Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door roelof1945 »

Kast gecontroleerd waar ik 4 doppen in had gelegd alle 4 waren ze uit gelopen ze zullen onderling wel flink geknokt hebben.
Het is een strijd van leven of dood degene die wint mag zich koningin noemen en dat is ook niet niks.
De darren hadden veel belangstelling voor deze kast.

Groet, Roel
Matts Vos
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Kunstzwerm vlieger gemaakt, 2 ramen met voer en 1 raam alleen maar eitjes en 7 ramen kunstraat op de plek van de oude kast en deze is 1 meter opgeschoven. De koningin kon ik niet vinden, maar we komen er snel genoeg achter waar deze in zit :) ze worden samen toch vervangen wanneer m'n 2 schiercarnica koninginnen komen :)
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Vandaag 2 van mijn kasten geopend.
Had er al een paar weken niet meer in gekeken.
! Dadant kast met 2 honingkamers erop...2 honingkamers helemaal vol...een derde honingkamer met uitgebouwde ramen eronder gezet...4de honingkamer morgen klaar maken :lol:
Nog nooit zoiets meegemaakt.....zo vroeg en al zoveel honing.
Spaarkast 2 bk en 1 hk....morgen een 3de broedkamer met 2 uitgebouwde ramen met broed uit de onderste bk en 8 ramen met kunstraat eronder zetten.
Dit volk heeft dan een broedkamer en een honingkamer voor de honing.
Beide volken halen als een gek,bij het afschudden van een paar ramen regende het vers gehaalde nektar.
Als het zo doorgaat wordt het een mega oogst. :dance: :D
Alex Mönch
Contacteer:

bij thuiskomst bij Dadantkast toch nog maar 1 hk op de onderste gezet met vier uitgebouwde ramen met nectar uit de onderste honingkamer omgeruild voor vier met kunstraat en mijn laatste uitgebouwde raam erin gehangen...ze hebben er nu dus 8 ramen kunstraat erbij verdeelt over de 2 onderste honingkamers.en 5 uitgebouwde ramen per honingkamer met nectar.
Morgen weer warm en drukkend weer,na een lekker regenbuitje hier,kunnen ze morgen weer los gaan :D
Dit weekend maar eens kijken of de bovenste 2 honingkamers verzegelt zijn en dan slingeren.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Vandaag de honing uit de slinger gehaalt het was 14 kg er komt nog 3 bk vol honing aan dat is ook voorjaars honing dus top jaar voor voorjaars honing dan moet de zomer en de linden nog komen
Foto is vandaag
Bijlagen
20140424_181151_resized.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Alex Mönch
Contacteer:

Paul,we zitten nog in april :D de voorjaarsdracht gaat hier nog een maandje door :D nog nooit zoiets meegemaakt in die meer dan 30 jaar dat ik bijen heb.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

hier in het zuiden ligt het toch wat anders,door de grote droogte was er weliswaar veel dracht, prachtige bloesems maar weinig nectar! Nu zijn de appelboomgaarden aan hun laatste nabloei toe, om daarna te veranderen in groene woestijnen. de weilanden vol paardebloemen, zijn op slag veranderd in velden vol witte pluis. Wat nog rest in de lente zijn de frambozen en misschien de acacia, maar dat is altijd een moeilijke. Dus nog zeker een maand lentedracht, Alex, zal het hier zeker niet worden, maar honing slingeren op 20 april, was hier ook in ruim 30 jaar niet voorgekomen.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Ik heb staan kijken naar het op bruidsvlucht gaan van jonge koninginnen. Het leek wel afgesproken werk. ze vertrokken met z'n alle om drie uur.
Ik heb er een in de gaten gehouden, die bleef 11 minuten weg. Bij thuiskomst bleef ze nog 5 minuten voor de kastjes op en neer vliegen.

ad staals
Alex Mönch
Contacteer:

Jack,de stads imkers hebben het wat dracht betreft veel makkelijker,er zijn nu veel mogelijkheden voor de bijen om nectar te halen.....ze gaan hier nu los op de paardenkastanje,berberis,mahonie,cotoneaster(hagen),meidoorn,sier appels.(en allerlei planten in de tuinen bij mensen.)
De nectar komt met emmers tegelijk binnen :D
Straks gaat de cotoneaster coral beauty bloeien,samen met bramen en acacia,gevolgd door witte klaver en als laatste grote dracht de linde.
Bladhoning bij een langere periode van droog weer ook niet te vergeten.
Sedum in de tuintjes als laatste,die geeft soms ook nog erg veel nectar.
Ik reis dus ook nooit.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Net wat alex zegt stad imker hebben het gemakkelijk ik zit ook in dorp en ze halen als gekken nectar
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Gesloten