advies gevraagd (spoedje)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

San Peter
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: advies gevraagd (spoedje)

Bericht door San Peter »

Hallo,

Vandaag heb ik heel even in mijn volken gespiekt. Het regende een klein beetje en wilde niet dat alles nat wordt. In mijn sterkste volk worden de honingramen verzegeld (zie foto). Als ik over een paar weken de honingramen weghaal, kan ik dan weer nieuw kunstraat ophangen wat nog niet uitgebouwd is?

Het volk dat ik heb gesplitst zit nu op zo'n 3 ramen in een 6-raams kast. Vanwege de regen heb ik niet verder in het volk gekeken, maar kan ik uit het andere deel van het gesplitste volk nog mer bijen aan dat volk toeevoegen? Ik heb kunnen zien dat ze raat uitbouwen en ze vliegen.

Verder heb ik nog een vraag over een zwerm die ik een paar weken geleden gevangen heb. In het volk zit een moer. Maar het volk bouwt zeer traag en vliegt weinig. Ik wil het volk gaan bijvoeren met een raam waar voer in zit uit mijn sterkste volk. Kan dat?

gr

Peter
Bijlagen
1045140_545229238856706_1328936621_n.jpg
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

San Peter schreef:Hallo,
Vandaag heb ik heel even in mijn volken gespiekt. Het regende een klein beetje en wilde niet dat alles nat wordt. In mijn sterkste volk worden de honingramen verzegeld (zie foto). Als ik over een paar weken de honingramen weghaal, kan ik dan weer nieuw kunstraat ophangen wat nog niet uitgebouwd is?
Ja dit kan. Over een paar weken is bij mij de zomerdracht volop bezig. Dit is in iedere regio anders. Weet daardoor het antwoord voor jou misschien niet geldt.
San Peter schreef: Het volk dat ik heb gesplitst zit nu op zo'n 3 ramen in een 6-raams kast. Vanwege de regen heb ik niet verder in het volk gekeken, maar kan ik uit het andere deel van het gesplitste volk nog mer bijen aan dat volk toeevoegen? Ik heb kunnen zien dat ze raat uitbouwen en ze vliegen.
Nu dit zou ik in jou geval niet doen.
Laat het volkje gewoon groeien door regelmatig kleine beetjes te voeren - halve jampot per dag.
San Peter schreef: Verder heb ik nog een vraag over een zwerm die ik een paar weken geleden gevangen heb. In het volk zit een moer. Maar het volk bouwt zeer traag en vliegt weinig. Ik wil het volk gaan bijvoeren met een raam waar voer in zit uit mijn sterkste volk. Kan dat?
gr Peter
Geef de zwerm ook regelmatig wat voer. Een volk/ zwerm bouwt alleen als er voedsel binnenkomt. Een raam voer bijhangen is voorraad en dat spreekt het volk pas bij slechte dagen aan en daar bouwen en broeden ze niet van. Ook de broedaanzet wordt gestimuleerd door binnenkomend voedsel. Overdrijf niet als er teveel binnenkomt wordt dit tenkoste van het broednest opgeslagen. - Eieren en larfjes van een dag worden uit de cellen gehaald.
!Hans.
San Peter
Contacteer:

Bericht door San Peter »

Bedankt voor je antwoord. Ik kan weer verder. Hoe schadelijk is het voor een bijenvolk als er regendrubbels in de kast vallen?

gr

Peter
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Als het maar een paar druppels zijn kan het geen kwaad.
Een hoosbui is niet leuk dan de kast dicht laten of met een grote "plu" boven de geopende kast werken.
!Hans.
San Peter
Contacteer:

Bericht door San Peter »

Alweer een vraag....

Tussen de bovenkant van de dekplank en de onderkant van de deksel zit vocht. Het zal me niets verbazen dat ik voor de winter beide moet vervangen. Heeft iemand een idee hoe ik dat tegen kan gaan. Zal dit gewoon een nadeel zijn van het feit dat de kasten tussen veel bomen staan en niet overdekt?

gr

Peter
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Ik heb tussen de daken en dekpanken roofmate een kunsstofisolatie plaat 4 cm. (geen tempex)
Dit werk in zomer en winter daardoor minder condensvocht.
Er zijn nu zelfs daken te koop waar dit al inzit zie: www.bijenkasten.nl
!Hans.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

zit er een extra latje aan 2 van de vier zijden aan de binnekant?
heeft he dat genoeg ruimte?
dan kan de warme vochtioge lucht tussen de kastvand en dak ontsnappen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps.met open voergat
Laatst gewijzigd door semar op do 27 jun 2013, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

De isolatie plaat ligt los op de dekplank zit geen ruimte tussen geen doortoching. :be2:
!Hans.
Plaats reactie