Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Ewout »

jjmvaningen schreef:Naar ik zie staan de (tussen) resultaten van Romée in ieder geval niet ter discussie. :D :D
Ja, en dat is eigenlijk best opmerkelijk.
Iemand van onze vereniging verbaasde zich over punt 4... ik verbaas me mee:
4.De wintersterfte bij imkers die de varroamijt niet bestreden verschilde niet significant van de imkers die de varroamijt wel bestreden. Binnen de groep imkers die wel bestreden kan er verschil zijn tussen het effect van de verschillende bestrijdingswijzen. Nadere analyse moet aantonen of dit wel of niet het geval is.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Tsja, bewust niet bestrijden kan samengaan met op andere manieren allerlei dingen juist extra goed verzorgen, zoals maximale dracht van maart tot en met oktober, natuurzwermen en andere manieren van broedpauzes, etc..
Wat kunnen we doen om zoveel mogelijk varroa te kweken?
Nee! Wat moeten we doen om zo weinig mogelijk varroa te kweken.........
gr,
m
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

"Natuurzwermen en andere manieren van broedpauzes" vallen onder de biotechnische bestrijding, een van de keuzemogelijkheden voor de varroabehandeling in het onderzoek bij vraag 21:
Andere biotechnische methode(vangraat, alle broed verwijderen, opsluiten koningin)

de vraag is natuurlijk of degenen die dergelijke methodes toepassen dat zelf ook onder 'varroabehandeling' scharen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

En dan is er natuurlijk ook nog de vraag of het voor de langere termijn überhaupt zo slim is om varroamijten zo intensief te blijven bestrijden als nu gebeurt?

Bij wilde bijenvolken zal er op langere termijn een evenwicht ontstaan tussen bijen en varroamijten - mits daarvoor genoeg bijenvolken beschikbaar zijn en die daartoe volop de gelegenheid krijgen.

En dan ontstaat dat evenwicht niet alleen omdat bijen zelf beter met varroamijten leren omgaan, maar ook omdat varroamijten beter leren omgaan met de bijen in deze contreien.

Een parasiet - in dit geval de varroamijt - is niet gebaat bij het uitroeien van al zijn gastheren en -dames.
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

FrancA schreef:Een parasiet - in dit geval de varroamijt - is niet gebaat bij het uitroeien van al zijn gastheren en -dames.
Dat is waar, maar dan wel in een voor beide partijen gelijke levensstrijd. En dat is in het geval van import van de varroa niet echt het geval. Het resultaat van ongelijke concurrentie kan ook als resultaat opleveren dat de bij-domestica in Europa gewoon uitsterft. De vraag is of we dat willen??? Alles is tijdelijk!! :be2: :D
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

jjmvaningen schreef:
FrancA schreef:Een parasiet - in dit geval de varroamijt - is niet gebaat bij het uitroeien van al zijn gastheren en -dames.
Dat is waar, maar dan wel in een voor beide partijen gelijke levensstrijd. En dat is in het geval van import van de varroa niet echt het geval. Het resultaat van ongelijke concurrentie kan ook als resultaat opleveren dat de bij-domestica in Europa gewoon uitsterft. De vraag is of we dat willen??? Alles is tijdelijk!! :be2: :D
Het is nog maar de vraag of dat uitsterven in werkelijkheid zal plaatsvinden.

Door bijen en varroamijten een tijd lang hun gang te laten gaan om een evenwicht met elkaar te vinden zal de bijenstand zeer waarschijnlijk tijdelijk sterk teruglopen, dat wel.

Met al die bestijdingsmiddelen & methoden tegen Varroamijten is de kans in ieder geval zeer groot dat er geen Varroaresistentie vanuit de bijen zelf zal ontstaan.
Hooguit een resistentie van Varroamijten tegen de gebruikte middelen & methoden alsook verzwakte en zieke bijen.

En hoelang kunnen we blijven doorgaan met het bestrijden van Varroamijten zoals we nu doen?
Tot in het onwaarschijnlijke geval het ideale alle Varroamijten uitroeiende middel of methode gevonden is?
Of tot de bijen zo verzwakt zijn door onze Varroamijten bestrijdingsmiddelen & methoden en uitbuitingsstrategien dat ze massaal het loodje leggen zoals nu in Amerika gebeurt?

De tijd zal het leren :|
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ik heb momenteel 3 miniplussen met nakomelingen van een resistente lijn.....laatste behandeling vorig najaar.
Hun moeder zit in mijn nieuwe Dadant.
Tot nu toe geen enkele varoa kunnen ontdekken op de bijen...ook geen misvormde vleugels.
Darren zien er allemaal gaaf uit....geen 1 misvormde vleugels.
Egyptisch en Monticola bloed ingebracht in deze Buckfastlijn lijn.
Wat ik zie is extreem hygiënisch gedrag....en wel in de vorm van dode/nog levende,maar versleten bijen zelfs voor de miniplus in de tuin opruimen.
Bieslooksprietjes proberen ze zelfs voor de miniplus weg te halen terwijl ze een halve meter er vandaan staan.
In de kast zullen ze net zo hygiënisch zijn en alles aanpakken wat niet helemaal goed is.
Bij geen 1 van mijn andere Buckfast lijnen is dit gedrag zo sterk.
Afwachten hoe veel er van de eigenschappen blijven na aanparen met andere lijnen.
Het zijn ook nog eens extreem goede halers...ietsje nerveuzer maar zeker niet erg defensief en goed mee te werken met een klein beetje rook....geen enkele steek.
Het inkruisen van het Egyptisch en Monticola bloed heeft zeker een positieve invloed op het hygiënisch gedrag gehad en de broedduur zou bij de Monticola ook korter zijn,dan bij andere rassen......afwachten hoe goed ze met Varoa om kunnen gaan.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Kortere broedduur...now we are talking.

Erg interessant onderwerp in ontwikkeling resistente rassen en belangrijk studiepunt lijkt me.
Vraag me toch af of dat gaat lukken in ons klimaat.

Maf van die bieslook.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Zal het wel een keer filmen als ik er weer 1 bezig zie :D
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Alex, doe ook mij maar een paar van die resistente moertjes :)
Waar heb je ze vandaan?
Of heb je ze zelf gekruist?

Enne.., ..je weet maar nooit wat zich in of achter zo'n bieslooksprietje gaat verbergen, dus ik begrijp dat opruimgedrag wel..
Plaats reactie