heidehoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

zonregeditor
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door zonregeditor »

ja ik was er ook weer aardig zoet mee... lang en hard slingeren, flink kolben en nog wel aardig
wat rest in de ramen ,maar ik geef ze nog aan de volken terug dus zo erg is dat niet.
Het meeste kwam er wel uit, ook doordat de houtkachel de ruimte flink warm maakte (30+)

Het zeven ging voor geen meter, de eerste bak deed er 3 dagen over. De volgende twee bakken had ik ongezeefd opgevangen en die heb ik toen toch maar eens (conform een ouder idee op het forum , misschien van jou bart?)
in een emmer gedaan waar een nieuwe panty overheen gespannen was en wat een lol zeg!
In misschien 20 minuten alles gezeefd, door de panty op een bezemsteel op te rollen.
Op het laatst blijft er dan een bolvormige honingbal (15cm doorsnee) hangen en die kun je eruit persen, (die zit
nu in een apart potje en smaakt heerlijk).
Het laatste restje kwam er niet uit, misschien 1 of 2 ons maar , en die ligt nu in een voerbak.
Ik ben erg blij dat het klaar is:)
groet peter
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Paar nieuwsgierige vragen aa Henk Rostohar:

Henk, nou ben jij al de derde trotse bezitter die ik ken van deze pers. Hij is inderdaad fantastisch. Ik ken iemand uit Apeldoorn en iemand uit Hattem die hem heeft. Dat snap ik dus niet. Zijn die dingen in productie? Is er ooit iemand geweest die er een stel gemaakt heeft of zo?

Tweede nieuwsgierige vraag. Hoe laat jij de bijen de honing opslaan? Ik bedoel, mijn raampjes zijn bedraad, dus daar kan ik niet zomaar de raat uitsnijden om te persen. Laat jij de bijen alleen raathoning halen? Maar dan vraag je wel erg veel van ze. Bovendien is het nogal zonde van de mooie spierwitte raathoning om die te persen.

Nou vooruit, nog een derde nieuwsgierige vraag. Ik zie dat je de honing zo in de zeef laat lopen. Begrijpen wij dat de honing bij jou wel doorliep?

Voor Peter: het zou zomaar kunnen dat ik ooit het idee van de panty en de bezemsteel heb beschreven. Ik had het idee naturlijk ook weer van een ander. Dan moet je wel met zijn tweeën zijn. Maar dat ging goed dus begrijp ik.

Groet,

Bart
zonregeditor
Contacteer:

Bericht door zonregeditor »

Ja Bart nu zag ik het nog weer, je hebt het in 2008 eens genoemd, maar ook daarvoor was het al
eens ter sprake gekomen en er was al eens een foto geplaatst en die staat er nog steeds ergens,
daarop werd wel gereageerd dat het niet echt hygienisch zou zijn voor de te verkopen honing
omdat het met de handen uitgeperst werd.
Als de panty nieuw is en je plastig handschoenen of iets anders gebruikt vindt ik dat wel meevallen.
Ik kon het makkelijk alleen doen, de panty rekt uit tot 1,5 meter dus je rolt hem langzaam op
op de ronde steel , door het gewicht wordt de honing eruit geperst. Alleen dus het laatste deel
had nog wat extra druk nodig om er doorheen geperst te worden. (Nu was het bij mij niet 100% heide
er zat wat acacia en zomerhoning door, misschien scheelt dat nog).
Het probleem met een gewone zeef is dat je geen druk op de honing kunt zetten.
Is er niet een panty vormige uitwringbare zeefzak op de markt , in duitsland ofzo?
groet peter
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Bart de Coo schreef:Paar nieuwsgierige vragen aa Henk Rostohar:

Henk, nou ben jij al de derde trotse bezitter die ik ken van deze pers. Hij is inderdaad fantastisch. Ik ken iemand uit Apeldoorn en iemand uit Hattem die hem heeft. Dat snap ik dus niet. Zijn die dingen in productie? Is er ooit iemand geweest die er een stel gemaakt heeft of zo?

Tweede nieuwsgierige vraag. Hoe laat jij de bijen de honing opslaan? Ik bedoel, mijn raampjes zijn bedraad, dus daar kan ik niet zomaar de raat uitsnijden om te persen. Laat jij de bijen alleen raathoning halen? Maar dan vraag je wel erg veel van ze. Bovendien is het nogal zonde van de mooie spierwitte raathoning om die te persen.

Nou vooruit, nog een derde nieuwsgierige vraag. Ik zie dat je de honing zo in de zeef laat lopen. Begrijpen wij dat de honing bij jou wel doorliep?

Voor Peter: het zou zomaar kunnen dat ik ooit het idee van de panty en de bezemsteel heb beschreven. Ik had het idee naturlijk ook weer van een ander. Dan moet je wel met zijn tweeën zijn. Maar dat ging goed dus begrijp ik.

