Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte »

Ja Henk de binnen maten komen overeen met een apidea
Gr. Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
p.zwartepoorte
Contacteer:

De moestuin is nu weer helemaal overdekt met netten hij is houtduif/ merel werend we hoeven niks meer af te dekken voor de klote vogels en gelijk ff snel blik geworpen op de volken
En als het zo door gaat dan kunnen ze in april de 2 de bk erop hebben want de 11 ramer raakt lekker vol
Paul
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Vandaag vroeg opgestaan en vanaf ca. 10 uur op het verenigingsgebouw ramen logen. In totaal hebben we 100den ramen geloogd. Ik heb zowat de hele dag de hogedrukspuit gehanteerd. Ik kan geen raam nu meer zien! Ik was laat thuis.

Verschillende leden kwamen langs hun raampjes brengen.
Wat mij opviel was toch de bijensterfte van veel leden (terwijl ik dacht dat het dit jaar wel meeviel). De meeste imkers zijn toch wel 20 a 30 procent kwijt. Sommige imkers meer dan de helft. Ik mag in mijn handen knijpen met alleen een drie ramertje dood (door een muis).
Maandag gaan we op de maandelijkse vergadering inventariseren.
JP
Paul67
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

In totaal hebben we 100den ramen geloogd.
Misschien een domme vraag, maar wat is ramen logen?
En waar is dat goed voor?

Groeten Paul
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Paul,

om te beginnen: geen een vraag is een domme vraag. Een ongestelde vraag ik wellicht een domme vraag.

Logen is de eigenlijk het verzepen van was. Ramen uit de stoomwasmelter zijn vaak nog heel vies, en daarom dompelen we de ramen onder in een NaOH oplossing. Die verwarmen we en dan verzeept de was eigenlijk. De was en andere (propolis) resten laten redelijk gemakkelijk los. De loog met verzeepte wasresten spoelen we dan nog af met de hogedrukspuit. Je raampjes zien er dan weer blinkendschoon uit.

Het is ietjes controversieel. Logen is al vaak een topic geweest hier op het forum. Sommigen zweren erbij, sommigen verafschuwen het.
Mijn persoonlijke mening: de ramen worden door de loog en verwarming nog eens volledig gedesinfecteerd. Loog is een base met een zeer hoge pH waar in principe geen beest in leven kan. Bovendien werken die propere ramen zeer mooi.
In het verleden heb ik de ramen ook zo wel uit de wassmelter gebruikt. Het kan, maar bijv. bij het insmelten van nieuwe raat geven de ramen dan allemaal nog viezigheid af. Ik kan er niet tegen dat er oude pop- en wasrestjes op mijn schone kunstraat komt. Maar dat is natuurlijk een compulsie (die heel veel imkers hebben). Een goed verzorgd ramenbestand is een must voor de imker! Niemand hier zal dat tegenspreken. Ik wil nog verder gaan: je herkent de betere imker aan zijn of haar goed beheerde ratenbestand :D .

groet

PS zal nog proberen om wat fotos te uploaden.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 17 mar 2013, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JP
Paul67
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

JP

Dank voor de heldere uitleg :) :be8:
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn niet zulke bijster goede foto's. De meeste foto's zijn mislukt :( . Bovendien waren mijn batterijen bijna leeg. Mijn excuses ervoor.
We doen dit smerige klusje in een grote leegstaande loods. Een grote rvs sink staat boven een afvoerput waarin we alle ramen indoen als ze uit het verwarmde loogbad komen (= vierkant rvs bak op brander).
Een deel van de verzeepte was komt boven drijven en die scheppen we af. Dat schilt namelijk weer heel wat werk bij het spuiten van de ramen
Helaas heb ik geen foto's van de ramen voor en na de behandeling.
De planken die in de loog liggen zijn planken van een lid die hierop onbedrukte wafels maakt en die ze dan door een wals heenhaalt. Hier waren wat wasresten opgekomen en hij wilde die op deze manier gemakkelijk proper maken. Hiermee zijn we begonnen: daarna alle ramen en ook bodems, moerroosters zijn volledig in de loog gegaan.

gr.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Vandaag enkele koninginnenkastjes nieuwe kluit voer opgelegd. Dit jaar 13 over van de veertien. Dus voldoende koninginnen om eventueel 'n slechte te vervangen. Bij doorlaten groeien worden het mooie volken voor de linde. Door deze volkjes te splitsen hoeven er geen bijen afgenomen te worden van de hoofdvolken voor de te kweken koninginnen.
Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... f=7&t=8934
ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op zo 17 mar 2013, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
p.zwartepoorte
Contacteer:

Ooh ad dan kan je wel zo volkje missen :D
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica