Mijn nieuwe bijen.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door ndj »

Tieme schreef:Hi,

Aangezien je een bouwend zwermpje hebt zul je de komende tijd weinig mijten vinden. Ook als je behandeld. Alles zit in het broed. Je bijen lijken trouwens ook wel wat op Carnicas. Ben wel benieuwd wat ze voor Cubitaalindex hebben.

Tieme
Ik ben met de laatste behandeling hive clean bezig. Ik hoop toch werkelijk, dat deze behandeling aanslaat. De laatste dagen weinig mijten op de lade.
Ik heb geen idee , of hive clean alleen het poets gedrag bevorderd, of ook de mijt in de cel aanpakt. Er zit wel mierenzuur in. Maar waarschijnlijk te weinig om in de cel door te dringen.
Ik heb geen krabbelaars meer gezien.

Ik denk toch, dat ik ander gereedschap moet hebben, om de cubitaalindex te meten. Hoofdzakelijk vind ik de bijen erg donker, met hier en daar een bijna goudbij er tussen. Ik kan wel zeggen als ik een bij zie in de omgeving: "Die is van mij".
Als de bijen de winter overleven, ga ik wel eens kijken of de meerderheid zwart is.
Momenteel moet de boel flink groeien. Winterbijen kweken. Ik geef ze deze week elke dag een 350 cc suikerwater.
Volgende week ga ik op een warmere dag weer eens kijken. Ik heb mijn fototoestel weer uit de lade gehaald. Met een statief, moet ik dan wel aardige foto's kunnen maken.

Eigenlijk zit ik ook te denken, dat het carnica verwant is. Maar dan wel donker. Wat ik gelezen heb over de zwartjes, klopt niet met mijn bijen.
Zeer zachtaardig. Heel weinig proppolis. rustig op de raat.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door ndj »

Santtu Pikkarainen schreef:Fijn om te horen dat het goed met ze gaat :)
Ik ben ook blij dat het goed gaat met de bijtjes. Ik doe ook erg mijn best. Ik loop enorm achter. Toen ik begon met imkeren was de enige biologische bestrijding van varroamijt mierenzuur. Ja, en dan is het echt wel inlezen.

Mijn eerste bijen heb ik van Minne Bonnema. Hij heeft mij enorm geholpen.
Ik denk, dat deze man eigenlijk een standbeeld verdiend.
Plaats reactie