Honing brem.
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Honing brem.
"De ultieme kans voor een dergelijke soort om invasief te worden."
We zullen het hopen, JP.
Zo is ook melisse officieel inheems geworden. In de jaren 60 kende ik een biologie student die zei: 'mijn bijdrage aan de biologie van Nederland gaat zijn dat melisse weer inheems wordt'. Daartoe plantte hij elk jaar een paar dozijn melisse plantjes uit op geschikte plaatsen verspreid over het land, totdat ze zich vanzelf verder begonnen uit te zaaien.
Als we geluk hebben gaat het met de honingbrem van Tinus net zo.
Het is tenslotte een plant die na de laatste ijstijd nog geen kans heeft gezien op eigen kracht in onze contreien terug te keren.
Als alle planten die hier kunnen zijn er ook echt zijn kan er nooit meer eentje in een lege niche invasief worden en een 'plaag' zijn, volgens de onwetenden dan.
gr,
maarten
We zullen het hopen, JP.
Zo is ook melisse officieel inheems geworden. In de jaren 60 kende ik een biologie student die zei: 'mijn bijdrage aan de biologie van Nederland gaat zijn dat melisse weer inheems wordt'. Daartoe plantte hij elk jaar een paar dozijn melisse plantjes uit op geschikte plaatsen verspreid over het land, totdat ze zich vanzelf verder begonnen uit te zaaien.
Als we geluk hebben gaat het met de honingbrem van Tinus net zo.
Het is tenslotte een plant die na de laatste ijstijd nog geen kans heeft gezien op eigen kracht in onze contreien terug te keren.
Als alle planten die hier kunnen zijn er ook echt zijn kan er nooit meer eentje in een lege niche invasief worden en een 'plaag' zijn, volgens de onwetenden dan.
gr,
maarten
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:JP als bio man val je mij tegen,je moet weten dat de zaatjes als ze vallen meteen uit komen .
Bij de minste vorst vriezen ze ook weer af.
Dus helemaal ninks bestrijden, moeten steeds op nieuw gezaait worden, en het eerste jaar vorstvrij staan.
De inladse brem hoef je ook niet te bestrijden.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Als bioman (wat dat ook moge zijn) val ik tegen. Het is me toch wat...
Het is nog maar de vraag of de zaadjes meteen ontkiemen en dan vervolgens afvriezen. En wat als het over 10 jaar 'nooit' meer zal vriezen in Nederland ivm klimaat verandering? De ultieme kans voor een dergelijke soort om invasief te worden.
Wat dat met de inlandse brem (totale andere soort) heeft te maken is mij ook niet duidelijk. De message is: als het om dit soort zaken draait: aub denken om de nuances en niet maar wat roepen.
JP
JP je bent niet echt geloofwaardig pas geleden schreef je nog dit:
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8909
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Tinus,
Onlangs van jou een envelop met zaadjes ontvangen. Je leverde er een handleiding bij. Bedankt!
Morgenochtend zit ik te vlechten en daar zitten wat ervaren tuiniers tussen. Dan ga ik gelijk wat zaadjes uitdelen en mij samen met hen buigen over de vraag hoe ik die zaadjes aan de praat krijg, met jouw handleiding erbij.
Groet,
Bart
Onlangs van jou een envelop met zaadjes ontvangen. Je leverde er een handleiding bij. Bedankt!
Morgenochtend zit ik te vlechten en daar zitten wat ervaren tuiniers tussen. Dan ga ik gelijk wat zaadjes uitdelen en mij samen met hen buigen over de vraag hoe ik die zaadjes aan de praat krijg, met jouw handleiding erbij.
Groet,
Bart
- jawi
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Beste Tinus,
Dankjewel voor de zaadjes met duidelijke instructie![:)]
Jan-Willem
Dankjewel voor de zaadjes met duidelijke instructie![:)]
Jan-Willem
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ach Bart even ver melden dat het voor heel de vereneging is ,dan stuur ik er wat meer op.
