Zelf hebben wij geen vuurwerk afgestoken, daar branden wij onze vingers niet aan, we hebben een buurman die dat voor ons doet en dat gaat echt met donder en geweld.
Enige tijd terug heb ik daarom één van mijn kasten uitgerust met een thermometer waarvan ik de voeler midden in de tros heb zitten, dit kan ik mooi zien door de persplex dekplaat.
De thermometer wordt doorgaans gebruikt in de voedingsindustrie en ik heb hem op de juiste werking gecontroleerd door de voeler gedurende enkele minuten in kokend water te houden, waarbij een temperatuur van 99,7 graden celsius werd aangegeven.
Weliswaar geen wettelijk gekalibreerde thermometer, maar die kleine afwijking neem ik maar voor lief.
Helaas was ik niet alle dagen thuis, zodat er geen strakke registratie van elke dag gemaakt kon worden, ook het tijdstip van meten wisselde wel eens, daarom heb ik als buitentemperatuur de gemiddelde dag temperatuur genoteerd.
Op oudjaardag heb ik op verschillende momenten de temperatuur genoteerd, en die zie je dan langzaam oplopen.
Mijn buurman heeft zich netjes aan de regels gehouden en het geknal begon op 31 december pas na 18.00 uur (en ging tot in de late uren door).
Na eerder gehoorde verhalen van 40 graden celsius tijdens de jaarwisseling, viel mij de hoogst gemeten temperatuur om 1.30 uur van 27,9 graden erg mee.
De temperatuur van de bijen daalde op 1 januari sneller dan dat de buurman zijn zooi had opgeruimd

Teake