Ter verduidelijking. In Vlaanderen spreken we altijd van simplexkasten i.p.v. spaarkasten. De raammaat is dezelfde en dat is het belangrijkste. Een spaarkast is eigenlijk een vereenvoudigde simplexkast. Of zijn wij, Vlamingen, verkeerd? Hopelijk is hiermee de Babylonische spraakverwarring opgelost.
Dirk
Dubbelwandige kasten.
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
- Albert Stoter
- Contacteer:
Re: Dubbelwandige kasten.
Een spaarkast is inderdaad een vereenvoudiging van de simplexkast, met dezelfde raammaat, maar dus geen simplexkast.
Er zijn naast de Spaarkast nog wel meer kasten waarin de simplexramen passen. Alles dan een simplexkast noemen lijkt mij juist bijdragen aan de spraakverwarring.
Er zijn naast de Spaarkast nog wel meer kasten waarin de simplexramen passen. Alles dan een simplexkast noemen lijkt mij juist bijdragen aan de spraakverwarring.
Je zal het net andersom bedoelen.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Nl ramen (simplex) kunnen wel in BE kasten, maar niet andersom.
Ik heb Nederlandse "simplex" kasten en de Nederlandse ramen hebben langere oren.
De Belgische "simplex" raampjes zijn dus korter, en deze passen gewoon in een Nederlandse simplex kast.
Zoals ik hier onlangs gemerkt had zit er ongeveer 1 cm verschil in per oortje.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ja je hebt gelijk!!! Dom van mij.
Overigens zijn er imkers hier in de buurt die met simplex BE kasten imkeren (=enkelwandige kasten gelijk als spaarkast NL) en die toch de langoren uit Nederland aankunnen. Ze imkeren over het algemeen met het kortorige BE simplexraam, maar hun kasten bevat extra ruimte waar de NL oren komen. Dat heeft ook nog eens een voordeel dat ze goed met de beitel onder de BE simplex oren kunnen komen.
Wat ook gebeurd; soms kopen imkers volken uit Nederland en de oren van de NL ramen zagen of knippen ze dan af. Een grote snoeischaar is daarvoor heel geschikt zo heb ik deze zomer ondervonden:).
gr.
Overigens zijn er imkers hier in de buurt die met simplex BE kasten imkeren (=enkelwandige kasten gelijk als spaarkast NL) en die toch de langoren uit Nederland aankunnen. Ze imkeren over het algemeen met het kortorige BE simplexraam, maar hun kasten bevat extra ruimte waar de NL oren komen. Dat heeft ook nog eens een voordeel dat ze goed met de beitel onder de BE simplex oren kunnen komen.
Wat ook gebeurd; soms kopen imkers volken uit Nederland en de oren van de NL ramen zagen of knippen ze dan af. Een grote snoeischaar is daarvoor heel geschikt zo heb ik deze zomer ondervonden:).
gr.
JP