Euh, die zwerm komt van de derde kast, daar heb ik niks van geslingerd maar was zelf een zwerm van eind mei.jvanveldhuisen schreef:Knap hoor, 60 kg slingeren van 2 kasten.Schussboelie schreef:Ik heb van twee kasten samen ondertussen al 60 kilo geslingerd.
Mijn derde kast, een natuurlijke zwerm van eind mei uit één van de andere twee kasten, heeft gisteren bij het prachtige weer gezwermd, ik vermoed door voedseltekort!![]()
Wat apart zeg, dat er een hongerzwerm afkomt......![]()
Persoonlijk zou ik mijzelf een zeer slechte imker vinden als mij dat zou gebeuren; bijen van ellende uit de kast omdat er niets te eten is.
Maar de imker kan trots zijn op zijn 60Kg. Maar om zonder blikken of blozen te vertellen dat er eventjes een hongerzwerk afkwam vind ik 'van den zotte'.
Je zorgt er toch voor dat er voldoende voedsel is? Een hond of een kat geef je toch ook te eten?
Het zal wel aan mij liggen, maar die hongerzwerm zegt meer over de imker dan die 60 Kg honing van 2 kasten.
Dat had je zelf ook wel geweten als je mijn bijdrage ietsje grondiger had gelezen.
Verder vind ik mezelf helemaal geen goed imker. Hoe zou dat ook kunnen, ik ben pas bezig sinds vorige zomer en heb het voorbije jaar en vooral deze zomer al enorm bijgeleerd maar vind mezelf nog altijd een sukkelaar als het op imkeren aankomt.
Ik hang dan ook regelmatig aan de lijn met mijn mentor (of "peter" zoals we dat hier noemen).
Mijn excuses omdat ik hier mijn eigen, zij het onbeholpen en amateuristische ervaringen deel.
Of het een hongerzwerm was of niet, dat weet ik zelfs niet, dat was een suggestie van de mentor aangezien de bijen meer dan voldoende ruimte hadden.
Dat ik ze niet bijgevoerd heb was omdat de andere twee kasten zoveel honing binnen haalden.
Geen van beide kasten heb ik overigens zonder honing achterlaten.
Verder toch bedankt voor je opinie die duidelijk op veel doorzicht en een enorm nauwkeurige feitelijke kennis van de situatie gebaseerd is en getuigt van een geweldige empathie en begrip.