Bijen spotten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door Erik Konijn »

Meuren betekent stinken. Persoonlijk vindt ik het een opvallende geur. Maar ja wat weet ik ervan kom pas net kijken. :D
Matts Vos
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Meuren is typisch boers dialect, tenminste in de achterhoek :) wat betreft melliferaferrygirls, ik was meer benieuwd naar de ouderwetse "vergeten" woorden van de Nederlandse taal ;)
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen altegader, vanmorgen om 7 uur waren bij kasten en een korf, zogenaamde schrobberbijen bezig.
Er waren bij 12 graden en zware bewolking slechts enkele waterhaalsters op stap. Omdat er momenteel
overbevolking is door te weinig ruimte, zitten de vliegspleten vol bijen. Boven die dicht aan elkaar kittende
bijen zijn 'schrobsters' bezig. Dit verschijnsel is vorig jaar druk aan de orde geweest in ons forum onder de titel
Schrobbijen.Ik heb het nog niet kunnen terug vinden. Toch wil ik jullie snel attent maken op dit bijzondere gedrag.

Het lijkt er op dat het optreedt als de volken sterk zijn , ruimtegebrek hebben, of nog niet aan het werk kunnen.
Het lijkt of de stuifmeelhaalsters zich al in conditie brengen. Ze maken krabbewegingen zoals ze die in de bloemen
maken om stuifmeel van voren naar achteren te vegen met hun voorste en middelste pootjes.

Het gedrag wekt ook de indruk dat ze de vliegspleten willen vergroten om het uitzwermen sneller te laten
verlopen om opstoppingen te vermijden. Als ze zwermen vliegen ze niet rustig de kast uit, maar gedragen zich
alsof er in een groot warenhuis brand is uitgebroken. Iedereen wil er tegelijk uit.
Waarom er zo'n vaart gemaakt wordt bij het kastverlaten, kan te maken hebben met vermijden van contactverlies tussen
de zwermbijen. Dus , als je hier in 'gelooft' moet je de vliegspleet wat vergroten als je ze wil laten zwermen.
Wanneer het schrobben ophoudt bij vergroting van de vliegspleet, zou dat,... met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid..
de theorie van schrobbewegingen als ultieme poging de vliegopening te vergroten, ondersteunen.
Haast je naar buiten als je het schrobben wilt zien. Straks breekt de zon door en kunnen de bijen zinniger werk doen. Zj.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

bee-tree schreef:Goede morgen altegader, vanmorgen om 7 uur waren bij kasten en een korf, zogenaamde schrobberbijen bezig.
Er waren bij 12 graden en zware bewolking slechts enkele waterhaalsters op stap. Omdat er momenteel
overbevolking is door te weinig ruimte, zitten de vliegspleten vol bijen. Boven die dicht aan elkaar kittende
bijen zijn 'schrobsters' bezig. Dit verschijnsel is vorig jaar druk aan de orde geweest in ons forum onder de titel
Schrobbijen.Ik heb het nog niet kunnen terug vinden. Toch wil ik jullie snel attent maken op dit bijzondere gedrag.

zou je ze dan niet snel een of meer lege honingbakken geven?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Dominique, is dat een grapje ? Of heb jij in elke kastrand vliegopeningen ? Ik heb nog wel zo'n kast, maar niet in gebruik.
Heeft de bedenker van vlieggaten op elke verdieping van de bijenwoning gedacht aan de behoefte van de bijen
om snel de kast te kunnen verlaten bij het zwermen ?
Of heeft hij gewoon de natuurlijke behuizing nagebootst, die ook meestal méér dan één opening heeft,
met als voordeel, dat er meerdere vluchtwegen zijn bij bedreiging door brand en tevens het zwermen vergemakkelijkt.

Jouw advies zal wel bedoeld zijn om de zwermdrift tijdig te onderdrukken. Helaas ben ik door m'n kastmateriaal heen.
Misschien kan ik alsnog de zwermdrift vertragen door het 'kleedje' te verwijderen, zodat ze omhoog kunnen bouwen
tegen de deksel aan. Maar het is waarschijnlijk te laat , nu de derde bewolkte , milde regen brengende, groeibevorderende,
voor de vee- en akkerboeren zegenbrengende , maar de bijenboeren zwermlustige volken bezorgende, aprildag 2014 is begonnen.
De bouwdrift is behoorlijk tanende.

P.S. De dikke zwerm die me op Koningsdag 26 april j.l. gemeld werd, is door onze voorzitter naar volle tevredenheid geschept.
Hij heeft me gemaild : Het scheppen was 'n 'fluitje van 'n cent'. De zwerm zat over de volle lengte van het Oranjelint naast
de nationale driekleur. Een goed teken voor Willem-Alexander ? Zelfs 't bijenvolk hangt aan Oranje !
Wie van jullie heeft oranje kasten ? Hoe zien bijen oranje ? Heeft de kleur óók invloed op waar 'n zwerm gaat zitten ? Bee3
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Dominique, is dat een grapje ? Of heb jij in elke kastrand vliegopeningen ? Ik heb nog wel zo'n kast, maar niet in gebruik.
Heeft de bedenker van vlieggaten op elke verdieping van de bijenwoning gedacht aan de behoefte van de bijen
om snel de kast te kunnen verlaten bij het zwermen ?
Of heeft hij gewoon de natuurlijke behuizing nagebootst, die ook meestal méér dan één opening heeft,
met als voordeel, dat er meerdere vluchtwegen zijn bij bedreiging door brand en tevens het zwermen vergemakkelijkt.

Jouw advies zal wel bedoeld zijn om de zwermdrift tijdig te onderdrukken. Helaas ben ik door m'n kastmateriaal heen.
Misschien kan ik alsnog de zwermdrift vertragen door het 'kleedje' te verwijderen, zodat ze omhoog kunnen bouwen
tegen de deksel aan. Maar het is waarschijnlijk te laat , nu de derde bewolkte , milde regen brengende, groeibevorderende,
voor de vee- en akkerboeren zegenbrengende , maar de bijenboeren zwermlustige volken bezorgende, aprildag 2014 is begonnen.
De bouwdrift is behoorlijk tanende.

P.S. De dikke zwerm die me op Koningsdag 26 april j.l. gemeld werd, is door onze voorzitter naar volle tevredenheid geschept.
Hij heeft me gemaild : Het scheppen was 'n 'fluitje van 'n cent'. De zwerm zat over de volle lengte van het Oranjelint naast
de nationale driekleur. Een goed teken voor Willem-Alexander ? Zelfs 't bijenvolk hangt aan Oranje !
Wie van jullie heeft oranje kasten ? Hoe zien bijen oranje ? Heeft de kleur óók invloed op waar 'n zwerm gaat zitten ? Bee3
Plaats reactie