inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door joselito »

Alex Mönch schreef: Wanneer je het altijd zo gedaan hebt,raad ik iedereen aan het eens 1 keer te doen op mijn manier....maximaal 1 kg suiker opgelost in 1 liter water/dag.
Er zijn er al veel die het zo geprobeerd hebben en het enigste wat het oplevert is veel werk :)
Kijk hoe dat je leermeester Broeder Adam het deed.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Contacteer:

Bericht door joselito »

Primus schreef:
Alex Mönch schreef: Dat is omdat het Buckfast bijen zijn, Carnicas kunnen dat perfect ik moet Hans gelijk geven ik doe dat ook. Meer dan 10 kg krijgt een volk nooit. En ook nooit volken die niet toekomen.
Dat kan zo wel zijn maar ook mijn carnica bijen geef ik 20 kg. Het gevolg is dat ik er in het voorjaar een aantal ramen met voedsel moet uithalen, maar die zijn achteraf zo handig. Zeker dit jaar heb ik die broodnodig gehad. Hoeveel mensen waren er die moesten voeden maar de honingzolders stonden erop.
Dan heb je problemen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Als je hebt gevolgd hoe mijn volken zich ontwikkelden dit voorjaar,weet je dat het werkt.
Ik was al honingkamers aan het stapelen in april,waar ze in die paar dagen dat het toen goed vliegweer was,al aan het vullen waren.
Begin mei had ik al volken met 3- 4 honingkamers,die toen meteen vol gegooid werden.

Ik heb de methode van compact en vroeg inwinteren geleerd tijdens mijn beginners cursus van mijn bijenteelt leraar R.J.Veldhuizen.

In mijn eerste bijen jaar ging ik naar het koolzaad met de bijen vereniging waar ik toen lid van was en had toen veruit het sterkste volk.
Ondanks slecht weer tijdens de bloei van het koolzaad toen,had ik toch nog wat te slingeren.....dit alleen dank zij de enorme hoeveelheid bijen die tijdens een paar goede dagen op het koolzaad toch nog wat honing voor mij verkregen.
Dit terwijl er toen ook volkjes waren verhongerd.
Alex Mönch
Contacteer:

Alex Mönch schreef:
Dat is omdat het Buckfast bijen zijn, Carnicas kunnen dat perfect ik moet Hans gelijk geven ik doe dat ook. Meer dan 10 kg krijgt een volk nooit. En ook nooit volken die niet toekomen.

Dit is geen !!! quote van mij !!!! maar van Hans
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Alex Mönch schreef:Primus,wanneer je COMPACT inwinterd op mijn manier,krijg je enorme volken...ook met carnica s of zwarte bijen.
Deze enorme volken verbruiken in het voorjaar veel meer voorraad omdat ze gewoon veel meer broed kunnen verzorgen en dat dan ook daadwerkelijk veel meer hebben dan kleine of middelmatige volkjes.
Bij een koud voorjaar als afgelopen jaar broeden ze dan keihard door,maar dat kan alleen bij ruim voer....ze jagen er dan als er geen dracht is heel wat door heen.
Maar zo gauw als dan het weer omslaat zijn ze er klaar voor...dan komt het met bakken binnen.
Heb je een vroeg voorjaar met een goede dracht,dan heb je een aantal volle ramen,die je dan ,nadat de honingkamers vollopen,vervangt door ramen met kunstraat.
Je zult nooit slapeloze nachten hebben over wel of niet voldoende voorraad bij een slecht voorjaar.Maar altijd heb je volken die klaar zijn voor het binnen halen van een enorme hoeveelheid nectar zo gauw als dit voor handen is :D
Probeer het maar eens...dan zul je het verschil zien!
Alex,

Carnica volken zetten zelf in het najaar hun volkssterkte terug om te overwinteren. Nog nooit heb ik een bijenvolk gezien dat in december niet in één kast van 11 ramen ging.
Alex Mönch
Contacteer:

Probeer maar eens met kleine hoeveelheden voeren.
Nee heb je...ja kun je krijgen :D
Alex Mönch
Contacteer:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... &start=140

9 april 2016....moerroosters erop en honingkamers :D
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ik ken mijn drachtgebied goed maar dit jaar 9 april bloeit hier de crocus sneeuwklok en wilg hier en daar. in die tijd waren in alle volken nog volle kantramen. Het grote gebeuren= moerrooster honingkamers rond 20 april.

Maar we hadden het over inwinteren. Ook al voer je matig 1 liter om de dag hou je bij de carnica geen groot broednest.
Ook niet bij "compact" zetten van een volk. Dit laatste zou wel kunnen werken bij kunstofkasten
Wil dit jaar eens uitproberen met fondant laat ik het zo noemen. Vorig jaar is het hier ook ter spraken gekomen. Heb wel deze zomer geleerd dat als je het zomaar op de dekplank met voergat legt dit uitdroogt. De plastiek verpakking omheen gelaten met een gat in het plastiek ter grootte van het voergat en dan werkt het wel wordt tot de laatste stukje opgelost.

Nu mijn vraag: welk merk en benaming werkt het beste voor inwintering. (moet wel in NL verkrijgbaar zijn)
!Hans.
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Alex, wat versta je onder compact inwinteren?
Alle zijramen/ straten bijen die niet vol zijn afkloppen op de ramen die wel vol zijn? Zodat t erg goed vol is?
En zowieso verwachten dat t inwinteren wordt op 2 kasten....
De eventueel lege zijkanten, laat je die leeg of opvullen met vulblokken?

Ik ga zeker op deze wijze inwinteren. Elke dag naar de bijen om ze te voeren mag dan meer werk zijn, maar is zeker geen straf :be5: :D

Groet. Theo
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Alex Mönch schreef:Probeer maar eens met kleine hoeveelheden voeren.
Nee heb je...ja kun je krijgen :D
Ik zie het nut er niet van in, mijn carnica's halen in een seizoen ook vlot tussen de 40 en 50 kg honing waarom nog meer forceren?

MVG CP
Plaats reactie