polyester spaarkasten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Pepe

Re: polyester spaarkasten

Bericht door Pepe »

Weten jullie hoelang de stank in de kast blijft.
Polyester heeft de eigenschap om vele jaren door te gaan met hard worden, de eerste lange)tijd hangt deze in ieder geval voor mensen zeer ongezonde chemische lucht in de kast en kan alleen door de vliegspleet weg. Misschien iets tegen mijt maar ik denk dat bijen het niet zullen waarderen,kijk maar eens hoe bjien op geur van bestrijding
reageren.Polyester aan de binnenzijde is denk ik niet aan te raden.heb hier voldoende mee gewerkt om dit af te raden Heb mensen gekent waar de boven- kamer was aangetast van al dit soort stoffen en de gebruikte hars en oplosmiddelen zijn hier ook aan gestorven. Ik denk dat de binnenwand uit dun water- vast plaat gemaakt moet worden, alleen snap ik nog steeds niet waarom moeilijk maken als dit materiaal gewoon met trailers vol te koop is in alle soorten, diktes en maten, 1kant polyester 2kanten polyester 1kant hout
zonder hout noem maar op. Gewoon te koop allemaal
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Pepe,

Kun je dit materiaal kantenklaar kopen zonder hout erin, 18 mm tempex zoals de spaarkast en aan beide zijden gecoat met polyester ?
Zo ja waar en wat kost het ?

groet,
Hennie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Gerrit schreef: ik wil een wand dikte van 20mm hanteren
groetjes Gerrit-jan
In dat geval komt er zeg een coating laag van 1 mm bij, dat betekent dat de buitenmaat van de bakken totaal 6 mm breder wordt dan de 18mm Multiplex bakken. Het standaard dak krijg je er dan al niet meer op.
De binnenmaat verkleinen 385-6=379 kan ook, maar dan kun je die 11 ramen per bak wel vergeten. In de lengte zul je de ruimte voor de oren dan ook moeten aanpassen. Die uitwisselbaarheid waar HennieP het over heeft is best wel een praktische overweging. De sterkte neemt wel af, als van 30 mm naar 20 mm gaat. De coating neemt dit wel weer een beetje over.
HennieK
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Hennie k

ik denk dat de binnen en de buiten maat haalbaar moet zijn
en de wand dikte is ook belangrijk maar een paar mm minder schuim maakt het niet echt denk ik in de sterkte

het belangrijkste is datt het tussen de andere elementen past en ook onder de deksel
groetjes bbzzz Gerrit-jan
Hennie Peters
Contacteer:

Ik kreeg per email de waarschuwing dat er met kunstofkasten meer schimmelvorming is te verwachten.
Wie kan daar meer over vertellen ?
Hoe voorkomt met in Segebergerkasten deze problemen ?

groet,
Hennie
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

schimmel vorming in een geisoleerde kast.
dit kun je voor komen om in de winter als er geen broed is de bodum lade eruit te halen.de kasten die op de foto staan zijn lijken erg op de kasten van Harri Toben uit lemmer.hij imkert er al plusminus 20 jr mee.jaap jager

jager
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Kroese schreef:
Gerrit schreef:
heeft iemand al ervaring met polyester spaarkasten.

ik wil een lichte geisoleerde onverslijtbare kast maken
Gerrit welkom. Polyester kasten heb ik nog niet van gehoord.
Die 3 eigenschappen ben ik wel in geintresseerd.
Licht: goed voor mijn rug.
Geisoleerd: beter voor het overwinteren enz.
Onverslijtbaar: niet noodzakelijk, maar mooi meegenomen.

............
Dag Gerrit en Hennie,
Er is een vergelijkend onderzoek gedaan tussen volken die overwinterden in goed isolerende kunststofkasten en volken in houten kasten. De volken in goed geisoleerde kasten overwinterden aanzienlijk slechter. Een niet onbekend verhaal trouwens.
grtn
Romée
Hennie Peters
Contacteer:

Dag Romee,

Het aspect isolatie spreekt mij ook minder aan dan "onversluitbaar" en "licht". Als de laag tempex zo dun wordt gemaakt dat de isolatiewaarde gelijk is aan 18mm hout dan krijg je hopelijk een kast waarbij alleen de goede eigenschappen overblijven.
Uiteraard moet het prijskaartje dat eraan hangt ook redelijk zijn.

groet,
Hennie

groet,
Hennie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Romée van der Zee schreef: Dag Gerrit en Hennie,
Er is een vergelijkend onderzoek gedaan tussen volken die overwinterden in goed isolerende kunststofkasten en volken in houten kasten. De volken in goed geisoleerde kasten overwinterden aanzienlijk slechter. Een niet onbekend verhaal trouwens.
grtn
Romée
Dag Romee, Ik kan mij wel een verhaal herrinneren over het "dauwpunt" dat door de isolatie buiten de kast komt te liggen. Bij de enkelwandige spaarkasten ligt dit binnen de kast. Je krijgt dan vochtafzetting op de koude wanden en de buitenste ramen, met als gevolg beschimmelde ramen. Bij de dubbelwandige simplexkast en de isolatiekasten schijnt dit niet of minder voor te komen. De bodem moet wel open zijn om het vocht van het volk af te voeren, bij het invoeren, en als in Januari/Februari het volk weer gaat broeden, en de temperatuur in het broednest weer omhoog gaat.
Ik heb een paar imkers gesproken die zeer te spreken zijn, en zeggen een betere voorjaars ontwikkeling te hebben.

Isolatie imkers laat uw ervaringen eens horen, negatieve en positieve graag?

Hennie..
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Goedemiddag Romee,

Ik ben het met jou stelling niet eens. Zelf heb ik Segenbergerkasten en houtenkasten. Bij de houtenkasten heb ik elk jaar wel een aantal beschimmelde raten die de wassmelter in gaan bij de Segenbergerkasten heb ik dat nog niet gehad. Vorig jaar heb ik bij wijze van proef een aantal kasten (van gelijke sterkte) zowel houten als kunstof ingewinterd op 10/11 en 20/22 ramen. De houten/kunstofkasten op 10/11 ramen kwamen zeer goed de winter uit, begonnen eerder met het opzetten van een broednest en groeide veel harder dan de kasten op 20/22 ramen. Bij de 10/11 houten/kunstofkasten geen beschimmelde ramen maar bij de 20 raams houtenkasten wel beschimmelde ramen. Bij de 22 raams kunstofkasten geen beschimmelde ramen maar de volken groeide minder hard dan de 11 raams kunststofkasten. Bij de houtenkasten 10/20 had ik wel condens vorming bovenin tegen de dekplank en langs de wanden en bij de kunststofkasten 11/22 geen condens vorming bovenin of langs de wanden. Verder zaten de kunststofkasten nog goed in het voer en hadden de houtenkasten meer voer gebruikt. Bij beide heb ik gedurende de hele winter de bodem open staan. Zelf denk ik dat we onze volken op 10/11 ramen moeten in winteren, beter voor de volken en een snellere start in het voorjaar bijkomend feit is dat wanneer je een bestrijding uitvoerd met oxaalzuur maar één broedkamer hoeft te behandelen dus weining verstoring. De houten/kunstofkasten op 10/11 ramen hebben dit seizoen wel de meeste honing gegeven. Misschien dat er nog meer imkers zijn die met kunststofkasten imkeren die mij nog kunnen aanvullen?

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
Plaats reactie