Two queens

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door joselito »

tomer schreef: Ofwel zijn ze al samen van voor de winter, ofwel is er een koningin van elders binnengevlogen (kan dat?), ofwel heb ik toch een dop over het hoofd gezien en hebben ze die uitgelopen dop ook weer opgeruimd, maar dat lijkt me echt onmogelijk om te missen...
Waarschijnlijk het laatste, doppen zijn soms goed verborgen tussen de lat en de wasraat. Ze willen nu een stille moerwisseling doorvoeren. Zodra de jonge koningin aan de leg is wordt de oude verwijderd (soms al eerder)
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Vreemd...ik heb wekelijks gecontroleerd, maar het kán als de dop zeer goed verstopt was...en nadien mooi opgeruimd werd. Ik wacht enkele dagen af en zal zien of ze aan de leg is. Dat zal ondertussen wel, aangezien ze al minstens 2 weken aanwezig is. Hoewel...het is hier een aantal weken slecht weer geweest voor een bruidsvlucht.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Wat ik nog wou vermelden: de laatste controles valt het op dat er werksters op de raten rondlopen met een meer oranje achterlijf (zoals buckfast). Normaal zie ik in mijn kast enkel donkerdere (carnica/bastaard) bijen. Dat zou kunnen zeggen dat de nieuwe koningin gepaard heeft met één of meerdere buckfast darren en dus al zeker een maand in de kast samenleeft met de oude koningin (aangezien er al nakomelingen zijn van de nieuwe koningin). Op het middenste broedraam hebben ze veel stuifmeel opgeslaan, midden op de raat, alsof de kast in 2 broedhelften verdeeld is...
Plaats reactie