Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Barbapapa
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door Barbapapa »

Berend schreef:Vanochtend was het ook weer raak (nu wist ik wel dat het ging gebeuren), het is zo fantastisch!
Zoals Andreas "genot om te zien" maar mijn buren gaan de schuilkelders in met 3 dagen proviant :roll: Het blijft een angstaanjagend spektakel voor de meeste mensen.
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Ja, de meeste mensen vinden het eng, maar met een beetje voorlichting van de imker vinden de meeste mensen het interessant. De klusjesman van de buurvrouw was me vandaag dankbaar voor de ervaring, hij had het niet eerder meegemaakt.
De buurvrouw (op leeftijd) zei dat ze nu zo langzamerhand na al zwermen afgelopen jaren, zelf ook wel zwermen uit bomen kan halen. :D
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Berend schreef:De buurvrouw (op leeftijd) zei dat ze nu zo langzamerhand na al zwermen afgelopen jaren, zelf ook wel zwermen uit bomen kan halen. :D
Tja, mijn buren waren blij met de bijen toen ze er net woonde, lekker landelijk, maar plots hebben ze dit jaar besloten aan de anderekant van hun tuin te gaan zitten, nog geen 2 meter van de stand.
Ik ben eigenlijk niet blij met een zwerm, ik ben er niet bij als het gebeurd overdag, hoe krijg je zoveel zwermen voor elkaar? :D
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Barbapapa schreef:nog geen 2 meter van de stand
zouden ze toch eigenlijk geen last van moeten hebben, als er een 2 meter hoge schutting staat....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

AndreasH schreef:
Barbapapa schreef:nog geen 2 meter van de stand
zouden ze toch eigenlijk geen last van moeten hebben, als er een 2 meter hoge schutting staat....
Daar heb ik het over gehad, echter dan komt de schutting aan de zuidkant van hun tuin, dus zon weg. Mijn tuin is ook nog een meter hoger, dus dan wordt de schutting 3 meter :be7: Mischien moet ik maar een wilgenteen mat van een meter hoog uitproberen.
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Die mat moet dan wel echt flink dicht geweven zijn. Ik heb ook een getuunde heg gemaakt maar daar vliegen ze gewoon 'doorheen' in het voorjaar. En in het hoogseizoen zien ze je lopen en komen ze je achterna als je een F16 volk hebt. :-) Ach, mocht de buurman last hebben van een buikje dan is'ie daar ook snel vanaf door het geren ;)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

AndreasH schreef:Die mat moet dan wel echt flink dicht geweven zijn. Ik heb ook een getuunde heg gemaakt maar daar vliegen ze gewoon 'doorheen' in het voorjaar. En in het hoogseizoen zien ze je lopen en komen ze je achterna als je een F16 volk hebt. :-) Ach, mocht de buurman last hebben van een buikje dan is'ie daar ook snel vanaf door het geren ;)
:lol: Naja dan maar een kloostermuur, altijd al willen hebben :)

Nu zodra ik thuis ben, eerst het rooster er uit. Groetjes
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Zo, geen doppen/speeldoppen meer gevonden en het rooster is verwijdert.
Op het bieenkorf.be/forum1 had ik ook het probleem voorgelegd, daaruit kwam naar voren dat mischien de oude moer de tuter zou kunnen zijn, ik had niet gedacht dat dat een mogelijkheid zou kunnen zijn :think: ook moest ik grondig op de onder rooster naar de moer zoeken, om eventueel te kunnen bepalen of het de oude of nieuw moer betreft. Het kan zijn dat de oude moer al dagen naar een doorgang zocht om plaats te maken voor haar opvolger.

Ik heb er vrede mee, wat het ook gaat worden. Ik ben benieuwd.

Groetjes.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Het kan zijn dat de oude moer al dagen naar een doorgang zocht om plaats te maken voor haar opvolger
Dat zal een oude moer nooit doen; als de bijen haar kwijt willen, wordt zij de kast uit gewerkt ( voorzwerm), gewoon afgemaakt en vervangen (stille moerwisseling) of tegen een onwillig rooster geplet tot zij het leven laat.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Ik ga er vanuit dat ze omzeep geholpen is, zo niet dan komt er morgen als het weer mooi is een zwerm af.
Volgend weekend mag ik weer in de kasten kijken, ik ben benieuwd.

Gr,B
Plaats reactie