kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik denk dat er bij 'het euvel' wel meer om de hoek komt kijken dan alleen 'smaak'. De bakken die ik bezit 'deugen' gewoonweg niet. Laat onverlet dat je er wel mee kunt imkeren.
Ga de discussie niet herhalen, maar alle opgesomde afwijkingen komen mij bekend voor, en in bepaalde situaties erger ik me er wel aan.

Maar over tien jaren zijn waarschijnlijk al deze kinderziektes
eruit. Of nu al: kast Ed Pietersen en Marc. En dan ben ik nog niet eens veertig. Kan ik nog, als het een beetje meezit, veertig jaar imkeren[;)] met foutloze kasten.

jp
luc
Contacteer:

Bericht door luc »

Spijtig dat ik zoem zoem's aanhef mis waarvan er enkelen op hun tenen gingen staan.
Jeroen had het al over hoeveel ruimte een raam met bijenafstand nodig heeft. Of de Nederlanders niet kunnen rekenen zoals hij zegt laat ik in het midden, maar een middenwand met uitgebouwde raat aan weerszijden heeft een breedte van gemiddeld 26 mm. Als we de ramen enkele jaren hergebruiken mag het gerust 28 mm worden. Als je dan uitgaat van de Nederlandse simplexkadertjes van 22 mm zullen de bijen daar aan elke zijkant nog 3 mm bijbouwen als ze daar de juiste ruimte voor krijgen. En daar dien je dan aan de buitenzijde nog een bijenruimte van 5-8 mm naast te voorzien om geen problemen te krijgen.
De Pieters buitenraampjes moesten dus 8 à 11 mm (en liefst 11) van de kastwand hangen, niet 6 mm zoals ik nu verhoudingsgewijs meet op de foto, dit geeft onmiskenbaar braamraat.
Het andere uiterste, te veel ruimte aan de buitenzijde, wat Ad goed vindt is al even gek. Hans H. bracht er in zijn reactie al de juiste '˜dronk' op uit.
Goedgelovige Roger loopt erin wanneer Pieterse hem een goed (wellicht wekelijks) gekuiste '˜toonzaal'-kast, met weinig bijen in, laat fotograferen. Je moet kasten zeer objectief beoordelen Roger, of ze nu komen van een vreemde of van je beste vriend en laat de eerste indrukken langzaam bezinken en denk er nog eens goed over na.
Het is precies een aangeboren aanleg van imkers om gebreken aan 'hun kasten' toch proberen goed te praten.
Het probleem in de breedte is te omzeilen met een andere maatverdeling van de ramen (afstandsijzers). Maar het grootste probleem, zoals ik reeds eerder aanhaalde, zit hem aan de oorzijde. Een dergelijk groot metaal en een verlaging van de kastsponning vraagt om vochtproblemen. Ik wil de Pieterskast hier best (gratis) testen met een groot volk erin en je daarvan na een maand of minder detailfoto's van bezorgen.
De andere kast waar Jeroen het over heeft ken ik niet maar ik zie aan de foto (ander rubriek) dat het om dezelfde oplossing van het oorprobleem gaat ! Het blijft knoeien aan een kast die niet voor simplex gemaakt is.
Een bijenkast is maar zo goed als haar zwakste schakel en er zijn er nogal wat met die kasten. Ik imker sinds 6 weken met 8 nieuwe kasten van Marc. Had ik die jaren eerder gehad dan had ik wat minder afgevloekt tussen mijn bijen. Ik plan mijn ganse stal nog voor de winter te veranderen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast natuurlijk.
Imkers die tevreden zijn met goedkope kasten moeten achteraf ook niet zeuren over gebreken, die moet je er dan maar bijnemen, dat is met alle dingen zo.
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Goedgelovige Roger loopt erin wanneer Pieterse hem een goed (wellicht wekelijks) gekuiste '˜toonzaal'-kast, met weinig bijen in, laat fotograferen. Je moet kasten zeer objectief beoordelen Roger, of ze nu komen van een vreemde of van je beste vriend en laat de eerste indrukken langzaam bezinken en denk er nog eens goed over na.
Beste Luc een korte reactie daarop,na 30 jaar imkeren en in bijenkasten gewerkt te hebben weet ik waar ik moet op letten om tot het besluit "goed" te komen.Ik heb er geen moeite mee om mijn gedacht te zeggen,of dit nu een wildvreemde is of een goede vriend.Die toonzaalkast waar jij over spreekt fotografeerde ik wel op Neeltje Jans.[:)]

roger
jeroenk
Contacteer:

Bericht door jeroenk »

Dag Luc, Astrid en anderen.

