Aanschaf bijenkast
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Re: Aanschaf bijenkast
Het gewicht van de honingkamer van dadantkast was voor mij een van de redenen om te experimenteren met Warre. Je zou als je met alleen broedbakken van de spaarkast wilt werken met 8 of 6 raams kasten kunnen werken. Ik heb zelf nog 1 oude 6 raams spaarkast die ik nog had van mijn imkeren in nederland waar ik hier nog mee imker. inwinteren op 2 6 raams broedbakken en een 3e zes raams broekbak in de zomer als honingkamer. Dit is nog redelijk tilbaar. Dit komt prima de winter door (wel onder franse omstandigheden).
Jos
Jos
Je bent toch niet verplicht om een volle bak te tillen?Eddy Geurtsen schreef:Juist vanwege dat grote gewicht zijn er veel (oudere) imkers die vanwege dat grote gewicht alleen maar werken met honingkamers. Ik vind een volle honingkamer al zwaar genoeg, ik mag er niet aan denken als ik met volle broedkamers aan het tillen moet.
Ja kan perfect raam per raam uittillen....
Jomme schrijft:
Groetjes, Dineke.
Helemaal waar! Ik heb dat dan ook een keer gedaan, móeten doen, omdat ik die zware bak niet getild kreeg. Maar handig werken is toch anders, vind ik.Je bent toch niet verplicht om een volle bak te tillen?
Groetjes, Dineke.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Dit jaar ga ik bij een kast bk gebruiken als hk het is wel gemakkelijk want je hebt maar 1 maat ramen nodig
Als het bevalt dan doe ik dat bij alle volken ik ben nog jong dus ik kan het nog wel tillen
Paul
Als het bevalt dan doe ik dat bij alle volken ik ben nog jong dus ik kan het nog wel tillen

Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
leuk verzonnen; maar wat als je alleen wilt inspecteren, ga je dan ook iedere keer per raam uithalen om in de bakken eronder te komen?jomme schreef:Je bent toch niet verplicht om een volle bak te tillen?Eddy Geurtsen schreef:Juist vanwege dat grote gewicht zijn er veel (oudere) imkers die vanwege dat grote gewicht alleen maar werken met honingkamers. Ik vind een volle honingkamer al zwaar genoeg, ik mag er niet aan denken als ik met volle broedkamers aan het tillen moet.

- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
beethere schreef: ga je dan ook iedere keer per raam uithalen om in de bakken eronder te komen?

Kan niet eens,oortjes blijven hangen.

-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als je met Dadant werkt,komt het tillen van de broedkamer niet eens ter sprake.(mits je niet reist)
Petro
Petro
- Albert Stoter
- Contacteer:
Ik doe dat inderdaad zo.Ewout schreef:Valt er ook wat voor te zeggen om dat gewoon wat sluitblokken aan de zijkant te doen?
IK gebruik alleen broedkamerramen (simplex, zoals ook toegepast in de spaarkast)
Om de honingkamer tilbaar te houden doe ik inderdaad aan de zijkanten simpelweg een paar extra sluitblokken.
Zo zijn er overigens ook imkers die alleen honingkamerramen gebruiken.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Het is een goed idee om drie broedkamers te kopen, maar het is nog een beter idee om twee broedkamers en honingkmaer te kopen
.
Waarom? Dit voorkomt dat beginners met ramen beginen te verhangen. Mijn imkerpetekind die ik begeleidde deed dat namelijk veel. Veel beginbers willen graag ramen verplaatsen. Met een honingkamer kan dat niet. De honingkamerramen blijven in de honingkamer en de broedkamerramen blijven in de broedkamer.
Verder kan je met een lage honingkamer iets eerder honing slingeren aangezien de kamer eerder vol zit. Dat is prettig voor een beginner: je eerste honing. Bovendien oogst een beginner waarschijnlijk toch wat minder honing, omdat er in het begin nog wel eens iets misgaat.

Waarom? Dit voorkomt dat beginners met ramen beginen te verhangen. Mijn imkerpetekind die ik begeleidde deed dat namelijk veel. Veel beginbers willen graag ramen verplaatsen. Met een honingkamer kan dat niet. De honingkamerramen blijven in de honingkamer en de broedkamerramen blijven in de broedkamer.
Verder kan je met een lage honingkamer iets eerder honing slingeren aangezien de kamer eerder vol zit. Dat is prettig voor een beginner: je eerste honing. Bovendien oogst een beginner waarschijnlijk toch wat minder honing, omdat er in het begin nog wel eens iets misgaat.
JP