Stelling: Imkers bepalen netto bijensterfte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Stelling: Imkers bepalen netto bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering »

J.P
Ook een steekproef moet betrouwbaar zijn , en zul je over alle adressen van de bijenhouders moeten beschikken en niet selectief ergens gaan kijken .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op wo 13 mar 2013, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Eigenwijsheid en individualiteit is een onderdeel van het imkersprofiel;
Dat lijken me toch wel redelijk ouderwetse opvattingen. Bovendien is er geen enkele reden om elkaar (imkers) niet te willen helpen als
het openbaren van cijfers zou kunnen leiden tot het oplossen van problemen (sterfte / ziektes of wat dan ook). Daar is toch iedereen mee gebaat?
Ik heb dus nog altijd geen enkele redelijke reden gelezen waarom je elkaar niet zou helpen. Dan hebben we het dus schijnbaar niet over
eigenwijsheid en individualiteit, maar misschien wel over egoisme en een gebrek aan probleemoplossend denken.
en ik heb dan ook niemand echt nodig
Lijkt me sterk Semar. Als je niemand echt nodig hebt, ga je ook geen vragen stellen / opmerkingen plaatsen / hulp bieden etc op dit forum.
Dan ben je ook vast geen lid van een imkervereniging. Iedereen heeft iemand nodig.
steekproef afnemen is net zo´n onhaalbaar idee. wie moet die steekproef dan afnemen?
ik hóeft tenslotte niemand toegang tot mijn bijen te geven.
Nee dat is niet onhaalbaar. Steekproeven zouden kunnen worden afgenomen door mensen die daarvoor door de verenigingen worden aangesteld.
Misschien op vrijwillige basis met reiskostenvergoeding of misschien wel voor een vast bedrag per jaar. Dat hoeft nog niet eens zo veel te zijn.
Onhaalbaar is onzin. Het is een kwestie van willen.
En nee, je hoeft inderdaad niemand toegang te geven tot je bijen. Klopt. Maar nogmaals is er dan de vraag: wat is daar dan de reden van?
Je wil niemand helpen? Je wil niet tot oplossingen komen qua bijensterfte, ziektes etc? Er is geen reden om bijvoorbeeld een "steekproefafnemer"
op je bijenstand te weigeren. In elk geval geen fatsoenlijke reden. Het is echt de grootste onzin om geen medewerking te willen verlenen aan
een steekproef, net zoals het onzin is om gegevens als het aantal volken en het aantal verloren volken door te geven.

Het argument om wél een steekproef toe te laten op je stand en om wél gegevens door te geven is gewoon te sterk:
SAMEN komen tot bruikbare cijfers, wellicht SAMEN komen tot oplossingen voor imkerproblemen! :D

Groet, Paul
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dat lijken me toch wel redelijk ouderwetse opvattingen. Bovendien is er geen enkele reden om elkaar (imkers) niet te willen helpen als
het openbaren van cijfers zou kunnen leiden tot het oplossen van problemen (sterfte / ziektes of wat dan ook). Daar is toch iedereen mee gebaat?
Dag Mensen,

ik ben het volledig met je eens Paul, er wordt zoveel over gespeculeerd door Jan en alleman (en niet alleen door imkers) en dus is meedewerking van imkers omwille van betrouwbare cijfers broodnodig (en de houding van Semar ongewenst! :wink: ). Is geen persoonlijk verwijt hoor.
Niettemin herken ik het stukje van Semar wel. Zeker de wat oudere generatie (ja ja daar gaan we weer) die zoveel mogelijk zaken het liefst onder de pet wil houden. ik denk dat de jongere generatie imkers over het algemeen wel opener zijn.
Ik kwam jaren terug in aanraking met AVB. Dat wil zeggen op de stand verderop AVB geconstateerd. De desbetreffende imker (de heer Sluiman) belde uiteindelijk om te kunnen achterhalen waar mijn stand zich precies bevond. Hij wilde eigenlijk niks zeggen over de AVB besmetting op zijn stand. Gelukkig ben ik toendertijd via een omweg zorgvuldig geinformeerd door de bijengezonheidcoordinator Jan kruit, maar vervelend was het wel!

gr.
JP
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Jelte pas op hè!!!! Zeker de wat oudere generatie (ja ja daar gaan we weer) die zoveel mogelijk zaken het liefst onder de pet :naughty: :naughty: :naughty: :naughty:

Ik geef voljes weg help elke imker die hier komt LEER ze VLECHTEN en geef uitleg over imkeren.
Allemaal mogen ze mee helpen imkeren mee kijken en verzorgen, heb er dit jaar al 8 die mee kijken.
Maar wat ik van het forum vind dat alle uit leg de grond in wordt getrapt ( door de jongeren )
Je leert bijen houden tot je vingers even lang zijn, en dat zal nooit gebeuren.
De weersomstandigheden en verzorging van de bijen de huis vesteging en ga maar door.
Ik vind dat de ouderen hier te weinig uitleg geven en waarom Hennie oud essing - Hans vd post - Kees v holland - Jan Trip
Ik mis deze op het forum en zo nog meer van deze imkers.
En als het goed is dit jaar krijg je een uitleg over varoa behandelen van mij,
heb geen uit val van varoa wel een paar oude moeren of on bevruchten.
Maar ik heb al een aantal varoa planken na gekeken en geen of maar een paar varoa´s er op.
Tinus Kolsters
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Als er nu eens uitkwam dat er eigenlijk niet zo veel meer verliezen zijn dan vroeger :

