ziet er mooi uit!
Deze aangehaalde inspectie is geen inspectie maar onderzoek, maar misschien maakte je een grapje.Twijfel over de grote openingen (10x40 cm soms) die mensen erin maken voor inspectie etc. Alhoewel deze inspectie; https://beenature-project.com/epages/6a ... nforschung een wel erg ingewikkelde is.
Toch vind ik dat je nog een beetje op twee gedachten hinkt: bijen in een boomstam heb je niet voor 'inspectie & controle". Voor zover je de bijen wilt verzorgen (qua gezondheid, genoeg voer, evt moerloosheid enz), moet je op je imkerervaringen afgaan en op externe waarnemingen, (en heel handig: een kijkvenster), die zeggen meer dan genoeg!
Voeren: in mijn eerste bijenklos zit dus een mooie inham achterin voor een potje suiker, maar in de andere boomkast/bijenklossen zet ik een voerbakje of omgekeerde pot op een voergat, er omheen wat juten zakken en doek en kieps erop. Het voeren duurt immers maar kort steeds.
Maar dat kan inderdaad alleen van bovenaf. Er bestaan wel voerapparaten die je van buiten af in een voergat kan schuiven, maar vond ik lastig in gebruik (met mogelijk lekken of bijen verdrinken, maar kan wel). En dus een caviawaterding oid.
Goed idee om het met leem af te dichten, daar heb ik goede ervaringen mee. Je wilt het zo natuurlijk mogelijk, maar het is toch belangrijk om tocht te vermijden; en ook in een holle boom zal er meestal geen schoorsteeneffect zijnWel zitten er kieren tussen de eiken kop en de stam.

Aan de onderkant een varroarooster? Dan zullen er nooit boekschorpioenen, pissebedden of andere nuttige opruimers in kunnen!