Leuk dat je ons op de hoogte gaat houden van je belevenissen in Brazilië. Ik lees ook dat je attributen meeneemt voor de koninginnenteelt. Gaan ze daar bezig met de selectie van de 'Africanised Honey'bee'? Of gaan ze uit van de Europese rassen die daar ook nog zijn?
Tot op heden heb ik niet gehoord of gezien dat er een europees ras in Brasil heeft stand gehouden. De geafrikaniseerde is daar nog heer en meester
Vanaf de jaren zestig is men daar al mee bezig maar nog nooit gelukt.
Wel is er een trend om steeds meer te selecteren op stuifmeel productie en propolus. Vooral de "groene propolus". Er zijn daar gebieden waar een groot arsenaal
aan dracht voorhanden is om aan die propolus te komen. Je heb namelijk de struik Arachiem nodig die dat levert. Ik ken maar heel weinig mensen die de koninginnen teelt beoefenen. Wel is er een goede vermeerdering van angellose bijen, die ook steeds meer terrein wint.
Vandaar de attributen. Maar er is ook al een grote doos vol met materiaal inmiddels opgestuurd.
apiario schreef:[..................]Wel is er een trend om steeds meer te selecteren op stuifmeel productie en propolus. Vooral de "groene propolus". Er zijn daar gebieden waar een groot arsenaal
aan dracht voorhanden is om aan die propolus te komen. Je heb namelijk de struik Arachiem nodig die dat levert.
[....................]
Bertus
Bertus als ik de struik "Arachiem" google krijg ik veel foto's van oude mannen met arabische tekst en grote baarden te zien. Maar geen struik of plant, kan het zijn dat het iets anders wordt geschreven?
Of heb je een plaatje van die struik??