Tussen de kast van het hoofdvolk en de kastjes met broedafleggers cirkelden enorme hoeveelheden bijen, laag boven de grond vormde zich een flinke bal, maar 15 minuten later was de zwerm bijen weer weg.
En..waar is de zwerm naartoe getrokken?
Is hij terug in de kast gegaan of vloog hij weg?
Als je het mikt op tuters en kwakers moet je volledig van het volk afblijven en gewoon elke avond ev ook overdag luisteren.
Soms heb je alleen een tuter, maar dat geeft vrij zeker aan dat er bijna ook bijna bijna ook rijpe koninginnen zijn die niet uitlopen omdat de tuter dit tegen houdt.
Zodra er ook kwakers zijn en je de volgende dag wil breken tegen de avond en het is slecht weer overdag dan lukt het zonder meer, ramen afslaan en zeer goeg controleren.
Maar als het zeer goed weer is kan de zwerm de volgende dag afkomen, daarom doe ik het al als er alleen een tuter is en het is goed weer de volgende dag.
De tuter kan een goed ontwikkelde koningin zijn maar ook een koningin uit een 2 daagse of 3 daagse larve waarvan de ovaria niet volledis ontwikkeld zijn.
Mensen die Aalsteren zouden beter na 5 dagen alle gesloten doppen kunnen breken om dit te voorkomen.
Er zijn ook volken die de rust hebben om vanuit jonge larven redcellen aan te zetten en dan heb je ook prachtige koninginnen.
Alleen in noodgevallen aalster ik maar dan wordt na 5 dagen het volk bekeken, de dichte doppen worden dan geknoerd.
Aalsteren is een methode voor imkers die geen tijd hebben voor koninginnenteelt maar vooral een niet goede methode omdat van elke koningin goed of niet goed wordt nageteelt, zonder aanpassing is de methode een slechte methode.
Stille moerswisseling dat zegt het woord al, ervan afblijven.
Een paar dopjes midden op de raat en niet tussen de bakken dan is het een stille moerswisseling en laat je alles met rust.
Dirk
Roger, ik weet helaas niet waar de zwerm heen is gegaan, ik heb het verhaal alleen van mijn vrouw gehoord, ik was er zelf niet bij.
Aan het hoofdvolk te zien kan daar nauwelijks een zwerm uitgekomen zijn, er zat een moerrooster voor, ik hoor nu s'avonds nog steeds een tuter en hij zit nog steeds barstens vol bijen, nu om 10 uur s'avonds in het donker zitten er nog steeds honderden bijen buiten op de vliegplank (gelukkig).
Mijn vrouw was helaas te laat met een kiepkorf over de zwerm heen te zetten.
Dirk Blanken begrijp ik het goed dat een tuter dus ook een mismaakte koningin kan zijn?
Ik heb doppen gebroken en flink wat doppen in broedafleggers geplaatst toen ik 1 tuter hoorde... Ik hoop maar dat zij wel in orde is.
Misschien dat er in 1 van de broedafleggers toch een tuter naar buiten is gejaagd door een kwaker, of dat de tuter in het hoofdvolk door het moerrooster naar buiten is gegaan en weer terug naar binnen, maar dan zou ze dus erg mager zijn.
Ze blijven verassen die bijen [:)]
Een dop vergeten! Het moerrooster voor het vlieggat hielt haar tegen. De zwerm niet. Al zoekend naar hun jonge moer weer naar de kast teruggekeerd.
Advies; luisteren! Als je een kwaker hoort weet je hoe laat het is. Oja de tuter zit ook nog in het volk. Je bent een dop(pen?) vergeten weg te halen.
Nog maar een keer door de kast zoeken/kijken/breken.
De drieramer daar hoorde je ook een tuter en kwaker! Je schrijft: Vanavond was in 1 van de kastjes al een tuter en een kwaker te horen.
Zou me niet verbazen als met dit warme weer die drieramer op de vleugels gegaan is. Met dit abnormale warme weer is met bijen alles mogelijk.
Dat is het leuke van bijenhouden; ze blijven je verrassen[:p]
Hans
Een dop vergeten! Het moerrooster voor het vlieggat hielt haar tegen. De zwerm niet. Al zoekend naar hun jonge moer weer naar de kast teruggekeerd.
Advies; luisteren! Als je een kwaker hoort weet je hoe laat het is. Oja de tuter zit ook nog in het volk. Je bent een dop(pen?) vergeten weg te halen.
Nog maar een keer door de kast zoeken/kijken/breken.
De drieramer daar hoorde je ook een tuter en kwaker!
Je schrijft: Vanavond was in 1 van de kastjes al een tuter en een kwaker te horen.
