1 aug.).
Dat is 580 : 31 = 18,7 kilo gemiddeld per volk
Voor ons als hobby-imkers is niet het vele goed, maar het goede is veel!
!Piet
Honingoogst
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Honingoogst
Piet, ik kom kennelijk van goeden huize, want ik heb nog nooit anders geïmkerd. De meeste honing van de jaaropbrengst slinger ik in augustus. Ook jouw stellige andere mening zal mij niet doen veranderen, want het is in mijn omgeving geheel tegennatuurlijk. Er kunnen wat dit betreft geen landelijke regels of normen zijn. Daarvoor is het drachtgebied en klimaat te zeer verschillend. De 'landelijke' regels lap ik daarom aan mijn imkerlaars.Je moet wel van heel goed huize zijn en heel goede argumenten hebben om de landelijke norm 1 aug. te willen wijzigen, doordat er een paar tijdelijke uitzonderingen op de regel worden geconstateerd.
Ook de mogelijke veronderstelling dat dat mijn waarnemingen a priori fout zullen zijn, althans geen waarde hebben, omdat ik met Buckfastbijen werk, is niet juist. Ik heb ook jarenlang bastaardbijen gehad en heb er nog steeds. Momenteel heb ik 14 volken: 6 thuis en 8 op de luzernestand.
Van die 14 zijn er 5 bastaardvolken, 3 F2-Bucfast, 5 stuks F1 en 1 F0. Ik geef toe, dat het dit jaar wat minder Buckfast is dan normaal. Ik had ongewilde F2's, maar die deden het goed en ik liet ze daarom zitten. Normaal vervang ik die alsnog. Ik heb ook een bastaardvolk dat zachtaardiger is dan mijn F1's. Die heb ik ook aangehouden, want die doet ook overigens goed.
Ook de bastaardvolken gedragen zich jaarlijks niet echt anders dan die met Buckfastbloed. De korven zijn meestal het eerst zichtbaar aan het veranderen. Die hebben bij mij ook zeer weinig ruimte. Ik zet geen onderranden in de zomer. Het klimaat en de andere plaats zullen veel invloed hebben (zeelucht, klei, Zuidelijker).
Eerder heb ik ook wel eens verteld hoe ik over het houden van bijen denk. Nog maar een keer: ik houd geen bijen voor de instandhouding van de diersoort honingbij. Ik houd ze slechts voor mijn plezier, evenals mijn katten en 3 kippen (ja, ook F1 hybriden!). Daarbij probeer ik het ze zoveel mogelijk naar de zin te maken, maar alles binnen mijn grenzen. Een moer die niet presteert (naar mijn beoordeling) ruim ik op. Dat geldt ook voor een legkip.
In september slinger ik de laatste honing en dan staan mijn volken echt niet droog, want de broedkamers laat ik met rust. Welk percentage imkers gunt zijn bijenvolk minstens 5 kg slingerbare honing bij de inwintering? Het welzijn van de bijen moet voorop staan. Dat zal ons niet verdelen. Daarvoor is wijsheid nodig. Die ontleen ik voor een groot deel aan eigen ervaring en waarneming wat de bijen betreft.
Jij haalt de Prediker erbij. Die zegt over de ware wijsheid (7:12):
Want de wijsheid beschermt evenals het geld, maar het is een voordeel te weten: de wijsheid doet haar bezitters leven.
Die wijsheid is voor jou en je omgeving 1 augustus, voor mij minstens een maand later. Het lijkt alsof je wil zeggen dat veel honing slingeren een schande is. Als mijn volken, zoals nu, 50 kg honing in het volk hebben, kan ik ze met een gerust hart 40 kg afnemen. Dan voel ik mij echt niet schuldig, want dat lijk je impliciet te beweren met 'Niet het vele is goed, maar het goede is veel'. Ik laat het erbij, want hierover worden wij het niet eens.
Groetend, Albert
Bijgewerkt door - wilde op 10/08/2003 22:24:20