- weg europese geldstroom
- weg groeiende actualiteit over bijen
- weg aangroei van nieuwe imkers
- weg argumenten tegen neonicotionoiden

wie heeft er baat bij?
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Paul67 schreef:
mag je natuurlijk vinden maar ik sta er toch wel achter bijenhouden is nu eenmaal niet bepaald een teamsport.
de rest ben ik het helemaal mee eens.
en ik heb dan ook niemand echt nodig
Lijkt me sterk Semar. Als je niemand echt nodig hebt, ga je ook geen vragen stellen / opmerkingen plaatsen / hulp bieden etc op dit forum.
Dan ben je ook vast geen lid van een imkervereniging. Iedereen heeft iemand nodig[/quote]

dat ik in principe niemand nodig heb blijf ik bij, ik héb het ten slotte ook jaren alleen gedaan,
zonder vereniging en kontakt met andere imkers, ik imkerde al 32 jaar voor er een forum bestond!
Dat het veel gezelliger en leuker is om je hobby te delen is weer een heel andere kwestie.
zoals jullie weten deel ik wat ik heb en is iedereen welkom bij mij op de stand,
anders hadden we nooit deze discusie gevoerd.

steekproef afnemen is net zo´n onhaalbaar idee. wie moet die steekproef dan afnemen?
ik hóeft tenslotte niemand toegang tot mijn bijen te geven.
Nee dat is niet onhaalbaar. Steekproeven zouden kunnen worden afgenomen door mensen die daarvoor door de verenigingen worden aangesteld.
Misschien op vrijwillige basis met reiskostenvergoeding of misschien wel voor een vast bedrag per jaar. Dat hoeft nog niet eens zo veel te zijn.
Onhaalbaar is onzin. Het is een kwestie van willen.[/quote]

natuurlijk alllemaal waar, maar we hebben het dus over mensen die dat nu juist niet WILLEN wat hun reden ook zijn.
en die zullen dan ook geen toestemming geven.
dat was nu het enige punt dat ik wilde maken. je kunt er natuurlijk over praten maar dat is alleen maar acedemisch.
als je die inspectie graag wil moet je die opzetten op vrijwillige basis de rest is puur theoretich.
dat was nl. het enige punt wat ik wilde maaken.
zonder daar meteen een dispuut van te maken, vindt jullie reaktie wat voorbarig in de conclusie dat ik zelf een dergelijk standpunt inneem (het reageeren opzich bewijst toch al minstens het tegendeel?)door mijn verwoording kan ik jullie reaktie wel begrijpen maar zelf dacht ik dat julie mij beter kenden aan de hand van mijn reackties hier op het forum,en ervaar dat dan ook als wat teleurstellend. :cry:
ten slotte zouden jullie beter moeten weten als jullie mijn zendingen lezen.

mischien is het verschil tussen oudere imkers en de jonge honden wel dat de wat ouderen niet zo snel conclusies trekken over hoe anderen zijn of zouden moeten zijn???? :wink:
(VOOR DE DUIDELIJKHEID ZIE DE KNIPOOG)

vriendelijke groet
Semar(Dominique
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

jossmits schreef:Dit item begon met het punt dat het aantal imkers dat zou afnemen.
Afgelopen zondag had ik de jaarvergadering van de vereniging (le rucher du perigord) waar ik lid ben. Het aantal leden bij deze vereniging bedraagt daar nu ca 530. Toen ik hier 15 jaar geleden begon waren dat er ruim 400. Dus een flinke toename. Die toename betreft ook nog vooral jongeren, die ook nog aktief zijn in het bestuur. Dus zeer positief.
Ik heb niet gezegd dat het aantal imkers zou afnemen, wel dat dat volgens mij de belangrijkste bepalingsfactor voor de netto bijensterfte is. Om mij heen constateer ik ook dat bijenhouden populairder is dan ooit.
Jaap v.Popering
Contacteer:

marc schreef:Als er nu eens uitkwam dat er eigenlijk niet zo veel meer verliezen zijn dan vroeger :

- weg europese geldstroom
- weg groeiende actualiteit over bijen
- weg aangroei van nieuwe imkers
- weg argumenten tegen neonicotionoiden

wie heeft er baat bij?
Ik zou best wel eens een soort Europese ( parlementaire ) enquête willen over wie of/en welke verenigingen ( instanties ) er verantwoordelijk zijn voor het creëren van de onduidelijkheid over de oorzaak van de zo genaamde verdwijnziekte binnen Europa , en het in de wereld helpen van de vermeende oorzaken zoals die in de afgelopen tien jaar verspreid zijn , en de verantwoordelijken aanspreken voor de schade die dit onder de imkerij veroorzaakt heeft . Ik ben er zeker van dat de oorzaken in bepaalde kringen al sinds 2004 bekend zijn .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

m.kolsters. schreef:
En als het goed is dit jaar krijg je een uitleg over varoa behandelen van mij,
.
Laat ik nu gedacht hebben dat jij bij Jelte in de leer was . :wink: :D

Jaap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Laat ik nu gedacht hebben dat jij bij Jelte in de leer was.
Ach Tinus, laat hem maar denken:). Wij weten hoe het zit.
LOL.
JP
Plaats reactie