Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte »

Hahaha :liar: haha
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ad,

ik kan niet wachten om mijn opzetstukjes ook in gebruik te nemen :D . Ze zijn idd superhandig.
Maar je hebt een half pak met voer erop gelegd ofzo? Ik zie nl. bijen door het plastig heen.
Tweede volkjes heeft wat last van roer?
Je gebruikt eigen gemaakte deksels?

Vr gr.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ad,
Tweede volkjes heeft wat last van roer?
Je gebruikt eigen gemaakte deksels?

Vr gr.
Helemaal geen last van roer. Duidelijk dat je niet weet wat roer is. Dat speelt zich namelijk in de kast af!.
Eigen gemaakte deksels om halve pak suikerdeeg onder te leggen'

ad staals
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ad,

helaas zal ik je toch moeten tegenspreken :wink: .
Ik heb een enkele keer roer gehad dat zichtbaar werd aan de voorkant van de kast. De bijen lijken dan moe en 'rusten' dichtbij de kast en ontlasten zich dan met name op de voorzijde, maar ook op vliegplank en eventueel zijkanten. Ik heb het nog een keer hier in Belgie bij een volk gehad. Opmerkelijk had ik het later tijdens dat seizoen weer bij datzelfde volk, maar in hele lichte mate.

Ook op Imkerkpedia staat dat het zichtbaar is op de voorzijde van de kast. Het is dus niet uitsluitend binnen in de kast.

gr.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ad,

helaas zal ik je toch moeten tegenspreken :wink: .
Ook op Imkerkpedia staat dat het zichtbaar is op de voorzijde van de kast. Het is dus niet uitsluitend binnen in de kast.
gr.
Jelte
Naar wat geschreven staat,ook in oude boeken, heb je gelijk. Maar dan rijst ook de vraag tot op welke afstand van de kast noem je het roer. Zolang het buiten de kast gebeurd moet je niet van roer spreken. In het voorjaar, als de bijen veel broed te verzorgen hebben, komt het nog al eens voor dat er wat op de vliegplank of tegen de kast terecht komt. Zolang het binnen schoon blijft, niks aan de hand.

ad staals
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Heel goed Ad heb zelf gezien dat de bijen even buiten gaan poepen en snel weer naar binnen van wegen de kou of nat.
Krijg je wel een vieze vliegplank.
Tinus Kolsters
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Zolang het binnen schoon blijft, niks aan de hand.
Dat is ook zo.
Wel opmerkelijk is dat een enkel volk dit maar heeft. Op donker groene kasten (waarvan ik er een paar heb) kun je het fenomeen 'fantastisch' zien. Jaren terug heb ik eens van heel dichtbij gezien hoe een bij zich ledigt op een kast. Het is een hele bevalling en onvoorstelbaar watvoor kwak er uit kwam. En het stinkt.

Zaterdag op de looggdag liet een imker een vies oud raam zien van een volk dat pas in februarie was verdwenen. Het raam zat vol met kleine bruine (opgedroogde) sliertjes. Roer? Je ziet dit wel vaker min of meer in combinnatie met verdwijnziekte. Is dit volgens jullie ook roer?

gr.
JP
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Wil binnenkort eens met een stoompistool raampjes proberen schoon te maken.

Dit jaar ook 2 maal zo'n kirchainer expiriment gedaan.
Als je niet wijzer bent dan je leest :D halen ze idd met 1 hoogsel het nieuwe jaar.
Ik moest gewoon 1 bakje bijen en 2 bakjes voer en dan had ik ze zelfs nog tijdens de vorst op zolder gezet (daar vroor het ook)

Bij mij zijn de volkjes helaas verhongerd, in februari gaat het ineens belachelijk hard met het voer. :oops:

Het bracht eigenlijk wel een vraag in me naar boven:

Zo'n klein volkje heeft eigenlijk geen stuifmeelopslag..tenminste bij mij.
Het doel was een koningin te overwinteren als reserve te dienen in het voorjaar bij calamiteiten.
Als er nu eigenlijk nihil stuifmeel voorradig is zal die koningin ook vast 'ondervoed' raken.
Heeft het dan wel zin om zo'n koningin in een groot volk in te voeren :?:
Volgens Ad zijn ze goud waard.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

He theoreticus,

ook ik heb geprobeerd de volkjes op 1 rompje uit te winteren want ook mis ging in februarie. Het is te klein.
Maar mijn volkjes hadden toen wel veel stuifmeel. Ook nog in februarie. Volgens mij heeft het meer te maken met een stuifmeeldeficientie in jouw omgeving.
En of het waar is of een koningin in zo'n klein min-volkje ondervoed is vraag ik mij af. Lastig in te schatten. Ik zou niet weten waarom.

gr.
JP
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hé theoreticus,

En of het waar is of een koningin in zo'n klein min-volkje ondervoed is vraag ik mij af. Lastig in te schatten. Ik zou niet weten waarom.

gr.
Omdat,er geen stuifmeel meer in zit. Ok ok,ik heb uit de boekjes dat de koningin nog wordt gevoed met eiwitten uit het eiwit/vet lichaam van de werksters.ALs er nu nog stuifmeel in zo'n minivolk zit zie ik geen probleem.

m.b.t. de theorie.

Een klein volk heeft in verhouding meer voer nodig om te broeden en te overwinteren.
Blijft er dan in verhouding ook niet minder ruimte over om stuifmeel op te slaan? Of zie ik dit verkeerd?

nogmaals als er nu nog stuifmeel is zie ik geen probleem.
Dat ik niet in een heel geschikt gebied voor bijen woon moge duidelijk zijn.
Heheh toch hebben rendementen uit het verleden aangetoont dat er wel wat te halen valt :dance:

Oh ja, ik heb gisteren 20 latjes gedupliceerd voor in de kirchainers van afvalhout.z.g.a.n.bij mij staat kieler op het dakje???
Geweldig,een zelfbouwzaagtafel voor 26 euro ofzo e.o.a.kunstoftafel...600 Watt circelzaag (gehaald met kortingscoupon)...wat mij betrefd een must voor de imker.1 Kw voor de gemiddelde imker waarschijnlijk beter.
Gesloten