Massale bijensterfte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Het is idd klakkeloos. Foutje. Echter, het doet niets af van mijn boodschap. Wat reactie betreft: de Celler rotatiemethode stamt deze (onaangepast) nog steeds uit 1995?? Desalniettemin heb ik nog geen staartje gezien met bijv. sterftepercentages oude volken t.o.v. nieuwe volken.

jp
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

JP wat is je boodschap?
Hans
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Bericht door gerard.b.w.vos »

Mijn stukje heeft jammer genoeg weer gezorgd voor een splitsing vanuit de mededeling van Roger mbt de massale bijensterfte.

Jelle gaat de richting uit van de Celler rotatiemethode.
deze staat trouwens ook op mijn webstee onder http://www.bitsandbees.nl/rotatie.htm, overgenomen vanuit Bijen september 2006.
Hierin staat het verhaal van Job van Praagh, zoals hij ook in Finsterwolde vertelde.
(Enkele links kloppen nog niet, maar daar wordt nog aan gewerkt!)

Waar het mij om ging is het verhaal van de Nosema Cerana, en de ontdekkingen hiervan.

Jelle, wat je hier schrijft kan niet en bedoel ik niet:
De 'ongeletterde' imkers, de oudjes zonder internet om zomaar te zeggen waar Gerard over spreekt, zullen na enkele jaren ook volgen. Probleem opgelost????

Het gebruik van internet / forum heeft niets met leeftijd te maken, er zijn ouderen die beter en fanatieker op het forum of internet bekend zijn dan "jongere"imkers.

Maar er was afgesproken om bij het onderwerp te blijven en niet af te dwalen van het item waar mee gestart is.
En dat was -massale bijensterfte-

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo JP,
Het is idd klakkeloos. Foutje. Echter, het doet niets af van mijn boodschap. Wat reactie betreft: de Celler rotatiemethode stamt deze (onaangepast) nog steeds uit 1995
1. iets meer aandacht voor duidelijke formulering zou de discussie aanzienlijk vergemakkelijken.
2. iets minder haastig een reactie neerschrijven, zou de discussie aanzienlijk vergemakkelijken. Ik heb mij rotgezocht waarvan idd de afkorting kon zijn! Ik heb een boekje met duizend afkortingen die je zomaar kunt tegenkomen; tot mijn verdriet stond idd er niet bij. Discussie op het forum is geen chatsessie!
3. De rotatiemethode van van Praagh is niets anders dan een uitgewerkte en toegepaste vorm van de Aalstermethode. De methode was in de zestiger jaren, toen ik mijn intrede maakte in de imkerij, al beproefd en algemeen toegepast. Daarna verketterd en afgezworen door intellectuele nieuwlichters die alles van het oude ambacht "klakkeloos" naar de prullenbak verwezen. De laatste tien jaar "herontdekt" en als een schitterende "nieuwe" methode aangeprezen Als ik met mijn volken of mijn tijd in de problemen kom, val ik erop terug en het doet mij deugd, dat ook iemand als van Praagh er weer naar teruggrijpt.
4 JP Wat is je boodschap? hennie

hennie oes

Afbeelding
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Oude Essink schreef:
3. De rotatiemethode van van Praagh is niets anders dan een uitgewerkte en toegepaste vorm van de Aalstermethode. De methode was in de zestiger jaren, toen ik mijn intrede maakte in de imkerij, al beproefd en algemeen toegepast.

het doet mij deugd, dat ook iemand als van Praagh er weer naar teruggrijpt.
hennie oes
Inderdaad (idd):D Hennie,
Als je het verslag van Job v Praagh leest, dan verwijst hij zelf naar "karl Pfefferle"
Karl Pfefferle heeft vanaf 1980 permanent een lans gebroken voor dat wat hij '˜Rotation' noemt.
Het is dus inderdaad niets nieuws, opnieuw ontdekt door veel imkers. (waaronder ik)

Groeten,
Hennie (2)
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Voor een zorgvuldige reactie moet ik even wat meer tijd hebben. Zal proberen om wat Bijen bij elkaar te scharrelen en even iets meer over de rotatie methode te lezen.Vat niet alles te persoonlijk op wat ik schrijf. Overigens in dat opzicht kun je ook zeggen dat de methode teruggrijpt naar de oude korfteelt: daar gingen de kleinste meest jonge volken door naar het volgende jaar.

jp
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

daar gingen de kleinste meest jonge volken door naar het volgende jaar.
Met de tuter werd een nieuw volk opgezet, dat op volle sterkte tijdig werd ingewinterd; Het volk met de oude moer ging naar de heide en werd na de oogst afgezwafeld.
Toch iets anders dan Aalsteren, dat op zwermverhindering en tijdig een volk op stekte hebben voor de honingoogst in hetzelfde seizoen gericht is. Bij de voorgestelde rotatiemethode wordt het Aalsteren toegepast om ratenbestand te vernieuwen en tussentijds het volk broedloos te hebben om varroa te bestrijden. Dezelfde methode, andere doelstelling.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/nectar.jpg[/img]

Hennie oes
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Mee eens Hennie. Fundamenteel verschil.
Ik doel dan ook eigenlijk meer op de opzet van vele kleine volkjes in het late najaar. Geen onderdeel van de rotatie methode maar wel steeds meer toegepast door imkers. Het inwinteren van kleine volkjes is steeds beter mogelijk door goede isolerende kasten.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Oude Essink schreef: Bij de voorgestelde rotatiemethode wordt het Aalsteren toegepast om ratenbestand te vernieuwen en tussentijds het volk broedloos te hebben om varroa te bestrijden. Dezelfde methode, andere doelstelling.
Niks Aalsteren.
Niks raatvenieuwing.
Niks broedloos.
Andere methode.
Andere doelstelling.
Bij de rotatie methode blijft de oude moer in haar oude kast met de oude raten.
Een jonge moer komt met nieuwe raat in een andere kast en groeit uit tot een inwinterbaar volk.
Groeten,Willem

Zie verder: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7127
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Aan het einde van het seizoen worden de bijen uit de oude volken aan het jonge volk gegeven. Uitlopend broed uit laten lopen en ook aan de jonge volken geven. Nooit de broedramen!
Willem in de film zag ik dat de broedramen verzameld werden en er nog een paar volken van gemaakt werden met daarop nog de nodige bijen .
Maar na die late dracht(heide) was er niet zoveel broed meer aanwezig.
De bijen uit de moedervolken werden bij de vroegere kunstzwermen gevoegd.
Dit gebeurde door een krant op de broedkamer te leggen,enkele gaten daarin geprikt ,lege broedbak erop en daar de bijen in van het vroegere moedervolk.De oude koningin werd eerst verwijderd natuurlijk.
Zeer interessante methode !!!

roger
Plaats reactie