Lindeboom

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Het kan zijn dat mijn Lindebomen kruisingen zijn; dat ze toch enkele eigenschappen van Zilverlindes hebben.
Voorlopig geloof ik niet dat de nectar van Zilverlindes giftig is voor hommels.

Er valt nog heel wat uit te zoeken. B3
Lindes zijn gekke planten. Heel moeilijk om ze uit elkaar te houden. Inmiddels weet ik genoeg kenmerken om ze te onderscheiden.
Zuivere lindes bestaan bijna niet, lijkt het wel. Kruisingen onderscheiden is daardoor ook niet gemakkelijk.
JP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

ef-pee schreef:De zilverlinde is inderdaad zeer giftig voor bijen. Enkele jaren geleden was ik in Frankrijk op een camping en stond met mijn caravan onder een grote zilverlinde. 's morgens ontdekten wij honderden dode bijen, alles zat onder. De Pierre Rasmont Universiteit van Bergen Henegouwen in Belgie heeft een nota geproduceerd over de sterfte
De bloemen van de zilverlinde geuren enorm en trekt bijen en hommels aan ook al geven die geen nectar. Hommels en bijen blijven op de bloemen naar nectar zoeken uiteindelijk is het tankje leeg en de zoekers storten neer.
Beste deze nota is onjuist beter kijken. Hier in Oegstgeest en Leiden staan zilverlinde Je zie ter af en toe een dode hommel. Let wel de tijd dat hommel nesten uitsterven is net in de tijd dat de zilverlinde bloeit.
!Hans.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Linde honing geurt voor insecten heel sterk, ze blijven er op vliegen ook als het niets meer geeft.

Een bijen volk zit anders in elkaar die hebben hun taal.

Ze vliegen 's morgens op een dracht en als die ophoud daarna op de meest producerende dracht.
Als er geen andere dracht is zullen er bij de linde ook veel bijenslachtoffers zijn.

De lindedracht is sterk afhankelijk van vocht en vochtig warm weer dan pas is er echt opbrengst.
Maar het belangrijkste is de grondwaterstand daarna ook nog eens warm vochtig weer dan is de opbrengst optimaal.

Mijn grote linde boom gaf in 2016 voor het eerst een beetje honing af.

Dirk
dertiende
Plaats reactie