Het te verwachten weer

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: Het te verwachten weer

Bericht door Tieme »

Ik moet geloof ik ook maar eens kijken. Mijn bijen staan lekker dicht bij de wilg. Zou jammer zijn daar wat van te missen.....

En dan kan ik mooi ook darrenraat oogsten voor het GESEBI project van Dr. Anja Strauss. Ze willen van geteste volken darreneitjes om die te sequensen en te proberen of ze de gegevens die daar uit komen kunnen linken aan de geobserveerde eigenschappen. Zie ook de voordracht van PIm Brascamp hierover: http://www.bijenhouders.nl/files/downlo ... p-2017.pdf
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Alex Mönch schreef: Het eerste darrenbroed gezien :D
Dadant honingkamerraam in elk volk gehangen als bouwraam om darren te kweken.
Volgend weekend de 2de honingkamer op de volken(het aanwezige gesloten broed,zal voor een flinke aanwas van bijen zorgen)
:D Dat gaat daar snel Alex.
Ik wil al enkele dagen een kast open maken om de darrenraat weg te snijden op een raam dat vorige zomer gesmolten is. Bij de eerste inspectie vorige week zag ik gesloten darrenbroed ter grootte van een volledig hand en ook nog een heel deel open darrenbroed, daarmee dat ik nog een week wou wachten. Gisteren was het wel 14-15°C, maar iets teveel koude wind. Ik denk dat het volgende dinsdag moet lukken en dan zet ik de Dadant zesramers ook over in een grotere kast, met kantraam en honingzolder. Ze hebben 4 ramen broed.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Hier in de stad heb je blijkbaar veel minder negatieve effecten op de nectar hoeveelheid die de planten afscheiden.
Harde wind wordt hier gestopt door hoogbouw en het beton en asfalt maakt het in steden net een paar graden warmer dan buiten de zelfde stad.
Een gevarieerde beplanting zorgt hier al vroeg voor voldoende nectar en stuifmeel.....toch heb ik het onderschat hoe hard het gaat met sterke volken :D
Morgen begin middag eerst maar eens de andere 2 Dadanten honingkamers geven en kijken of ze in de andere kasten al begonnen zijn met de opslag in de honingkamers. Geen idee of ze dit meteen de eerste nacht na plaatsing al doen,of eerst moeten wennen?
Alex Mönch
Contacteer:

Vandaag de rest van de Dadanten gedaan....bij 1 Dadant een 2de honingkamer gegeven....door de nieuwe aangepaste bodem met 3 cm hoge vliegopening zag ik dat de bijen aan de onderkant van de broedkamerramen doorhangen....de gisteren geplaatste honingkamer was volledig bezet.
Morgen volle kantramen vervangen door ramen met kunstraat.
1 Dadant zwakker dan de rest....3 ramen broed....deze binnenkort versterken met ramen gesloten broed en er op zittende bijen uit het sterkste Dadant volk en de miniplus ernaast erop laten afvliegen....en dan kan daar ook een honingkamer op.

Hoef nog niet zelf kunstraat te persen,daar ik kunstraat terug kreeg voor de ingeleverde verkeerde kunstraat :D
AnnekeW
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door AnnekeW »

Alex Mönch schreef: Het eerste darrenbroed gezien :D
Dadant honingkamerraam in elk volk gehangen als bouwraam om darren te kweken.
Volgend weekend de 2de honingkamer op de volken(het aanwezige gesloten broed,zal voor een flinke aanwas van bijen zorgen)
Hee Alex,
Ik ben benieuwd waarom je darren wil kweken? En hoe dat dan in z'n werk gaat middels dat honingraam?
Groet, Anneke
Alex Mönch
Contacteer:

Hoi Anneke,ik wil een overmaat aan darren hebben met de zelfde afkomst.... de 4 koninginnen die hier voor gaan zorgen zijn allemaal zusjes van elkaar.
Ik wil hier op deze manier zo n hoge darrendruk van hebben,dat onbevruchte koninginnen van een andere Buckfastlijn (een pmoer) grote kans maken om met deze darren te paren.100% garantie heb je niet,maar wil het zo toch eens proberen :)
Een uitgebouwd honingkamerraampje gebruik ik om aan de onderkant van het raampje darrenraat te laten bouwen en het raampje zelf geeft gewoon werksterbroed.
peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door peter-koi »

In welk deel van Nederland wonen jullie,dat de honingkamer er al op gaat,ik woon in de buurt van Rotterdam en daar is het nog heel niet warm,heb nog niet eens in de kasten kunnen kijken.

Groet Peter.
JohnHoogendoorn
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Contacteer:

Bericht door JohnHoogendoorn »

In de loop van de week gaat de wind om en de temperatuur omhoog. De luchtvochtigheid gaat dan omhoog waardoor er nectar gehaald kan worden in het buitengebied. Vooralsnog veel stuifmeel en minimaal nectar.
IMG_4455.JPG
AnnekeW
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door AnnekeW »

Alex Mönch schreef:Hoi Anneke,ik wil een overmaat aan darren hebben met de zelfde afkomst.... de 4 koninginnen die hier voor gaan zorgen zijn allemaal zusjes van elkaar.
Ik wil hier op deze manier zo n hoge darrendruk van hebben,dat onbevruchte koninginnen van een andere Buckfastlijn (een pmoer) grote kans maken om met deze darren te paren.100% garantie heb je niet,maar wil het zo toch eens proberen :)
Een uitgebouwd honingkamerraampje gebruik ik om aan de onderkant van het raampje darrenraat te laten bouwen en het raampje zelf geeft gewoon werksterbroed.
Dank voor je uitleg Alex!
Dit is dus een techniek die ik op mijn bastaards niet hoef toe te passen :D
Alex Mönch
Contacteer:

Nee :D
Plaats reactie