Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Kroese »

labrador schreef:
Hennie,

In ieder geval zijn 10 van de 12 moertjes aan de leg!!!
2 zijn een twijfelgeval;

1 - moerroosterstand was verschoven (hopenlijk gaat ze vandaag op bruidsvlucht?)
2 - hier zag ik geen moer of eitjes, maar het volkje was wel rustig, even afwachten dus.....

Jaap
Jaap, dat is heel netjes. > 80%, en dan misschien komt die opgesloten moer ook nog wel.
Je kunt nu je eitjes ziet, de volgende fase voorbereiden.
Als je de volken al redelijk varoa arm hebt, kun je broedafleggers gaan maken van je hoofdvolken. 3 ramers met 1 raam broed, 1 raam dik voer en een uitgebouwde of een KR. Na 9 dagen de redcellen breken, en de jonge moer (gemerkt) invoeren.
Heb je wel (te) veel varoa, maak dan schudzwermen, besproei de bijen met oxaal, laat het kastje 2 a 3 dagen afgesloten. Doe een paar uur na het maken de koningin in een kooitje erin, door een gat in de dekplank. Dan hoef je niet zoveel suikerdeeg te gebruiken.
Dat harmoniseren is noodzakelijk.
De bijen moeten natuurlijk van een andere stand komen, of een paar km verderop geplaatst worden om het kaalvliegen tegen te gaan.
Over "schudzwermen" (zoekterm) is al aardig wat geschreven. (zoals je al gezien hebt).

Wat de teelt betreft, is gisteren de 2e ronde van Ameland geboren, die Zaterdag a..s. de boot op gaan.
Volgende week (26e) heb ik geen koninginnen. Die komen een week later weer op 3 Juli. de kop van de teelt is er al weer af, maar het zeisoen duurt gelukkig nog wel even. Moeren komen er nog genoeg van deze Zweedse dames.
groeten,(en succes met het invoeren)

Hennie.....
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap, ik deel mijn koolzaadvolken in drie gedeelten die worden na 9 dagen gebroken en dan worden er rijpe doppen ingezet, dus de koningin loopt na 11 dagen na de deling uit en moet dan op bruidsvlucht bij goed weer is dat een dag of 10(dan is op drie dagen na het broed uitgelopen)ik geef ze dan nog een dag of 7 voordat ik controleer.
Je kan dan of een goed leggende koningin hebben of je heb dan al leggende werksters of nog net niet.
Eerder controleren heeft weinig zin en verstoord het proces slechts.
Je zou dit kunnen omzeilen door alleen alleen te bevruchten in kleine volkjes zonder broed dan kan je veel eerder controleren en duurt de controle hoogstens 30 seconden.
Daarna de koninginnen in de grotere volken invoeren, direct omwisselen, dat lukt goed met koninginnen die minstens een maand aan de leg zijn.
De aalsterende imkers hebben altijd te maken met of goed leggende volken of leggende werksters.
Ik doe het een beetje gemengd.
Dit jaar heb ik identieke kasten en moet waarschijnlijk wat meer herkenningspunten aan brengen, buckfastbijen vervliegen zeer vaak en dus de koninginnen ook.
Ik heb een paar Golzkasten op een rijtje staan en een kast is leeg, het is opmerkelijk hoeveel bijen op die lege kast aanvliegen.
Ik teel genoeg om die 10 volkjes weer moergoed te maken en toch de doelstelling te bereiken alleen het selecteren wordt dan iets minder doorgevoerd.
Ik maak van 11 Golz + 10 koolzaad volken er weer 50 a 60 alles goed noteren en zoveel mogelijk gelijk maken en dan in het voorjaar de laatste selectie en weer opnieuw.
Steeds de beste volken aanhouden wat betreft de voorjaarssterkte geeft na een paar jaar goede resultaten.
Constant het hele jaar door selecteren geeft veel werk maar op den duur minder, maar omdat er steeds nieuw bloed binnen komt blijf je lekker bezig.
Het is heerlijk om bijen zonder rook te kunnen behandelen of alleen de oortjes wat te roken zodat je snel kan werken, vaak een beetje sproeiwater is ook al genoeg.
Ik heb alles weer op orde en morgen wordt er weer geknutseld.
Dirk

dertiende
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Prachtige fotoos Jaap dat wordt een dikke kwispelkont.
Dirk

dertiende
Plaats reactie