onderlegger, bron van informatie.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Oude Essink »

Hallo Dirk,
Ik lees jouw toevoeging; wat jij concludeert van mijn kast 2 klopt dus.
Mijn ervaring is overigens, dat veel van het resterende wintervoer in de raten na de winter gekristaliseerd is; ik neem aan, dat bijen bij opname met vocht de suiker terugsmelten; als je zo'n raam later aan een aflegger o.i.d. geeft, nemen ze die suiker ook op.
Rovende bijen voegen geen vocht toe maar gaan met de kristallen slepen.
hennie
pieter1
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door pieter1 »

Oude Essink schreef:
Hallo Dirk,
Ik lees jouw toevoeging; wat jij concludeert van mijn kast 2 klopt dus.
Mijn ervaring is overigens, dat veel van het resterende wintervoer in de raten na de winter gekristaliseerd is; ik neem aan, dat bijen bij opname met vocht de suiker terugsmelten; als je zo'n raam later aan een aflegger o.i.d. geeft, nemen ze die suiker ook op.
Rovende bijen voegen geen vocht toe maar gaan met de kristallen slepen.
hennie
Nog even een toevoeging bij deze topic. Het was al een keer genoemd zag ik in de reacties. Ik kwam voor wat betreft kast 2 het onderstaande stukje tegen i"n het "groentje"van 1899:

Het kan zijn, dat in deze maand volken gebrek aan water krijgen. De neerslag in den korf geeft niet genoeg en toch is ook voor het bereiden van voedersap het water hoog noodig. Vooral die volken krijgen het meeste gebrek, welke in den vorigen zomer veel bladhonig hebben verzameld. Ook als een gedeelte van den wintervoorraad is versuikerd, is er meer water noodig.

De opmerkzame imker bespeurt spoedig, welke stokken gebrek krijgen aan water. De bijen zijn onrustig en vliegen zelfs op koude dagen uit, om water te halen. De meeste van die bijen keeren niet meer terug. Niet zelden ziet men op den bodem onder den korf een korrelige stof. Het is de versuikerde honig, die door de bijen uit de cellen is geworpen. Het is dan tijd om te helpen. Sommige woningen met lossen bouw zijn er op ingericht om gemakkelijk water te geven. Men kan ook in een ledige tafel wat water doen en deze in den korf hangen.

Bij den ronden strookorf kan men een weinig water naar binnen spuiten. Bij niet te guur weer kan men een vochtige spons bij het vlieggat bevestigen en telkens bevochtigen. Wanneer er sneeuw ligt, moeten de zonnestralen buiten den korf worden gehouden. Mochten de bijen toch naar buiten komen, schudt dan de sneeuw van struikjes en heggen in de nabijheid van den stal, waar zich de bijen gaarne neerzetten. Legt voor den stal wat stroo of matten op de sneeuw en ge zult heel wat bijen redden, die anders zouden verstijven.
Plaats reactie