help! slachting

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Jaap v.Popering »

vdiesveld schreef:Wat dat betreft ben ik nog erg onervaren Jaap. Moet ik wachten met inwinteren tot het broed grotendeels verdwenen is?
Groet, Vincent
Zit het volk helemaal vol met Bijen ?? Dan is een optie om wat ruimte te geven . Ik zelf wacht nog twee weken om met inwinteren te beginnen , en dan heb ik maar voor de helft van mijn volken een voerbak .

Jaap v P
vdiesveld

Bericht door vdiesveld »

jomme schreef:Neem er misschien zelf een slokje van om te zien :D :D
Best sneu dit verhaal, met voeren kan je weinig verkeerd doen als je je niet van fles vergist :(
Ik heb mijn vinger erin gestoken en het geproefd, omdat het de eerste keer was dat ik dit gebruik :o :o :o Maar ik lig hier nog niet met mijn pootjes omhoog :D .
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap v.Popering schreef:
vdiesveld schreef: Het gaat trouwens om een volk waarmee ik in mei ben begonnen en die een tienraamskast bijna volledig hebben uigebouwd en belegd. Het ging echt erg goed tot nu toe.
Alvast bedankt en groet, Vincent
Volgens mij heeft het volk nu te weinig ruimte . waar moeten zij het wintervoer opslaan ???

Jaap v P
Jaap
Een 10 raams kast bijna volledig uitgebouwd, te weinig ruimte? En bovendien gaan ze daar niet van dood. Te weinig ruimte, dan kunnen ze altijd nog buiten tegen de kast gaan hangen.

ad staals
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

A.A. Staals schreef:
Jaap
Een 10 raams kast bijna volledig uitgebouwd, te weinig ruimte? En bovendien gaan ze daar niet van dood. Te weinig ruimte, dan kunnen ze altijd nog buiten tegen de kast gaan hangen.

ad staals
Ad . Het ging mij meer om het voeren . Een volk in mei opgezet op 10 ramen ,die moet haast helemaal vol zitten en dan zonder ruimte te geven ,waar moeten zij het voer laten .?? hier in elk geval is het broednest nog maar net aan het krimpen , en de darren slacht moet nog beginnen .
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Vincent,
HMF (hydroxymethylfurfural) kan in het voer ontstaan en dat is dodelijk voor bijen. Let me google that for you? :)

Als je na het voeren van het eigen gemaakt voer geen dode bijen meer ziet, zou dat gekochte voer wel eens niet in orde kunnen zijn. Produktiefout of dat het te warm of te lang opgeslagen is geweest? Maar misschien is dat ook wat te kort door de bocht want er kan natuurlijk ook wat anders aan de hand zijn.
Je schreef ook dat je vechtende bijen hebt gezien. Met het voeren kun je inderdaad beter 's avonds mee beginnen.

We zijn benieuwd naar het vervolg.
Met vriendelijke groet,
Wim
vdiesveld

Bericht door vdiesveld »

Hallo Wim,

Het voer heb ik gisteren meteen weggehaald en de dode bijen opgeruimd. Ik ben net even wezen kijken en alles lijkt weer een beetje normaal. Geen dode bijen meer op de vliegplank of voor de kast en mijn bijtjes vliegen weer af en aan alsof er niets gebeurd is. Ik durf nog niet te juichen, maar ben wel enigszins gerustgesteld. Ik ga volgende week of zo met eigen suikeroplossing voeren.
De vechtende bijen vielen achteraf gezien wel mee, ik heb in het begin gewoon niet goed gekeken omdat ik in eerste instantie uitging van roverij. Ik zag bijen druk doen en rollebollen over de grond, maar toen ik goed keek waren dat bijen die erg gehaast dode soortgenoten aan het wegslepen waren. Dat is mijn onervarenheid denk ik.

Groet, Vincent
Wim Joosten
Erelid
Contacteer:

Wellicht aan te raden om de verkoper van het voer op de hoogte te stellen dat er misschien iets mis kan zijn met het voer. Heeft hij je misschien uit een voorraad van vorig jaar verkocht. Vorig jaar is er e.e.a. mis geweest daarmee.
Bewaar i.i.g. de jerrycan. HMF meten kun je zelf niet doen. Dat wordt in een laboratorium gedaan.
Met vriendelijke groet,
Wim
vdiesveld

Bericht door vdiesveld »

Ik heb de verkoper al op de hoogte gesteld en ook het batchnummer van de can doorgegeven. De houdbaarheidsdatum was overigens in orde. Ik heb ook een kennis in het onderzoeksteam in Wageningen en die gevraagd of zij de mogelijkheid hebben om het voer te onderzoeken. Zij antwoordde verrast dat gisteren iemand hun benaderd heeft met vrijwel hetzelfde verhaal. Maar helaas heeft zij daar niet de mogelijkheid om het voer te onderzoeken. Die persoon met hetzelfde probleem als ik gaat proberen het voer ergens anders, wellicht bij de fabrikant, te laten testen. Zij houdt mij hier weer over op de hoogte. Op haar verzoek heb ik ook aan haar het batchnummer doorgegeven, dan checked zij of die persoon en ik dezelfde batch hebben. Als er iets uitkomt en ik hoor het dan laat ik het ook hier weten.
Wim Joosten
Erelid
Contacteer:

Klinkt verontrustend. Laten testen door de fabrikant zelf, daar moeten dan ook maar van hopen dat hier zuiver en eerlijk mee omgegaan wordt. Aan de andere kant heeft zo'n fabrikant er natuurlijk geen belang bij dat er weer bijen vergiftigd gaan worden en zal, indien er HMF aangetoond wordt, snel stappen ondernemen om die serie uit de handel te nemen.

Fijn, dat je ons op de hoogte gaat houden.
Met vriendelijke groet,
Wim
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

Ik wil hier toch een bedenking bij formuleren.

We gaan onze was recupureren , smelten en zelf waswafels gieten en ... maar als het om wintervoeding gaat nemen we (althans sommige) de toevlucht tot kant en klare suikeroplossingen met reeds geïnverteerde suikers.

Waarom toch , is het al bewezen dat de bijen dit liever hebben of er voordeel bij hebben ?
Ik ben nog niet lang Imker maar ik las vorig jaar dat er problemen waren met HMF in de wintervoeding, nu lees ik dit weer.
Ik maak zelf mijn suikerwater aan verhouding 3/2. Ik doe dit door 2 liter koud water in een recipiënt te gieten en daar 3 kg suiker bij te doen.Even schudden en 1 dag laten staan. Hooguit 5 minuten werk. De volgende dag heb ik mooi opgelost suikerwater. Nog even schudden , in de voederbakjes gieten en het voer voor de volgende dag klaar maken.
Er zijn methodes om met een dompelpomp(inox)en met koud water grote hoeveelheden aan te maken.(er zullen nog wel verschillende andere methodes zijn ook).

Dus waarom het risico nemen dat we de bijen vergiftigen ?

Of zie ik hier iets over het hoofd?

grtz Bjorn
Plaats reactie