Verder zit er in een zwerm altijd een moer. Maar vaak wacht men bij het scheppen van een zwerm niet tot alle rust is weergekeerd. Hier en daar zit nog een kluitje bijen (waar een moer kan inzitten) er vliegt nog wat in de lucht. Bij thuiskomst blijkt dat de "zwerm" zeer onrustig is wil de kast niet in bijen landen her en der. Wacht bij het meenemen van de zwerm tot de avond en neem een pot honing mee en geef deze aan eigenaar van de tuin en neem dan de geschepte zwerm mee.

Terugrekent is de moer rond de pinksterdagen 26 - 28 mei aan de leg gegaan.vdiesveld schreef:Nog even een update.
[..........]Op 30 april ontdek ik een stuk of 10 gesloten moerdoppen. Geen idee van de leeftijd. Twee op de gok uit laten lopen,
[..........]21 mei weer gekeken. Geen eitjes, geen broed, dus lichte paniek.
[..........]Vandaag 5 juni weer gekeken,
ik had het iets eerder willen doen maar het was zo koud. Tot mijn verbazing in de onderste broedbak volop gesloten werksterbroed, maar geen eitjes en larfjes te ontdekken. En een stuk of 10 gesloten redcellen! Dus er heeft een bevrucht moertje ingezeten, maar is nu toch weer weg/dood?
[..........].
Dit is een normale tijd - een maand na het breken van de doppen is de moer aan de leg, in normale omstandigheid
Het idee dat er weer een zwerm weg is, is niet mogelijk bijen gaan beslist niet zwermen voordat het broed van de nieuwe moer is uitgelopen. Pas als de tweede generatie (zes weken later) uitloopt is de kans daartoe.
Je schrijft redcellen, als dit zo is dan is de moer "ontvallen". Ja en dan maakt het volk redcellen. Je kunt de komende dagen eens luisteren of je tuten of kwaken hoort. De kans dat je dit hoort is klein Dit bijenvolk wil helemaal niet meer zwermen.
Waarom de moer uit de kast is verdwenen??? heb je soms een keer gekeken zo rond Pinksteren? dan zou ze door de bijen zijn"ingebald".