Groet,

Bart
Bart, die persoon uit Hattem ken ik ook, dat is de cursusleider van mijn cursus. Wat wij met de cursus hebben gedaan is de raten uitsnijden, waarbij de draden bleven zitten. Je hoeft immers niet netjes raamvormpjes uit te snijden. Deze ramen waren voorzien van kunstraat. In de pers werd een grof gaasdoek gelegd, waar de raten in gingen. Die gehele stapel werd geperst, een behoorlijk zwaar werkje, je moet echt goed draaien!
Mijn cursusleider heeft de pers destijds, in de tijd dat de honden nog uit de kont blaften, laten bouwen door een metaalbewerker. De pers van Henk ziet er hetzelfde uit.

Zeven hebben we toen niet gedaan, dus dat kan Henk je vertellen.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Een paar vragen:
Blijft het midden van de raat met draad op zijn plaats of pers je allestegen het bakje?
Waar moet de honing naar toe? Blijft die niet tussen de latjes?

ad staals
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

Bart,
ik ben niet de trotse bezitter van deze pers. Hij is van iemand in Zutphen en ik leen hem wel eens. Het klopt dat er In Hattem ook zo één is.

Bij aanvang van de heidedracht zitten er alleen lege ramen met een randje voorbouw in de honingkamer van de produktievolken, het moerrooster wordt na een week dracht verwijderd. Na de dracht gaan de halve uitgebouwde ramen naar een voederbak boven op de volken. De bijen halen deze leeg en bouwen de bijna volle ramen in de honingkamer af.

De te persen ramen komen uit de kleinere volken, die hebben gewoon ramen met kunstraat. Als de ramen verzegeld zijn haal ik ze er uit en krijgen ze nieuwe.
Ik kan dat dagelijks doen want ik woon tegen de heide aan. Heideimker tegen wil en dank. :D
De raat wordt gewoon uitgesneden langs de draden want de stukken gaan toch in de perszak. En als er een draad sneuvelt is dat niet erg.

De honing op de foto loopt zo makkelijk door de zeef omdat de raten warm waren. Je zet de bakken op z'n kant achter elkaar en dan laat je een heater met ventilator er een paar uur warme lucht doorblazen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Bij een overpeinzing in de zon vanmiddag over het honing persen kwam het volgende bij op: Mag je eigenlijk honing persen uit ramen die voorzien zijn van kunstraat?
Dit omdat de kunstraat niet helemaal schoon meer is. Tenminste als ik de kunstraat bekijk die ik gebruik. Hier staat op vermeld: bestrijdingsmiddelenarm. Deze vermelding doet mij het ergste vrezen voor de kunstraat waar dit niet op vermeld staat. In mijn herinnering staat gegrift de lezeing van Mevr. Pia Aumeijer uit Duitsland over de vervuiling van kunstraat met middelen die in het verleden tegen de varroamijt werden gebruikt. Ik meen dat de halfwaarde tijd van b.v. Tac Tic 20 jaar was. In Duitsland is dit op de bijeninstituren aangetoond wist zij te vertellen!

Dus alleen maar persen uit zelf uitgebouwde raat? De korfimkers van vroeger deden het vroeger nog niet zo gek!

Weet iemand wat de Warenwet hiervan zegt?

Ik vind dit belangrijk om te weten omdat er nog steeds imkers zijn die de Varroa bestrijden met Tac Tic, :be4: notabene een verboden middel!

En wat al je nu je eigen raat giet!

Groet,

Roel.

http://www.ruinerimkers.nl
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je verontreinigingen in de was eruit zou kunnen persen. Nee, ik zou daar geen seconde bang voor zijn.

Bart
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Ruinerweg schreef:Bij een overpeinzing in de zon vanmiddag over het honing persen kwam het volgende bij op: Mag je eigenlijk honing persen uit ramen die voorzien zijn van kunstraat?
Roel.

http://www.ruinerimkers.nl
er staat nergens op dan het niet mag, dus.... :lol:

kon het niet laten!
serieus, als je die verboden tic-tac niet gebruikt en niet behandeld als er honingkamers op staan moet alles ok zijn.
maak je niet druk over een ander die door rood rijd!.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Vandaag de tweede partij heidehoning geslingerd. Het viel warempel mee. Ik heb hard gewerkt, maar het ging allemaal veel beter dan vorige week.

Twee vragen aan de door en door ervaren collega's. Als je de pantytruc toepast, dus je laat de heidehoning ongezeefd uit de slinger in een panty lopen en je draait de panty vervolgens om een bezemsteel, hoe moet je dan zorgen dat de honing in de panty loopt? Ik bedoel, zo'n panty past toch niet om de rand van een emmer? Panty gewoon aan de snijkraan vastmaken?

En dan heb ik weer een nieuw probleem. Nu slinger ik al best wat jaartjes heidehoning, maar het is voor het eerst dat ik schuim op mijn heidehoning krijg. Dat had ik eigenlijk nooit. Ik liet de gezeefde honing altijd zo in het afvulvat lopen. Nooit schuim in de emmers, dus ook niet in het potje. Met voorjaars- en zomerhoning veeg ik altijd eerst zoveel mogelijk schuim eraf en tot slot trek ik de laatste vuiltjes eruit door een vel huishoudfolie op de honing te drukken en die dus eraf te halen, zodat je de rommel meeneemt. Maar zouden er trucjes bestaan voor de heidehoning? Herkennen jullie dit probleem? Nogmaals, dit heb ik voor het eerst.

Bedankt weer & groet,

Bart
Plaats reactie