Eerst antwoord aan Luc:
Luc schreef:
Spijtig dat ik zoem zoem's aanhef mis waarvan er enkelen op hun tenen gingen staan....(zap)...
Zie mijn eerste bijdrage in deze diskussie, DAAR STAAT HIJ NOG IN! Ik citeer daar de (toendertijd alwel gekuiste) bijdrage van Peter.

Dan aan Astrid (verlaat wegens een week kursus volgen in Kirchhain):
Astrid schreef: Ha Jeroen,
je bent lekker aan het rekenen... je vraagt je af waarom, ondanks jouw precisie-sommetjes, toch zoveel mensen het helemaal anders zien, geen last hebben van te weinig bijenruimte in de kanten, en met tevredenheid op 35 mm imkeren? Dat is niet zo moeilijk:

1. De kantramen hoef je inderdaad niet te verwisselen, waarom zou je.
2. Maar als je dat wel wil, kan dat toch altijd, zèlfs met spekramen: je moet het raam gewoon een beetje schuin houden en langzaam 'verend' op de nieuwe plaats schuiven, zodat alle bijen weg kunnen kruipen. Ze knagen het teveel aan raat wel weer op maat. Bovendien zit dat eventuele spekrandje alleen aan de bovenkant: in het ergste geval krijg je een lichte raatbeschadiging, maar geen 'knoeiboel'.
Bij normaal ramen uitbreiden is het helemaal geen probleem: gewoon opschuiven en een nieuw bouwraam of kunstraat ernaast.
3. Te weinig bijenruimte? Nooit iets van gemerkt, omdat de bijen de ruimte altijd aanpassen aan hun wensen en mogelijkheden. Dat betekent dat het laatste raam soms wat dunner wordt uitgebouwd en dan dus minder honing bevat.
4. Oplossing voor al deze dingen -als je er al last van hebt- is, om een dun sluitblok als 11e raam te plaatsen. Bij controle: sluitblok opzij of eruit, na afloop weer erin. Bij grondige controle zoals doppen breken: sluitblok eruit, elk raam op schuiven; na afloop sluitblok aan andere kant er weer in.
Het gaat er wat mij betreft niet om de alom aanwezige kreativiteit van zowel imker als Imme ter diskussie te stellen. Die is er en juist deel van de lol.

Maar als je een wat ruimer in aantal volken bemeten imker bent (denk aan 100+ volken) dan wil je niet aan de 'oplossingen' die je aandraagt. Daar is domweg geen tijd voor, hoe (bijen-)sympathiek dan ook.

Als ik 40 volken doorwerk in 4 uur (dwz 10 per uur ofwel 6 minuten per volk) is elke hapering door falen van het materiaal een ergernis: Het kost tijd die ten koste gaat van (eventueel nodige) aandacht aan andere volken en daarmee een ramp voor je bedrijfsvoering. Je wil niet weten hoe vaak ik in het seizoen om 23 uur de (inmiddels voor het verhemelte ongevaarlijke) avondmaaltijd verzwelg. En ook wil je niet weten welke kasten ik om, onder meer die reden, ter kachel verwijs.

Nu weet ik ook wel dat 99,95 % (+/-0.05%) van de imkers in Nederland hobby-imker is maar dat houdt toch niet in (mag ik hopen) dat een kast daarom niet perfekt hoeft te zijn???? Natuurlijk: die stomme [:O] bijen interesseert de woning maar weinig: Van korf tot schoorsteen (via spouwmuur [:P] ) De bijen is het allemaal best. Een beetje bedrijfsmatig imkeren vereist uniform en zo perfekt mogelijk materiaal. Waarom tevreden met minder?

Laten we wel wezen: Als je in de (luxe) positie zit een bak te kunnen (her)ontwerpen, noem mij EEN (1) reden waarom het fout moet zijn!

Met een beetje meer nadenken en diskussieren was de misser van de EP/DDB-bak niet nodig geweest. Dat Warnholz & Co. er in stapte is natuurlijk logisch (het zijn de profs en nu ook de profies) maar ook ergens wel jammer. De komende jaren zingen er minimaal 600 EP-bakken in de Nederlandse/Belgische imkerwereld rond waarmee elke onwetende imker door de inmiddels beter wetende imker wordt opgezadeld. Weet de (dan nog onnozele) koper veel..

Goede reklame voor de imkerij!

Groet, Jeroen
Plaats reactie