broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door joselito »

tomer schreef:Kan zo'n douche oxaalzuur dan geen kwaad?
schadelijkheid voor bijen
Een behandeling met oxaalzuur veroorzaakt altijd lichte bijensterfte, maar deze is te verwaarlozen als eenmaal per bijengeneratie wordt behandeld.
Oxaalzuur sproeien is niet schadelijk voor koninginnen. Een onderzoek van bijen@wur in 2007 toonde dit aan.
http://www.wageningenur.nl/nl/Expertise ... dering.htm
Oranjedal
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Contacteer:

Bericht door Oranjedal »

Hoi,

Ik heb zonet een broedaflegger gemaakt van een mooie dop. Een raam met de dop, nog een raam met gesloten broed en opzittende bijen en twee HK raampjes bijen afgeslagen in de kast. Daarna nog een voerraam toegevoegd.

Nu is mijn vraag:" Is er wel eens iemand geweest die de broedaflegger op dezelfde stand heeft laten staan? En met welk resultaat?"

Groeten,
Marcel
image.jpeg
Groeten,
Marcel
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Vraagje ooit een bijenvolk een paar meter verplaatst? waarschijnlijk is het antwoordt NEE.
Je kunt de broedaflegger naast het volk laten staan waar bijen en broed afkomstig is.
Punt is wel dat alle vliegbijen terugkeren naar de kast waar ze uitkomen.

Hoe los je dit op? geen idee of....... je volkje bij een collega imker neer te zetten.
De drie km is niet nodig 800 mtr is voldoende 99 % van de bijen keren NIET terug naar de oude plaats.
!Hans.
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

oehoe!, dan zal je dus ook voor een ruime voorraad stuifmeel en voer moeten zorgen. of worden de jonge huisbijen gelijk gepromoveerd tot haalbijen??. dat lijkt mij niet als er broed en dop is. genoeg werk :)
groetzzzzzz sikkie :P :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Als je een vlieger maakt, is dat toch een opsplitsing van het volk waarbij je de oude kast met alle broed enkele meters verplaatst (dit is dus eigenlijk een grote broedaflegger) en de nieuwe kast met koningin zet je op de oude plaats en die krijgt alle vliegbijen.
Moet je de oude kast met alle broed, na het afvliegen van de bijen dan ook nog verplaatsen? Wat is dan het verschil met een gewone aflegger met slechts 1 of 2 raampjes broed die je moet verplaatsen naar een andere locatie?
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Je geeft het antwoord zelf al [quote][/quote] en die krijgt alle vliegbijen.
een bij die nog niet gevlogen heeft zal ook nooit terugvliegen naar de oude plaats, die is er namelijk niet want hij vliegt pas voor het eerst.
Een broedaflegger met opzittende bijen heeft wel vliegbijen en die kun je eigenlijk niet missen
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

De eerste koningin die uitloopt in zo,n klein volkje steekt de andere doppen die op uitkomen staan direct af.
Ook als er 10 doppen in zitten.
Ik maak alleen afleggers d.m.v. schudzwermen + een klein beetje oxaalzuur zelfs voor de mini-plus maar ja dan moet je eerst koninginnenteelt doen.
Voor de beginneling is een broedaflegger met al zwermdoppen erop de makkelijkste manier.

Het afsteken/ballen van koninginnen komt voor maar voornamelijk bij bijen die nog een beetje afkomst hebben van de zwarte bij.
Bij Buckfast komt het bijna nooit voor.
Ik heb vandaag 5 X 3 ramer bekeken waarvan gisteren de koningin uitgekomen is en vandaag ze om 1000 op de stand gezet nadat ze 3 dagen opgesloten hadden gezeten om te harmoniseren.

Om 1400 heb ik ze gecontroleerd, ik wil even een koningin zien.
Bij 4 van de 5 zag ik de jonge koningin scharrelen en één was moerloos, die heeft een 7 daagse dop gekregen uit de broedstoof en is nu ook rustig.

Nu laat ik ze verder met rust, als het weer meewerkt en de paring lukt zijn er vier over tien dagen aan de leg.

Om maar één broedafleggertje te maken vind ik link waarom niet een stuk of drie, dan heb je meer zekerheid.

Dirk.
dertiende
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Dirk Blanken schreef:De eerste koningin die uitloopt in zo,n klein volkje steekt de andere doppen die op uitkomen staan direct af.
Ook als er 10 doppen in zitten.
Het wordt zo gezegd maar ik heb daar toch mijn twijfels over. Ik denk eerder dat de bijen de andere doppen gewoon opzij beginnen uit te bijten en daarbij de jonge koningin in de dop om zeep helpen.
Plaats reactie