Wat deed jij vandaag??? deel 2014
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014
Ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van dat hiveclean en vind het ook voorral duur.
Ik kan dan net zo goed een oplossingkje maken van 0,5% oxaal? en dat druppelen.
De K is eruit en zit ook aan blokbehandelingen te denken.
Over een paar dagen zit er nog broed in dan nog maar eens mierenzuur erop.
Mierenzuur werkt het best vind ik,maar ja dan moet je wel broed erin hebben anders verdampt het niet hèh.
De mierenzuurbehandeling is zo goed als mislukt kan ik wel stellen ja.
Het heeft vermoed ik ook voorral met het bronvolk te maken...dat bleek in het najaar zeer sterk besmet met varroa.
Ik kan dan net zo goed een oplossingkje maken van 0,5% oxaal? en dat druppelen.
De K is eruit en zit ook aan blokbehandelingen te denken.
Over een paar dagen zit er nog broed in dan nog maar eens mierenzuur erop.
Mierenzuur werkt het best vind ik,maar ja dan moet je wel broed erin hebben anders verdampt het niet hèh.
De mierenzuurbehandeling is zo goed als mislukt kan ik wel stellen ja.
Het heeft vermoed ik ook voorral met het bronvolk te maken...dat bleek in het najaar zeer sterk besmet met varroa.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Oxaaloplossing 3,5% en sproeien ipv druppelen (druppelen heeft in deze tijd van het jaar weinig zin)alfa vulgaris schreef:Ik kan dan net zo goed een oplossingkje maken van 0,5% oxaal? en dat druppelen.
1x is echt genoeg als ze broedloos zijn. Eventueel combineren met een raam open (darren)broed wat je later wegneemt. Succes in de strijd tegen de varroamijt!
-
Ben vandaag aan t nadenken of ik morgen een doppeninspectie doe. Het is koud en regenachtig. Vraag me af of ze de komende dagen uberhaupt wel gaan zwermen met dit weer.
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik heb het wel gedaan Hans Jochem. De bijen waren er niet blij mee, vooral door de wind denk ik. Mijn polsen en oren hebben het moeten ontgelden. Ze waren er waarschijnlijk vandaag niet vandoor gegaan....maar op het eerstvolgende rustige moment?
-
Dank Jack, wat een dilemma. Ik had in 1 volk vorige week 15 prachtige doppen. Heb ze ruimte gegeven en veel kunstraat + wat suikerwater 1:1. Denk dat ik t maar uitstsl tot zondag...
Using Tapatalk
-
Doppen wel gebroken natuurlijk...
Using Tapatalk
- alfa vulgaris
Je zegt dat druppelen weinig zin heeft maar er zijn mensen die zweren bij clean-vital-hivebeetle en de enige werkzame stof daarin is volgensmij 0,5% oxaal.Ewout schreef:Oxaaloplossing 3,5% en sproeien ipv druppelen (druppelen heeft in deze tijd van het jaar weinig zin)alfa vulgaris schreef:Ik kan dan net zo goed een oplossingkje maken van 0,5% oxaal? en dat druppelen.
1x is echt genoeg als ze broedloos zijn. Eventueel combineren met een raam open (darren)broed wat je later wegneemt. Succes in de strijd tegen de varroamijt!
Als ze nog wat te genieten zijn zou ik best 3,5% oxaaloplossing kunnen vernevelen anders lijkt me een blokbehandeling 0,5% oxaal druppelenin blokbehandeling een uitkomst.
Op een gegeven moment moet je oxaal natuurlijk want dan is vast de temperatuur uit het nest.
Ik vraag me ook nog steeds af ..hoe doseer je dat vernevelen?

Het wordt waarschijnlijk oxaaldihydraat sublimeren. Lekker lui.

- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ingredients: Water, Saccharose, Citric acid, Oxalic acid, Formic acid, Propolis extract and essentil oils.alfa vulgaris schreef:Je zegt dat druppelen weinig zin heeft maar er zijn mensen die zweren bij clean-vital-hivebeetle en de enige werkzame stof daarin is volgensmij 0,5% oxaal.
Ik tel tenminste 3 werkzame stoffen (oxaalzuur, mierenzuur en ws. thymol)
- alfa vulgaris
Het citroenzuur zal er wel in zitten als conserveermiddel maar aangezien de mijtjes simpelweg een hekel aan zuur hebben zal dat ook een werkzame stof zijn.
Ik wist niet dat er ook mierenzuur in zat.
Ik wist niet dat er ook mierenzuur in zat.
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Alfa,de Varoa raakt helemaal de kluts kwijt van Hiveclean....het milieu waar ze van houden wordt zo verstoord dat ze beginnen te lopen(stoppen met zuigen op de bijen)ze weten letterlijk niet meer waar ze het zoeken moeten.En de bijen gaan elkaar ook nog eens uitgebreid poetsen)
Nadat ik het voor de eerste keer gebruikte,een aantal jaren geleden op een zwaar aangetast volk,lagen de volgende morgen honderden dode varoas voor de kast....na 3 blokbehandelingen het volk schoon en ontwikkelde zich daarna geweldig.
Veel vriendelijker dan mierenzuur(wel in hiveclean aanwezig maar in erg lage concentratie) voor je bijen en vooral voor de koninginnen ....je leest toch geregeld dat moeren sneuvelen na gebruik van mierenzuur.
Voor mij het enige middel dat ik gebruik en met zeer goed resultaat en geen verstoring meer in de winter om nog eens met oxaalzuur te druppelen....altijd sterke volken en goede oogsten zijn een zekerheid mits het weer niet tegenzit.
Nadat ik het voor de eerste keer gebruikte,een aantal jaren geleden op een zwaar aangetast volk,lagen de volgende morgen honderden dode varoas voor de kast....na 3 blokbehandelingen het volk schoon en ontwikkelde zich daarna geweldig.
Veel vriendelijker dan mierenzuur(wel in hiveclean aanwezig maar in erg lage concentratie) voor je bijen en vooral voor de koninginnen ....je leest toch geregeld dat moeren sneuvelen na gebruik van mierenzuur.
Voor mij het enige middel dat ik gebruik en met zeer goed resultaat en geen verstoring meer in de winter om nog eens met oxaalzuur te druppelen....altijd sterke volken en goede oogsten zijn een zekerheid mits het weer niet tegenzit.