Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolken?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door Alex Mönch »

Het hangt af van hoeveel imkers er in de buurt zijn en hoe veel Varoa die hebben....besmetting van bijna schone volken door de darren van andere imkers kan groot zijn....De Varoa liften mee op de darren en als deze in een kast komen van een andere imker,hoeft de Varoa alleen maar ff af te stappen ,om vervolgens zich voort te planten in de kast die wel goed behandeld was en bijna geen Varoa heeft.
Het zal je verbazen hoever darren vliegen bij warm weer...een stad als Amersfoort waar toch wel tientalle imkers zijn,heeft dan dus een behoorlijke uitwisseling van andermans darren over alle volken.
Toen de Varoa zijn intrede deed in Nederland,zaten bijna alle volken er binnen de kortste tijd mee opgescheept.....De grootste bijdrage werd geleverd door darren die vrolijk elke kast binnen lopen nadat ze vele kilometers gevlogen hebben.
Ook zijn er in elke stad wel een aantal volken die onbehandeld blijven doordat ze bv overleven in schoorstenen van huizen/spouwmuren...ik ken op dit moment 2 volken die al voor het tweede jaar zo overleven en de eigenaren kunnen er of niet bij komen of vinden het wel grappig en laten ze zitten.! in een schoorsteen van een woonhuis...de ander op een onbereikbare plaats op de 3de verdieping van een oud klooster.
Wanneeer je op zeker wilt spelen en het aantal Varoa s laag wilt houden ,zonder dat je je steeds maar af vraagt of ze nu wel of niet in grote getalen aanwezig zijn,een blokbehandeling toepassen...3 keer elke 9 de dag....en dat bv 6 weken later weer een keer herhalen.En zorgen dat je dat voordat je klaar bent met het voeren voor de winter het nog een keer doet...ze gaan dan zo goed als schoon de winter in.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Hoi Jos,
Ik ben benieuwd wat je nog aan mijtenval ziet na de 1e Hive Cleean behandeling - wellicht een blokbehandeling als eventueel aanwezige Varroamijten nu allemaal in het voorjaars(darren)broed zijn gekropen?

Alex heeft zo te lezen goede resultaten met blokbehandelen met Hive Clean.
En mierenzuur verdampen is toch inderdaad nog best een hoop gedoe ten opzichte van de methode die Hive Clean biedt.

Dit jaar ga ik waarschijnlijk de bijenvolken het hele seizoen of een groot gedeelte daarvan met Hive Clean behandelen.
Afhankelijk van de mijtenval einde september / begin oktober doe ik dan wellicht nog 1 mierenzuurbehandeling of 1 blokbehandeling met Hive Clean.
Een oxaalzuurbehandeling in de winterrustperiode is ook onnodig met goed geplande blokbehandelingen met Hive Clean de ervaringen van Alex lezende.
sailor1957
Imker sinds: 1981
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door sailor1957 »

Hoi Franc,
Zoals beloofd laat ik je horen wat de mijtenval is na de behandeling met Hive Clean.
Het is leuk om te lezen dat er meerdere mensen zijn die dit alleen willen toepassen en geen behandeling met mierenzuur of oxaalzuur willen toepassen.
Ik heb het wel in huis voor als het een noodgeval is maar liever niet dus.
Alex heeft goede ervaringen met Hive Clean en daar hou ik mij dus aan vast met daarbij de realiteit in het oog houdend.
Ik ben uiteraard ook benieuwd naar jou ervaringen en evt. veranderingen die mogelijk ontstaan door alleen Hive Clean te gebruiken.
We hebben per slot van rekening niet de wijsheid in pacht , nietwaar?
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Hoi Jos,
Krekzo! :D
We spreken helaas geen bijs en daarom probeer ik met wat nuchter verstand de leefomstandigheden voor de bijen zo goed als mogelijk te optimaliseren.
sailor1957
Imker sinds: 1981
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door sailor1957 »

Hoi Frank,
Heb even niets van mij laten horen omdat de schuiflades niet voldeden. Spleet was te krap waardoor evt. mijten er af geveegd zouden worden. Dat heb je met zelfgebouwde kasten :(
Heb de lades nu vervangen door kunststof en werkt veel beter.
Nu na 24 uur de lades gecontroleerd en geen enkele mijt waargenomen. Bij allebei de volken dus niet! Kan een goed teken zijn(lage besmetting) of een slecht teken (slecht poetsgedrag).
Ik hou het goed in de gaten maar heb op dit moment nog niet het gevoel dat ik BeeVital moet gaan gebruiken.
Kan je Thymovar eigenlijk gebruiken tijdens de dracht? Geen idee maar ik begreep dat Thymovar een natuurlijk produkt is. Weet jij mij daar iets over te vertellen?

Jos
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Hoi Jos,

"Thymovar of Apiguard op basis van thymol, 'thijmolie'... Maar zo geconcentreerd dat het allang niet meer zo natuurlijk is (schadelijk voor de huid). Van thymol producten wordt propolis ongeschikt voor menselijke toepassing, terwijl het zo'n waardevol product is."