Kom je te kort dan een ......en je krijgt er nog bij.
Zaai ze.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Kom je te kort dan een ......en je krijgt er nog bij.
Zaai ze.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- m.kolsters.
- Contacteer:
Alle enveloppen zijn de deur uit ,met zaadjes.
Toch een grote belangstelling,maar als je spijt hebt mag je nog een envelop sturen zaadjes genoeg.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Toch een grote belangstelling,maar als je spijt hebt mag je nog een envelop sturen zaadjes genoeg.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
De eerste plantjes zijn boven de grond, de zaadjes kiemen snel.
- m.kolsters.
- Contacteer:
Zo zie je maar dat het ook nog goedkoop kan en snel.
De nabestelingen zijn ook de deur uit.
Als alle zaadjes uit komen hebben we over een paar jaar heerlijk ruikende honing brem.
Heb nog wat zaadjes af gedaan voor de rest van de imkers die nu nog wil bestellen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
De nabestelingen zijn ook de deur uit.
Als alle zaadjes uit komen hebben we over een paar jaar heerlijk ruikende honing brem.
Heb nog wat zaadjes af gedaan voor de rest van de imkers die nu nog wil bestellen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Snotdomme,
Ik krijg de zaadjes niet aan de praat en Pieter1 wel. Wat is zijn geheim?
Pieter & Tinus, red me eens!
Mijn vrouw zegt dat ik allereerst veel te grote potten heb gebruikt - je kunt volgens haar al zaadjes laten ontkiemen in een eierkarton - en ze zegt dat ik de zaadjes te diep heb begraven - ongeveer 1 cm en dat is te diep, volgens haar. Verder keurig scherp zand door de potgrond gedaan, plastic zakje om de potjes en hermetisch afgesloten. En in de vensterbak in de volle zon gezet. Beetje lauw water gegeven natuurlijk en de grond was al vochtig. En dat alles nu 3 weken geleden.
Wat doe ik fout?
Groet,
Bart
Ik krijg de zaadjes niet aan de praat en Pieter1 wel. Wat is zijn geheim?
Pieter & Tinus, red me eens!
Mijn vrouw zegt dat ik allereerst veel te grote potten heb gebruikt - je kunt volgens haar al zaadjes laten ontkiemen in een eierkarton - en ze zegt dat ik de zaadjes te diep heb begraven - ongeveer 1 cm en dat is te diep, volgens haar. Verder keurig scherp zand door de potgrond gedaan, plastic zakje om de potjes en hermetisch afgesloten. En in de vensterbak in de volle zon gezet. Beetje lauw water gegeven natuurlijk en de grond was al vochtig. En dat alles nu 3 weken geleden.
Wat doe ik fout?
Groet,
Bart
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Bart, 1cm is te diep. Vuist regel is zo dik het zaad is zo diep planten. Dus een paar mm is genoeg. Ook zo ik het plastic zakje, er af halen. Of gaatjes in prikken, het mag niet te nat zijn. Vooral als ze een paar cm groot zijn, anders roten ze net boven de grond af.
Met volle zon moet je ook oppassen. Kan TE veel van het goede zijn.
En je weet als er TE voor staan is meestal niet goed, Alleen bij TE veel dracht is het G....:D:D:D
Je kunt een paar zaadjes in vochtig keuken papier liggen, en vochtig houden. niet te nat. Zo kun je zien of ze wel willen ontkiemen. Als dat gebeurd kun je ze als nog voorzichtig planten.
martin
Met volle zon moet je ook oppassen. Kan TE veel van het goede zijn.
En je weet als er TE voor staan is meestal niet goed, Alleen bij TE veel dracht is het G....:D:D:D
Je kunt een paar zaadjes in vochtig keuken papier liggen, en vochtig houden. niet te nat. Zo kun je zien of ze wel willen ontkiemen. Als dat gebeurd kun je ze als nog voorzichtig planten.
martin