Liegende bijen!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Piet Jager
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door Piet Jager »

Dag Gerard,

Heel knap van jouw prachtige 'Forschung'. 't Zou ook best kunnen en 't patroon is er wel naar, maar dat bedoelde ik niet. Dat prachtige boek staat ook bij mij in de kast en op blz 79 staat inderdaad een paragraaf over liegende verzamelaars. Dat is echter een proef om te kijken of ze een bijentaal hebben en hoe die functioneert, waarbij de mens ze expres op het verkeerde been zet. Bedankt voor jouw speurwerk en het doorgeven daarvan!

!Piet
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Piet Jager schreef:
Nee, het is geen bijendans of iets dergelijks!

Hun leugens worden echter aangestuurd door bepaalde prikkels, waar ze verder geen grip op hebben. Het overkomt hun! Toch dienen hun leugens een bepaald doel, maar welke? In wezen zijn ze niet verantwoordelijk voor en zich bewust van hun leugen. Maar ook 'verantwoordelijk' is weer zo'n menselijk begrip uit de moraal en de ethiek, welke bijen niet kennen.

!Piet
De vraag is nu: "bedriegt" de "leugenaar" zijn soortgenoten? Of weten de soortgenoten dat ze "bedrogen" worden?

Of "bedriegt" de leugenaar de imker?

en ook hier zal wel gelden: "Al is de leugen nog zo snel....."
Piet Jager
Contacteer:

De vraag is nu: "bedriegt" de "leugenaar" zijn soortgenoten? Of weten de soortgenoten dat ze "bedrogen" worden?

a. Het is zelfs nog erger. Het is een doodzonde in de struggle for live. To be or not to be!!!
b. Weten veronderstelt een bewustzijn en ik denk dat die hier niet zo'n diepgang en reikwijdte heeft om dat als een leugen te ervaren

Of "bedriegt" de leugenaar de imker?

Als onwetende imker, ja! Als wetende imker, nee!

en ook hier zal wel gelden: "Al is de leugen nog zo snel....."

Zeker waar!!! In dit geval ook voor de bijen en die is bitter!

!Piet
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Een leuke quizvraag Piet [:)]

Deze oplossing is misschien te simpel. Bedoel je een eierleggende werkster, zodat het lijkt dat er nog broed is maar doordat deze onbevrucht zijn, gaat het volk er aan ten onder.

Met vriendelijke groet,
Wim
Piet Jager
Contacteer:

BINGO, Wim!

Eierleggende werkbij = malle moer = liegende werkster= liegende moer = liegende moeder, etc.
Lees alle reacties vanaf het begin nu maar eens terug in de wetenschap dat het een malle moer is.

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Hennie Oes schreef: 'Hoe kom je aan dit thema, Piet ??'
Caroline Roset, medewerker Universitet van Amsterdam, heb ik enige malen geholpen bij haar vertalen van een Roman uit het Arabisch mbt bepaalde imkertermen, die daarin voorkwamen. In een van haar mails schreef zij:

'Maar inmiddels heb ik weer een vraag. Het schijnt dat sommige werksters soms eieren leggen, wat niet de bedoeling is, waarom die werksters (letterlijk uit het Arabisch) liegende moeders worden genoemd'

Ik vond dat zo intrigerend, eenvoudig en mooi benoemd, dat ik daar iets mee wilde doen. Gaandeweg is het op een quiz, raadsel, etc uitgelopen!

Een ding is zeker, nieuwsgierig maken is de beste leermeester en gemeten aan de leesdichtheid is er nog hoop voor de imkerij in Belgie en Nederland. Bedankt allemaal!

!Piet
Plaats reactie