Bron: Ewout - http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... lit=Thymol

Dat er geen mijten vallen hoeft inderdaad niet te betekenen dat er geen mijten in het bijenvolk zitten :)
Maar bij mij vallen ze ook niet - al een 6-7 weken niet meer - maar ik heb een paar keer darrenraat weg moeten snijden - wildbouw - omdat onder de onderste ramen te veel ruimte zit - dat ga ik de komende week aanpassen - anders wordt het nix met de moerdoppencontroles.
Maar in die weggesneden darrenraat was geen mijt te bekennen, en dat schijnt wel iets te zeggen.
Dus behandel ik voorlopig ook nergens mee.

Vorig jaar was bleek de mijtenval een heel goede indicatie voor de Varroa besmettingsgraad bij mijn volken.
Maar ik heb gelezen dat mieren en oorwurmen graag Varroamijt lusten en ze kunnen wegpikken zodat het lijkt dat er geen mijten vallen.. :D

Over ruim een maand wellicht behandelen als darren besmet met Varroa uit andere volken op bezoek zijn geweest of de eigen darren bij besmette andere volken hebben gebuurd :(

Franc
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Beste Jos,
Thymol is net als oxaalzuur en mierenzuur een natuurlijk middel, of in elk geval een stof die in de natuur ook voorkomt. De etherische olie in Thymovar of Apiguard is een synthetische versie van het middel. Maar dat wil niet zeggen dat je het zondermeer kunt gebruiken tijdens de drachtperiode.

De WUR zegt in de varroa brochure:
Thymol-resten kunnen in honing en was achterblijven, maar deze worden snel afgebroken. Toch is het verstandig de volgende regels in acht te houden.
  • Oogst geen honing die tijdens of tot 1 week na de behandeling verzameld is. In de praktijk betekent dit dat de zomerhoning vóór de behandeling geoogst moet zijn.
De honing zal er een 'tijm' smaak van krijgen als je het gebruikt als je er een HK op hebt staan...

Eigenlijk is er mijns inziens geen enkel middel wat je kunt gebruiken wanneer je een HK op je volken hebt staan, ook BeeVital Hiveclean. Dat de fabrikant daar niet moeilijk over doet lijkt mij geen enkele garantie. Hiveclean is in Nederland niet toegestaan. Dat geldt ook voor oxaalzuur en mierenzuur, met één zeer belangrijk verschil, namelijk dat oxaalzuur en mierenzuur uitgebreid door verschillende onafhankelijke instellingen is onderzocht op risico's voor bijen, imker en residuen. Hiveclean is een mengsel van mierenzuur, oxaalzuur en thymol als ik mij niet vergis, en ik zie dan ook niet in waarom je dat mengsel wel zou kunnen gebruiken en de andere middelen niet. Darrenraat snijden is nu eigenlijk het enige wat je kunt doen. Ik weet dat FrancA daar anders over denkt, maar hij vind het niet zo'n probleem als er mierenzuur in zijn honing terecht komt. Ik denk daar anders over. Mijn advies (voor wat het waard is), is dus om behoudend om te springen met varroabestrijdingsmiddelen, de kwaliteit van je honing voorop te stellen, en verder de richtlijnen van de WUR aanhouden.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Ewout schreef:Mijn advies (voor wat het waard is), is dus om behoudend om te springen met varroabestrijdingsmiddelen, de kwaliteit van je honing voorop te stellen, en verder de richtlijnen van de WUR aanhouden.
De kwaliteit van honing wordt gelukkig niet tot nauwelijks beinvloed door een mierenzuurbehandeling - temeer omdat die natuurlijk in principe niet wordt uitgevoerd tijdens de drachtperiode. Maar mocht een mierenzuurbehandeling toch einde winter/begin lente toegepast moeten worden en dan volgens de juiste richtlijnen, dan zijn residuen van de gebruikte mierenzuur logischerwijs in pas weken later geoogste honing niet te traceren, beinvloeden deze de kwaliteit van de honing niet in negatieve zin en zijn deze dus zeker niet giftig voor mensen.

Over de kwaliteit van de honing kan ik natuurlijk verder weinig zinnigs zeggen.
Dat hangt af van welke bestrijdingsmiddelen op dracht worden toegepast, van residuen van andere Varroabestrijdingsmiddelen en van het type dracht.

De richtlijnen van de WUR heb ik niet gevolgd - wel Varroa bestreden natuurlijk met de Nassenheider 3-voudige mierenzuurbehandeling in de periode zomer tot late herfst.
Er zijn bij mij geen bijenvolken overleden, ik heb geen oxaalzuurbehandeling hoeven toepassen en ik heb nog geen Varroabesmetting kunnen vaststellen :D

De richtlijnen van de WUR betreffen de bewezen methode van oxaalzuur druppelen tijdens de winterperiode op vaak sterk door Varroa besmette bijenvolken - daardoor vaak ziek en verzwakt - op het meest kwetsbare moment - met een daardoor? mogelijk 'aanvaardbaar?' verlies van bijenvolken..

Dan kies ik er liever voor om de bijen zo goed als Varroavrij de winter in te laten gaan via bijv. de Nassenheider methode om zo goed als Varroavrije en gezonde, vitale bijenvolken te hebben in de lente :)
Plaats reactie