Zo, gisteren honing wezen persen uit korf, lattenkast en spaarkast. Ik heb weer iets geleerd over de lattenkast.
Ik had drie lattenkasten op de hei staan. Eentje was een prutvolk, maar de kasten kwamen van de bladrammenas vandaan en ik moest ze toch ergens laten. Eén volk zat in een kast van ongeveer 70cm lang en een ander in een kast van een meter lang. Het volk in de grote kast was een buckfastF1 dat dit jaar geen enkele zwermneiging vertoond heeft, waardoor ik een beetje verrast werd en waardoor ik de raten niet heb kunnen vervangen - ik ben nog niet zo ervaren met buckfast. Het volk in de kleine kast was een bastaard. Het bastaardvolk heeft verreweg de meeste pershoning opgeleverd. Die kast van een meter lang was gewoon veel te groot, zelfs voor een goed buckfastvolk.
Mijn idee was om á la Mangum de bijen de honing achter het broednest te laten opslaan - ik heb de vlieggaten aan de korte kant zitten; ik werk dus met de lattenkasten in 'warme bouw', zoals dat heet. Maar dat werkt voor geen meter, zelfs niet op superdrachten zoals koolzaad en bladrammenas, zoals ik dit jaar gemerkt heb. In de VS hebben ze daar kennelijk wel de dracht voor. Mangum brengt moerroosters aan en dan nóg krijgt hij achter het rooster grote plakken raathoning. Ongelooflijk. Wat zijn dat voor drachten???
Volgend jaar ga ik het 'op zijn korfs' doen, denk ik: kleine kasten gebruiken (ca.70cm), zwermrijp laten worden, zelfs als geen zwermneiging dan nog vliegers maken (raten verversen!), eventueel in juli één of twee raten honing afnemen, voeren met het oog op de hei, voor de hei raten afnemen, eventueel broedafleggers maken (bijen beetje krap zetten dus), lege latten achter het broednest met een millimetertje kunstraat. Moet lukken!
Groet,
Bart
De lattenkast als beginnerskast
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: De lattenkast als beginnerskast
Bart gebruik je geen sluitbord in je TBH want dan maakt het toch niet uit hoe lang je kast is en als het dan nodig is kan je de kast toch groter of kleiner maken.
Ik ben dit jaar ook omgeschakeld met 3 TBH's naar Buckfast F1 in het voorjaar 2 stuks overgezet vanuit een zesramer spaarkast en 1 vanuit een miniplus kast
Na de zomer had ik 2 tbh's met 19 raten mijn laten zijn 52 cm breed en de kast is 30 cm diep ik heb er 4 raten met honing uitgehaald de rest mochten de bijen dit jaar houden
Het volk uit de miniplus was uitgegroeid tot 14 latten
Ik ben benieuwd hoe ver ze volgend jaar bouwen (kan tot 28 laten)
Ik ben dit jaar ook omgeschakeld met 3 TBH's naar Buckfast F1 in het voorjaar 2 stuks overgezet vanuit een zesramer spaarkast en 1 vanuit een miniplus kast
Na de zomer had ik 2 tbh's met 19 raten mijn laten zijn 52 cm breed en de kast is 30 cm diep ik heb er 4 raten met honing uitgehaald de rest mochten de bijen dit jaar houden
Het volk uit de miniplus was uitgegroeid tot 14 latten
Ik ben benieuwd hoe ver ze volgend jaar bouwen (kan tot 28 laten)
Groet Drosinus
www.topbarhive-imker.nl
www.topbarhive-imker.nl
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: De lattenkast als beginnerskast
Het is een mythe dat buckfast volken groter zijn dan anderen, tenminste niet groter dan Carnica volken. Wat de zwarte bij betreft heb ik geen ervaring.Bart de Coo schreef: Die kast van een meter lang was gewoon veel te groot, zelfs voor een goed buckfastvolk
Het siert je dat je ook toegeeft als het niet werkt