Welke bij is dit?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door Erik Speksnijder »

Van de determinatietabellen mist bij mij alleen nog Apidea 2 van Amiet.
Als je die toevallig ergens tegenkomt, hoor ik het graag.
Ik heb hem zelf vorig jaar bij Vermandel(?) gekocht. Heb je eventueel wel de Colletidae van Koster? Ik kan de determinatietabellen voor de zijdebijtjes wel voor je copiëren (maar 8 pagina's) uit Apidae 2. Het gehele boek zijn iets teveel pagina's. Je kan dan in ieder geval de zijdebijen en de maskerbijen onder handen nemen.

Trouwens een leuke (en bekende) foto.
Groetjes,

Erik
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hier is het andere kleine wilde bijtje. Het is niet veel groter dan de lengte van de meeldraden van de appelbloesem, zo'n 8 à 10 mm lang. Dit zijn moeilijke objecten voor de fotograaf. Je moet er met mijn camera zeer dichtbij kunnen komen. Dit bijtje was overigens niet schuw, dus dat ging wel, maar je hebt ook wat houvast nodig om te kunnen focussen op het object en daarop de automatische scherpstelling toe te passen. Mijn camera weegt niet veel en dat doe ik met mijn rechterhand. Met de linker houd ik de boom of paal vast voor mijn eigen vastigheid. Daarnaast moet ik zorgen dat de lens geen schaduw geeft op het object. De collega-fotografen zullen het herkennen. De verhouding tussen appelbloem en bijtje geeft goed aan dat het een relatief klein beestje betreft.

Ik geef ook nog een paar foto's van het roodgatje. Die zie ik regelmatig op de appelbloesem. Het diertje is een stuk groter dan de vorige onbekende soort. Naar het Zeeuwse Landschap stuur ik maar geen foto's meer, want ik krijg taal noch teken van hen terug.

Mijn bijen vliegen nog steeds niet op de appel. Dat vind ik zeer vreemd, want er is (nog) niets op gespoten. De boomgaard staat op 100 m. afstand van de bijenstal. Vandaag zag ik warempel 1 honingbij bij het afzoeken van de gehele boomgaard.

In mijn eigen tuin zag ik nog een zeer klein insect (ca. 7 mm) met een geheel of nagenoeg geheel roodbruin achterlijfje. Vermoedelijk een bij, maar een graafwesp zou ook wel kunnen. Ik dacht aan de op veronica vliegende Andrena labiata. Zo'n soort uiterlijk was het in elk geval. Ik had geen tijd meer voor fotografische acties. Morgen misschien.

Een ander object is de sachembij die met een paar tegelijk steeds op mijn grote pol longkruid vliegen. Het zijn forse wilde bijen, maar zeer schuw. Een geslaagd scherp plaatje is me nog niet gelukt. Ik blijf het proberen met vooringestelde handscherpstelling van de camera. Gewoon wat gokken dus. Het longkruid is een geweldig aantrekkelijke plant voor bepaalde insecten Ik heb er ongeveer 2 m2 van. Een flinke pol dus en dat trekt ze aan. Ook veel akkerhommels.

Albert

http://www.ahw.dds.nl/pictures6/wildebij25apr04-1b.jpg
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/wildebij25apr04-2b.jpg

http://www.ahw.dds.nl/pictures6/roodgatje07b.jpg
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/roodgatje08b.jpg
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Huib Koel schreef:
Hoi Erik, Als je toch gaat determineren, kijk dan ook eens naar deze (vanmiddag gevonden): http://www.kanteel25.myweb.nl/andrena_250404.jpg
Gewoon de Rosse metsel hoor ik van Jeroen.... maar ja, die was sinds de melding in 1967 niet meer bij EIS opgenomen voor dit gebied.
Nu Huib dank voor de foto, ik was zondag in Voorhout(in de grote tuin van mijn fam.) daar zag in o.a. de afgebeelde bij vliegen. Had ik nog niet eerder gezien. Natuurlijk geen kamera.
Hans.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Vermandel
Hoi Erik,

Chiel heb ik ontmoet op de hymenoptera dag over spinnendoders. Inderdaad een geschikte vent. Dus Albert gewoon nog een keer langs gaan, omdat jouw blikveld groter is dan de honingbij zal hij zeker interesse hebben in jouw waarnemingen. Wellicht helpt een potje honing.

