Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door Kroese »

ende schreef: Swienty Denemarken (vlak bij Flensburg) die ook plastiek kasten van BS verkoopt sinds kort.
Groeten Harmen
De Polyhive http://www.swienty.com/polyhives/index.htm
Ben benieuwd of ze ook HK's maken volgens de BS. Zou commercieel voor Nederland nog intressanter zijn.
Hennie.........
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Erik ik heb het niet over broedkamers, maar

De HONINGKAMERS bij deze kasten 'maakt' ie zelf.
Bovendien schijnen de BROEDKAMERS van Postma en Pranger te verschillen. Deze verschillen zijn een heel lastig verhaal, wat ik ook niet precies snap. Het heeft te maken met bijenruimte en dampspanning. Het schijnt bij de Duitse kasten met Nederlandse raam (die van Pranger) niet te kloppen. Maar goed, wie het weet hoe het precies zit mag het zeggen.......

j.p.
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

JP,

je hebt gelijk. Het zijn in feite 3 broedkamers op elkaar. Wel weet ik dat Bert Pranger ze speciaal laat maken in de fabriek. Het normale productieproces wordt dan stop gezet zodat Bert zijn bestelling plaats kan vinden. Wel bij grote aantallen tegelijk natuurlijk.

Van de dampspanning etc. weet ik niks af verder.De bijenruimte in de onderste bak is te groot, maar dit heeft te maken met de bodem. Pranger biedt 2 bodems aan die ik allebei heb. Bij de ene bodem bouwen de bijen grote hoeveelheden darrenraat onder de onderste ramen. De afstand is duidelijk te groot. Bij de andere bodem heb ik dit probleem niet.

Wel is het handig voor de darrenraat-methode

Erik
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo JP
Bestel eens een katalogus bij een Duitse firma.
Onlangs hebben wij er een binnen gekregen van http://www.holtermann.de
Ook in Duitsland worden, zo te zien, allerlei maten gebruikt.
Maar inderdaad zou 1 maat wel een hoop gemak geven.
Alleen zoveel mensen, zoveel ideeen/theorien.

Groetjes Elze Lammerts.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Wie heeft er nog kritiek op het concept stappenplan?

j.p.
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Hallo Erik,

Bij welke bodem is dat dan?

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Hallo Dennis,

dat is bij de bodem waarbij je een vliegplankje kan gebruiken. Het vliegplankje schuif je tussen de bodem en de onderste broedkamer. Het gewicht van de kamers houdt het plankje op zijn plaats.

Ikzelf ben hier dus niet zo tevreden over. Als jij zo'n bodem wilt hebben, dan wil ik hem wel met je ruilen voor een bodem waarbij dat probleem zich niet voordoet.
Laat maar weten.

Erik
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Of topic v.w.b. het onderwerp van Jelte.
Omdat er over de segeberger met Duitse Normaal maat als standaard gesproken wordt, en de aanpassing naar ons Simplex raam, toch maar deze inbreng hier geplaatst.

Dennis schreef: Bij welke bodem is dat dan?
2 foto's van de segeberger bodems van Dennis.
Afbeelding
Dit is de vario bodem, met een diepe ruimte onder de ramen. Om te voorkomen dat de bijen hier bouwen is er een latten raamwerk voor gemaakt. Het rooster is van plastic, en is gelijmd op het onderste randje.
Afbeelding
Dit is de lage bodem met vaste vliegplank en vlieglat van 2X2 cm
Er ligt een plastic rooster in.
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Jelte,
ik ben bang dat 't plan niet realistisch is. Het komt neer op een kapitaalvernietiging, door een landelijke overstap door te voeren.
Alle spaarkasten in een keer wegdoen zal geen steun krijgen: om goedkoper uit te zijn eerst goed materiaal wegdoen? Dat is wat ik uit jouw plan begrijp.
Alleen langzame vervanging, bijvoorbeeld na afschrijving van materiaal, is denk ik haalbaar. Als men al wil.
En afgezien van de kosten: waarom is de Duitse maat beter? Ligt het aan de tussenruimte? Gebruiken ze elf ramen? Betere warmtehuishouding?
Waarom is men begin vorige eeuw niet overgestapt naart duits model? Was dat er toen nog niet? Was het engelse voorbeeld beter?

Er zijn in Nederland zoveel verschillende opvattingen over de juiste kast, dat ik niet denk dat een algehele overname van een andere (duitse) standaard er snel zal komen.

Groet,
Henk
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Bovendien schijnen de BROEDKAMERS van Postma en Pranger te verschillen.
De broedkamer van Cees v Holland heeft een omgebouwde draaglijst constructie. De Styrofoam rand wordt weggesneden op de plek waar de lange Nederlandse "oren" moeten komen.
In de plaats komt een verhoogde raamlijst, die in U vorm is gebogen. De lange Oren liggen hierin vlak op de plaat. Onder de oren zit geen bijenruimte. Er wordt dan ook flink met propolis geplakt door de bijen. Ik zou toch de voorkeur geven aan het afzagen van de oren, waar Peter Bal ook al over heeft geschreven.
Afbeelding

Afbeelding
De iets grotere ruimte aan de kopse kant van Simplex raam is volgens Dennis in de praktijk geen probleem.
De binnenmaten van deze bak zijn aande bovenzijde 385 X 405, en aan de onderzijde van de bak 390 X 410. De bak is dus onder dus 5 mm wijder. Waarschijnlijk gaat hij anders niet uit de mal bij het persen. Er gaan 11 ramen in, met hart op hart afstand van zo'n 37 mm, dit over de breedte van 405 mm.
De hoogte van de bak is 222 mm.
Met dank aan Dennis voor de demonstratie van zijn segebergers, het heeft voor mij veel duidelijk gemaakt.
Hennie.......
Plaats reactie