Zou me niet verbazen als met dit warme weer die drieramer op de vleugels gegaan is. Met dit abnormale warme weer is met bijen alles mogelijk.
Dat is het leuke van bijenhouden; ze blijven je verrassen[:p]
Hans
Zo vandaag weer een zwerm, gister is hij inderdaad terug naar de kast gekeerd. Nu lag hij weer op dezelfde plek op de grond.
Ik had geen tijd om nogmaals de kast door te gaan om doppen te breken en ook geen kwaker gehoord, wel een tuter. Aangezien ik de hele dag naast de kast aan t werk was maakt het ook niet veel uit.
De enorme zwerm nu in een 10-ramer laten lopen , ik had alleen zo gauw maar 5 ramen kunstraat. Het is nu 3 uur , ik hoop dat ze in de kast blijven.
Kan ik straks na 6en nog extra kunstraat invoegen en nog een dekplank toevoegen(onder de deksel)? of zal ik het kastje eerst nu maar 2 weken met rust laten? Of kan ik er nog een broedbak onder zetten met 10 kunstraat, daar merken ze natuurlijk niet zoveel van.
Kunstraat klaar maken kan je 's winters doen met gegoten kunstraat i.p.v. gewalst.
Gegoten kunstraat trekt niet krom.
Een koningin uit een 2 of 3daagse larven is niet mismaakt maar heeft minder goed ontwikkelde eierstokken dus minder vruchtbaar ook vaak kleiner.
Die dekplank had er allang bij het storten van de zwerm op moeten liggen.
Als je weer een zwerm in een kast doet kan je beter een lege bak zonder raten onder zetten de zwerm daar in storten en de kunstraatbak bovenop, dan trossen ze onder de kunstraatbak, waarschijnlijk zitten ze nu tegen het deksel naast de kunstraat als je geen dekplank hebt geplaatst.
Een zwerm wil altijd eerst trossen en dat kan niet tussen de kunstraat, de kans bestaat dat ze er daarom weer vandoor gaan met dit mooie weer.
Er is een grote kans dat er nog 1 of meerdere nazwermen van het volk afkomen als je er verder niets aan doet.
Van de winter maar eens een goed bijenboek door spitten en of een cursus volgen.
Dirk
Ik had van de winter wel wat klaargemaakt maar deze zwerm is in de zesde kast beland, allemaal uit 1 volk, mijn dekplanken en kunstraatvoorraad was nu dus aardig uitgedund.
Verder heb ik dus doppen gebroken maar waarschijnlijk 1 vergeten, als ik er niet meer ben vergeten te breken zou er toch niet nog een zwerm uit kunnen komen.Misschien loop ik hem morgen nog eens door.
Maar wat je zegt lijkt me waarschijnlijk , ze hangen nu vast aan de deksel in een tros naast het kunstraat. Ik heb inmiddels nog een bak met kunstraat klaar, is het verstandig nog wat te ondernemen of zeggen jullie laat het maar met rust.
groet peter
De tegenwoordige bak even terzijde zetten, voorzichtig dat er geen bijen vallen, lege bak eronder, de oude bak er weer op, de bijen van het deksel afstoten, vallen in de lege bak, kunstraat aanvullen, dekplank erop en kat in het bakkie.
Na een paar dagen kan je ev. wat voer bijzetten aan de zijkanten.
Ik gebruik hier wat oud verzegeld voer voor, maar als het vlieggat niet te groot is kan je ook raten met honing vanuit de andere volken gebruiken.
Een zwerm heeft een veel betere samenstelling dan een aflegger en kan zich goed verdedigen, maar een groot vlieggat is nog niet nodig max. een cm of 10 is eerst voldoende, minder kans op roverij.
Dirk
Dank voor de snelle reactie, helaas was ik inmiddels alweer aan de slag gegaan en heb een andere aanpak gevolgd omdat ik het bericht nog niet had gelezen...
Ik hoorde een tuter en een kwaker in het hoofdvolk, dus ik ben onmiddelijk weer doppen gaan breken en ik had er inderdaad nog 1 over het hoofd gezien.
De kwaker heb ik gevonden en in een broedaflegger gedaan waar ik nog geen getuut en gekwaak had gehoord.
Daarna heb ik de zwerm in de broedbak gewoon bovenop het hoofdvolk gezet, om te voorkomen dat ze morgen doorvliegen of aan de deksel gaan bouwen.
De koninginnen zoeken het dan onderling maar uit.
Als ik uw tip eerder had gehad had ik dat wel gedaan, elegantere oplossing, en dan had ik twee sterke volken gehad want het was een flinke zwerm.
Maar wie weet, misschien zwermen ze morgen wel weer...hihi
groet peter