Apidea 2 stond bij Vermandel te koop, maar kreeg bericht nadat ik hem besteld had dat deze uitverkocht is. Ed zoekt nu bij andere contactpersonen...
Jan-Willem van Velzen, libelle deskundige, ken ik van IVN Zuid-Kennemerland. Die heeft een hele uitgebreide natuurbibliotheek met o.a. ook Apidea 2. Die kan ik van hem lenen voor een kopie, maar in ieder geval bedankt voor het aanbod.
Koster heb ik niet... ga ik nog even uitzoeken.
groet
Huib
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Koster heb ik niet... ga ik nog even uitzoeken.
groet
Huib
Hoi Huib,

Als je Apidea 2 hebt, dan heb je Koster (maskerbijen) niet meer nodig. Deze staan ook in A.2.
Lukt het trouwens al een beetje met het determineren? Mij valt het af en toe behoorlijk tegen om een bij op naam te brengen. Vooral termen als "een beetje", "enigszins", "kort", "lang", "grof" e.a., zijn zonder ijkmateriaal soms relatieve begrippen, waar je best over kunt struikelen. Ook weet ik inmiddels, dat je niet af moet gaan op de verspreidingkaartjes - een soort, waarvan je alleen in de regio Limburg vondsten op de kaart ziet, kan heel goed ook hier voorkomen. Het is vaak afhankelijk van het al of niet aanwezig zijn van fanatieke verzamelaars in je omgeving.
Groetjes,

Erik
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

De wilde bij van mijn post op 30mrt04 betreft volgens Chiel Jacobusse inderdaad de Andrena labiata (vrouwtje). Eindelijk heb ik met hem contact gekregen en gelijk heb ik hem nog maar wat andere vragen gesteld. Eind goed al goed misschien.
De Andrena labiata vliegt veel op Veronica. Dat stond toen inderdaad bij mij in de buurt in redelijke hoeveelheden. De meeste zijn inmiddels doodgespoten door de buurman-landbouwer.

Het is volgens de heer jacobusse de eerste melding van de soort voor Walcheren en tevens de vroegste die hij kent. Hij ving er onlangs ook één elders in Zeeland.

De andere bij was volgens hem niet de Andrena barbilabris, maar de Andrena flavipes (Grasbij).

Resteert nog het kleine onbekende bijtje op appelbloesem.
Albert
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Dag Albert,
Resteert nog het kleine onbekende bijtje op appelbloesem.
Als ik naar de kleur en de afmeting kijk, zie ik wat overeenkomsten met een groefbij:
Halictus tumulorum wellicht?
groet,
Huib
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dag Huib,
Ook Chiel Jacobusse denkt aan een groefbij-soort, weet het eigenlijk wel zeker. Het groefje (ontbrekende beharing) is op andere foto's redelijk te zien op het eind van het achterlijf.

Die andere, grotere met roodbruine tekening, is al vele malen van naam veranderd. We menen dat het de A.labiata (Ereprijsbij) toch niet kan zijn om diverse redenen.
Het kan niet anders zijn dan de Andrena florea (Heggenrankbij), die veel te vroeg (eind maart) al aanwezig was. De hele natuur is dit jaar erg vroeg, vandaar misschien. De heggenrank is voorlopig nog niet in bloei.
Albert
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

om diverse redenen
Niet dat ik jullie redenen in twijfel wil trekken, maar wellicht is het goed om die hier dan te vermelden. De redenen die je aanvoert voor de florea zijn niet echt overtuigend: ze vliegt duidelijk te vroeg: de heggenrank bloeit nog niet... en zou zo'n bijtje dat niet aanvoelen?
groet
Huib
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Niet dat ik jullie redenen in twijfel wil trekken, maar wellicht is het goed om die hier dan te vermelden.
Hierbij de afwegingen:

De bij op de foto is veel te groot voor de A. labiata. Die meet slechts 8 à 9 mm. Die van mij was bijna zo groot als een honingbij, ongeveer 12 à 13 mm (honingbij is gemiddeld ongeveer 14 mm lang). Alle zonder antennes gemeten. Dat klopt precies met de afmeting van een vrouwtje A. florea.

De A. labiata is veel minder behaard. Die van mij heeft de beharing van een hommel. Ook de gepubliceerde plaatjes van de A. florea zijn meestal van exemplaren met minder beharing. In elk geval heeft de florea veel meer beharing dan de labiata. Volgens Chiel Jacobuuse is het plaatje in de Tiriongids geen goed beeld van de gemiddelde A. florea, nl. veel te kaal. Hij kent ze alleen als meer behaard (in onze streken in elk geval).
Hij zegt de Heggenrankbij zeer goed te kennen en alleen op grond van het zeer vroege tijdstip eerst wat anders had gedacht, maar daar nu op terugkomt, omdat veel kenmerken gewoon niet kloppen en uitsluitend wijzen op de A. florea.

De foto van mij laat plukjes witte haren zien op de achterpoten. Dat is typisch voor florea.

Het achtelijf van de A. labiata is meer egaal roodbruin op een groter deel van het achterlijf: het ruim 2/3e eerste deel. Bij de A. florea zijn slechts roodbruine plekken aanwezig per segment naast donkere, bijna zwarte delen op het zelfde segment. Dat is op mijn foto duidelijk te zien.

Andere soorten komen gewoon niet in aanmerking vanwege uiterlijk, kleur, afmeting.
Plaats reactie