luie bijen op vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

phina
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door phina »

Ik herken je situatie. Ik heb ook een volkje waarbij ik alleen in de kast kan komen met dikke handschoenen aan en een regenbroek over mijn broek heen, anders steken ze er dwars doorheen. Ga het heldere advies van Hans van der Post opvolgen, bedankt Hans.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

petro schreef:Door de jaren heen gezien,(gister nog) dat er duidelijk
verschil is tussen de pasgelegde eitjes en diegeen die al ouder zijn.
Wat heb je precies gezien Petro? Dat er verschillende eitjes op verschillende manieren in de cel zitten? Dat zal niemand bestrijden.
Of
Heb je daadwerkelijk de koningin eitjes zien leggen die toen precies rechtop stonden, en toen een dag later (en vervolgens ook twee dagen later) diezelfde eitjes (waarvan je het gebied gemarkeerd had o.i.d.) weer bekeken en toen gezien dat ze steeds schuiner lagen?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Albert Stoter schreef:
petro schreef:Door de jaren heen gezien,(gister nog) dat er duidelijk
verschil is tussen de pasgelegde eitjes en diegeen die al ouder zijn.
Wat heb je precies gezien Petro? Dat er verschillende eitjes op verschillende manieren in de cel zitten? Dat zal niemand bestrijden.
Of
Heb je daadwerkelijk de koningin eitjes zien leggen die toen precies rechtop stonden, en toen een dag later (en vervolgens ook twee dagen later) diezelfde eitjes (waarvan je het gebied gemarkeerd had o.i.d.) weer bekeken en toen gezien dat ze steeds schuiner lagen?
Eigenlijk is het heel simpel; vul een observatiekast! Dit heb ik jaren geleden gedaan en er heel veel van geleerd.

Onder andere; het leggen van eitjes - al tijd haaks, vaak met enige zijwaartse richting dit ligt aan de wijze hoe de moer tijdens het leggen op de raat zit soms naar boven- zijwaartse -naar onder gericht. Als je die plek op het glas markeert kun je zien dat het ei - eitjes langzaam richting zwaartekracht op de bodem van de cel komen te liggen.
Het is echt boeiend zo'n observatiekast, doe het, zet zoiets in je tuin - natuurlijk niet met F16 - . :wink:
Maar let op: zo'n volkje gebruikt erg veel voedsel om zich warm te houden. De ene dag zie je een verzegelde rand van een paar cm en twee dagen later is ie weg!
Of bij grote dracht barst het volkje uit zijn voegen, dan is er maar een remedie twee ramen met broed verwisselen voor kunstraat of uitgebouwde raat.
!Hans.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Nee hoor Albert zo precies heb ik het niet gevolgd.
Op ramen eitjes waar moer liep wel rechtop en op een ander raam niet rechtop.(uurtje terug nog gezien.)
Ben ook niet van plan om er een studie van te maken. 8-)
Zoals ik al zei ben ik schijnbaar één van die eigenwijze imkers;zo zie ik het en zo is het. :D
Petro
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Hans van der Post. schreef:Als je die plek op het glas markeert kun je zien dat het ei - eitjes langzaam richting zwaartekracht op de bodem van de cel komen te liggen.
En dat gebeurt niet pas in de laatste paar uur, vlak voor de overgang naar larve?

Ik heb eerst nog wat andere investeringen die ik voor wil laten gaan, maar een observatiekast is beslist een goed idee.
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

Potdorie!!!Ik hou er helemaal niet van dat iets waar ik mee ben opgegroeid toch anders blijkt te zijn. :naughty:
Ik moet in de aankomende tijd toch een kastje klaarmaken om een nieuwe moer in te voeren,ga een paar cellen merken en de daarin gelegde eitjes eens volgen. :ugeek:
Petro
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Albert Stoter schreef:
Hans van der Post. schreef:Als je die plek op het glas markeert kun je zien dat het ei - eitjes langzaam richting zwaartekracht op de bodem van de cel komen te liggen.
En dat gebeurt niet pas in de laatste paar uur, vlak voor de overgang naar larve?Ik heb eerst nog wat andere investeringen die ik voor wil laten gaan, maar een observatiekast is beslist een goed idee.
Nee het zakt onzichtbaar - in tijd - door zijn/haar "hoef" . Heb het nooit opgetekend maar elke dag gekeken en zag het ei/eieren steeds verder doorzakken. Bij de derde dag is het "verdwenen" dwz het lig op de bodem.
!Hans.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

petro schreef:Potdorie!!!Ik hou er helemaal niet van dat iets waar ik mee ben opgegroeid toch anders blijkt te zijn. :naughty:
Ik moet in de aankomende tijd toch een kastje klaarmaken om een nieuwe moer in te voeren,ga een paar cellen merken en de daarin gelegde eitjes eens volgen. :ugeek:
Petro
Pedreo jij en ik zijn opgegroeid met de kennis dat de moer maar een keer paarde op een bruidsvlucht.
En dat bijen de overtollige moerdoppen openknaagde en dan pas de op de raat lopende jonge moer haar angel mag gebruiken. Wordt tijd voor een observatiekast. :be2:
!Hans.
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

Oke,heb nu een mooi schoon raam in het broednest gehangen.
Gemerkt met een rode punaise.
Petro
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

1 kant geheel belegt en aan andere kant middenstuk.Op een enkeling na staan alle eitjes zo goed als rechtop in de cel!
Petro
Plaats reactie