Tros komt los van het voer en verhongerd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door heidecap »

Tieme schreef:
Ik heb wel met Thomas te doen.
Wat ga je nu doen?
Alles wat nog leeft samenrapen en volgend jaar proberen het weer op te bouwen?

Tieme
Goedemiddag, Tieme, als ik jouw reakties hierboven lees, maak je je volgens mij meer zorgen dan ik. Ik maak gewoon m'n kasten open (afgelopen weekend 3 graden boven 0) en kijk rustig hoe het volk er bij staat. Volgens mij krijgen ze hier niets van, behalve het eventjes koud)

Hoe ik het oplos : Ik ga de produktiekast met 2 broedbakken ontsmetten en vervolgens verenig ik hierin 2 ingewinterde 6-ramers. Ik heb de komende weken rustig de tijd om de 2 6-ramers alvast op de plaats van de produktiekast te zetten. Dit zal het verenigen straks vergemakkeklijken.
Veel succes met het kijken door het plexiglas !

Thomas
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Hans,

Met jouw ouderdomsvirus bedoel je dus, dat als er een combinatie van Nosema en BQCV (zwarte koninginnencellenvirus) optreedt de levensverwachting van bijen aanmerkelijk wordt verkort.

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Een totaal van 18 bijenvirussen zijn geïdentificeerd en fysisch gekenmerkt

ABPV (het scherpe virus van de bijenverlamming) verspreidt zich via de speekselklierafscheidingen van volwassen bijen en in voedselopslag waaraan deze afscheidingen worden toegevoegd. ABPV is geïdentificeerd als belangrijke factor die tot de mortaliteit van bijenvolken leidt, die door Varroa worden geteisterd.

BQCV werd oorspronkelijk gevonden in dode koninginnenlarven en poppen en is aangegetoond als de meest gemeenschappelijke doodsoorzaak van koninginnenlarven in Australië. BQCV in samenhang met een besmetting van de parasiet nosema kan als oorzaak van mortaliteit van bijen worden aangemerkt.

N.B. - Waar leven is, ligt de dood op de loer.

!Piet
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Als je dit zo leest is het eigenlijk met alle die narigheid een wonder dat er nog bijen zijn. Je zou bijna aan de Fumidil en de Terramycin gaan in combi met anti-varroa middeltjes.

Is er nog verschil in vatbaarheid tussen de verschillende rassen / mixen?

Tieme
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Heidecap,
Ik krijg echt het idee dat je wel erg veel in je volken bezig bent als andere daar al geruime tijd mee gestopt zijn. Vaak bij te lage temperaturen,(raampjes eruit halen om foto's te maken, met afkoeling tot gevolg), de tros verstoren, vervolgens ook nog water in de kast brengen???
"Ik kwam er achter dat het volk te weinig voer had bij de oxaalzuurbehandeling. Natuurlijk maak ik m'n kast nu dus nog open. De bijen krijgen hier echt niets vanhoor !"
en
"Ik maak gewoon m'n kasten open (afgelopen weekend 3 graden boven 0) en kijk rustig hoe het volk er bij staat. Volgens mij krijgen ze hier niets van, behalve het eventjes koud)"

Toch jezelf misschien eens afvragen waarom zoveel andere imkers dit juist NIET doen.
En dat kijken door plexiglas is zo dom nog niet hoor.
Piet Jager
Contacteer:

Thomas schreef: 'Ik maak gewoon m'n kasten open (afgelopen weekend 3 graden boven 0) en kijk rustig hoe het volk er bij staat.'

Waarom zouden de bijen de dekplank zo vastkitten?
Wie doet dat na jouw 'operatie'?
Ook verstoor je in eenmaal de klimaatbeheersing in de kast.
Een bijenvolk is geen speelgoed!

!Piet
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Beste Gerard en Piet!, ik lees jullie kritiek, maar begrijp deze Niet!

Ik zou de stelling graag even willen omdraaien :
Ik vind nl dat iedere imker die het beste met z'n bijtjes voor heeft ook aan varroa-bestrijding in de winter zou moeten doen.
En de oxaalzuurdruppelmethode heeft zo z'n voordelen.

