De moerasimker schreef:Wij hebben ons al aangemeld,
Als we bij onze buren kijken duitsland zou ik wat bijenland zo willen verhuizen je ziet daar vooral bij het najaar mosterd en koolzaad veldjes verspreid liggen terwijl in nederland alleen maar kale troostelose grond is te bespeuren ,is het omdat ons klimaat toch iets anders en alles net iets later zodat er niet meer gezaaid kan worden na de oogst van aardappelen ,tarwe en mais of is het slim beleid van de boeren later oogsten dan hoeven ze de kosten niet te maken van de groedbemesters,
Wat ik hier vaak zie is koolzaad wat bij het voorjaar wordt ondergeploegt als groenbemester maar zowel bij het najaar als voorjaar niet bloeit.
Groet Gerard,
De oorzaak hiervan moet je zoeken bij de telers de mogelijkheden zijn legio , maar ook bij de bijenhouders .
Het zal waarschijnlijk geen biologisch zaad zijn wat hier gebruikt is . Misschien wel gespoten tegen de een of andere vreterij om dit gewas te behouden . Waarschijnlijk wel kunstmest gezaaid om een volwaardig gewas te verkrijgen

Dus een optie om hier geen gebruik van te maken en je bijenvolken hier te verwijderen !!!!!!
Onderstaande foto van gele mosterd ( groenbemester ) is gemaakt op 22-09-11. op enkele honderden meters van mijn bijenstal verwijderd .
Hoe veel zakjes met zaad moeten voor dit aanbod aan particulieren verstrekt worden waar meestal maar enkele plantjes van tot zijn recht zullen komen .!!!!