Heet Sodawater

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Heet Sodawater

Bericht door Jaap v.Popering »

FrancA schreef: Als een 'lichte' AVB-besmetting escaleert naar een 'klinische besmetting' zijn de rapen dan niet gaar? en ben je eigenlijk dan niet al te laat?
Hoe constateer je een onzichtbare lichte besmetting als ervaren imker?
Onzichtbaar is deze nooit te herkennen dan door onderzoek . De eerste constatering is altijd via het onregelmatig gesloten broed , en dan bij zwakkere volken .

Het is en blijft zaak om deze en alle ziektes in de volken te leren herkennen . Wanneer er maar het minste vermoeden van vuilbroed bestaat ga je anders handelen . Om deze reden vraag ik ook altijd , wanneer men vragen over bijensterfte heeft om een foto te plaatsen van uit het midden van het volk . Dan zullen er altijd twijfelachtige broedresten te zien zijn .

Waar ben je eigenlijk bang voor ??? het komt eens in de zoveel jaar ergens tot een uitbraak ( en dat is erg genoeg ) . Nogmaals ....leer de symptomen kennen , en er moet toch ergens een besmetting zijn wil men een risico van besmetting lopen ??
Ik citeer even uit ....https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... P1g.....In 1998 zijn door 165 bijenhouders honingmonsters ingestuurd , in slechts acht monsters zijn sporen aangetoont ...Achteraf is gebleken dat zes van de acht inzenders recent contact hadden met imkers uit destijds besmette gebieden . einde citaat . Hou in de gaten waar een uitbraak is ,,,,en koop in die regio geen koninginnen of volken . !!!

Wanneer men in de wintermaanden over lege kasten vol met voedsel begint , dan moet de oorzaak in de verdwijnziekte gezocht worden ,deze is niet besmettelijk en heeft dan ook niets met A.V.B. te maken .
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

In de vorige eeuw heb ik eens een artikel gelezen over een onderzoek in Zweden. Daar bleek dat AVB sporen jaren lang in een kast kunnen aanwezig zijn.
Het was maar als het aantal sporen boven een bepaald aantal kwam dat een zichtbare uitbraak de volgende stap was.
Bij sommige volken werd die drempel nooit bereikt, het had met hygiëne te maken en misschien ook met de imker.
Een vernieuwing van de raten is een efficiënt middel.

http://pub.epsilon.slu.se/1053/1/Avhandling.pdf
Jaap v.Popering
Contacteer:

joselito schreef: Bij sommige volken werd die drempel nooit bereikt, het had met hygiëne te maken en misschien ook met de imker.
Een vernieuwing van de raten is een efficiënt middel.
Ook het poetsgedrag van je volken heeft daar grote invloed op .

Jaap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Onderschat niet hoeveel ramen er juist bij een beroepsmatige imkerij wordt verwisseld. En er wordt nauwelijks in de volken gekeken. Verder denk ik dat als je een hoge raatverniewing doet plus veel volken broedloos opzet je vuilbruid ziektes genadeloo achterlaat.
JP
Jaap v.Popering
Contacteer:

Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Verder denk ik dat als je een hoge raatverniewing doet plus veel volken broedloos opzet je vuilbruid ziektes genadeloo achterlaat.
Ik plaats deze link nog maar eens .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... FIMUaskP1g

Een zin wordt vrijwel altijd overheen gelezen Ik citeer ...Achteraf is gebleken dat zes van deze acht inzenders recent contact hadden met imkers uit de destijds besmette gebieden . Einde citaat . .... Zou dat telefonisch contact geweest zijn ????of bezoek op een bepaald drachtgebied ????? Op bedrijf .???? Of ..soms ..uitwisseling van Koninginnen . Deze informatie ontbreekt .

Jaap v P
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

in nederland komt AVB relatief weinig voor,
waarschijnlijk door onze 'us ben zunig'mentaliteit'.
voer je dames met suiker/fondanten je hebt geen besmeting via het voer.

dat honing beter zou zijn als wintervoer bestrijd ik hevig.
het is zeer afhenkelijk welke soort honing, veel van de donkere honingen zijn minder wintervoer
omdat ze meer verbrandingsproducten achterlaten.

Vriendelijke groet.
Semar(Dominique)
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

in nederland komt AVB relatief weinig voor,
waarschijnlijk door onze 'us ben zunig'mentaliteit'.
voer je dames met suiker/fondanten je hebt geen besmeting via het voer.
Dat komt vooral door de stampingout methode die jarenlang is gevoerd, maar sinds de tijd van Dick Vunderinck er niet meer is. Het artikel van Jaap staat me nog goed bij. k begon toen zo'n beetje met imkeren.
De bijenhouderij wil wel profiteren maar niet betalen aan oplossing.
Mits er niks veranderd zul je zien dat waarschijnlijk AVB de komende jaren toe gaat nemen.

vr. gr.
JP
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

In tegenstelling tot bv Zweden wonen imkers in Nederland en België kort bij elkaar. Daardoor wordt een infectiehaard sneller opgemerkt, denk ik.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Dat komt vooral door de stampingout methode die jarenlang is gevoerd, maar sinds de tijd van Dick Vunderinck er niet meer is. Het artikel van Jaap staat me nog goed bij. k begon toen zo'n beetje met imkeren.
De bijenhouderij wil wel profiteren maar niet betalen aan oplossing.
Mits er niks veranderd zul je zien dat waarschijnlijk AVB de komende jaren toe gaat nemen.
vr. gr.
De oud voorz. Dick had hier niets mee te maken. Door bezuinigingen van minst. van Landbouw is die regeling "alles verbranden en vergoeden" is die stampingout methode aan de kant gezet.
!Hans.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Hans van der Post. schreef: Door bezuinigingen van minst. van Landbouw is die regeling "alles verbranden en vergoeden" is die stampingout methode aan de kant gezet.
De betaling van de stampingout methode is jarenlang door de veehouderij betaalt . Deze hadden daar een potje voor .

Jaap v P
Plaats reactie