Als jullie goed gelezen hebben wat ik hierboven schreef heb ik deze winter m'n kasten e e n (1) keer opengemaakt om te druppelen.
Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat de bijen hier echt niets van krijgen.
In tegendeel een temperatuur van plus 3 schijn voor druppelen beter te zijn dan plus 10. De tros is dan immers hechter.
Dat ik en passant een leeg kantraam van een voerarm volk vervang door een vol raam met voer ... Is daar iets op tegen ??

Ach, noem het maar rommelen. Misschien ben ik wel iets seriezer en zorgzamer met m'n bijen bezig dan jullie.

Mijn eerste bijenvolk heb ik moeten afzwavelen omdat het compleet aan de varroa ten onder ging. Ik kan je verzekeren dat het echt geen pretje is om na het afzwavelen de kast weer open te maken en een warme massa bijen te zien liggen.
Nee, dit wil ik niet nog een keer meemaken !

En nog even wat dat "ouderdomsvirus" betreft : Hans, je hebt me nog niet kunnen overtuigen. Al vliegen er misschien een paar duizend oude bijen weg en komen ze niet terug. So what ? Als er maar een paar duizen overblijven! Zelfs een klein volkje komt volgens mij met genoeg voer met gemak de winter door.

Allen gegroet, Thomas
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Thomas,
wat nou "stelling omdraaien"? Ook ik (wij) behandelen de volken tegen varroa, maar op een verantwoorde manier, maar vooral een verantwoord tijdstip. Ik heb geen volken hoeven afzwavelen vanwege varroa aantasting, waarom zou jij nou serieuzer en zorgzamer bezig zijn met je bijen?? Als het zo koud is moet je volgens mij je volken met rust laten, zodat de tros hecht blijft, minimaal voedsel opneemt maar wel aansluiting met het voedsel behoudt.
Als je bij 3 graden water over de tros druppelt, willen ze dat waarschijnlijk wel verwijderen, wat grotere aktiviteit met zich meebrengt, dus ook meer voedselopname, en weinig kans om de ontlasting buiten kwijt te raken bij die koude. Maar alleen al het openmaken van een kast, en/of raampjes vervangen brengt al een hoop aktiviteit teweeg met alle gevolgen van dien.
En het gaat niet om die paar duizend oude bijen, maar had jouw volk wel voldoende "winterbijen"? Als je zo laat nog van koningin wisselt, is daar dan misschien een broedloze periode aan vooraf gegaan, waardoor er relatief weinig winterbijen waren, en meer gewone bijen die doordat ze weinig gewerkt hebben wat langer zijn blijven leven?
En het gaat niet zozeer om voldoende voer, maar het moet wel bereikbaar zijn, als er geen aansluiting is gaat zowel een klein als een groot volk verloren.
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Dennis schreef:
Goedemorgen Thomas,

Waarom gebruik je de ramen voer niet van je produktievolk wat helaas is gesneuveld. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Vriendelijk groet,

Dennis van Randen
Heidecap schreef:
Hoi, Dennis,

dat overhangen vind ik niet zo fris vanuit een kast met dode bijen ... misschien sleep ik nog het e.e.a. aan ziektes mee.
Thomas
Beste Dennis,

Het is inderdaad uit den boze om materiaal uit kasten met dode volken te hergebruiken zolang je niet voor 100% zeker weet dat de dood van het volk niet door ziekte is veroorzaakt. Sterfte in de periode voordat de eigenlijke winter nog moet beginnen, is niet normaal en praktisch altijd het gevolg van ziekte.

Lammert van Beek
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

heidecap schreef:
Dit weekend heb ik mijn 8 volken met oxaalzuur behandeld.
In 1 van de ingewinterde 6-ramers trof ik nauwelijks voer aan. Het betreft het volkje dat eind oktober nog 3 ramen broed had. Blijkbaar heeft dit de bijen veel wintervoer gekost.
Morgen ga ik een kantraam uit deze kast vervangen door een raam borstplaat, gegoten in een leeg broedkamerraam.
Thomas
Beste Thomas,

Ik wil je voorstellen om het raam borstplaat niet als kantraam in de kast te hangen maar gewoon bovenop het zesraamsvolk te leggen. Zo weet je zeker dat de bijen erbij kunnen als ze honger hebben. Van een kantraam kunnen je bijen ook geïsoleerd raken, zodat ze alsnog van honger omkomen. Bovendien zal de borstplaat ook gemakkelijker 'opneembaar'
Plaats reactie