nu al verdwijnziekte?
Moderator: Hans van der Post.
Re: nu al verdwijnziekte?
Toen ik begin deze maand mijn diploma basiscursus bijenhouder mocht ontvangen vertelde de voorzitter dat twee van de zes kasten waarop wij het vak leerde (waaronder die van mij) op dat moment leeg waren [:(]
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dirk Blanken schreef:
Jaap,
Ik probeer steeds zoveel mogelijk variatie op mijn standen te hebben zeker voor de bevruchting.
Elk jaar een paar nieuwe "raszuivere koninginnen" aanschaffen doet wonderen.
Daarbij weten wat andere grotere imkers in de buurt doen, zo bleek laatst dat er op 2 km afstand een zaadteler vaak veel volken bij z'n zwager neerzet.
Dat is niet erg maar ik wil wel weten wat de afkomst van zijn volken is.
wat kan het jouw maken als je ieder jaar raszuivere koninginnen aankoopt en daarvan nateelt. Het enige nadeel kan zijn de de eerste generatie meer steeklustig is maar de door jouw nagestreefde diversiteit heb je hierdoor zeker.
-
- Contacteer:
Jos ik heb gemerkt dat hoe meer variatie er op de standen is er minder problemen zijn.
De volken hebben gewoon meer pit.
De kosten om elk jaar nieuwe teeltkoninginnen aan te schaffen en van iets "geheel" nieuws weer te gaan overlarven terwijl de darren van het jaar ervoor nog steeds als raszuiver mogen worden beschouwd zijn minimaal t.o.v.de gevolgen van te veel inteelt.
Kleine imkers zouden dit gezamenlijk kunnen doen.
Ik ben ook geen grote imker maar heb het er voor over.
Natuurlijk moet je dan de teeltkoninginnen voor je zelf houden en niet al je kennissen ervan laten overlarven.
Het beste was dat elke imker steeds materiaal van ver binnenhaalde en zo de variatie bevorderde.
Ik denk,geloof dat één van de factoren van CCD het gebrek aan variatie is.
Dirk
dertiende
De kosten om elk jaar nieuwe teeltkoninginnen aan te schaffen en van iets "geheel" nieuws weer te gaan overlarven terwijl de darren van het jaar ervoor nog steeds als raszuiver mogen worden beschouwd zijn minimaal t.o.v.de gevolgen van te veel inteelt.
Natuurlijk moet je dan de teeltkoninginnen voor je zelf houden en niet al je kennissen ervan laten overlarven.
Het beste was dat elke imker steeds materiaal van ver binnenhaalde en zo de variatie bevorderde.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dirk Blanken schreef:
Jos ik heb gemerkt dat hoe meer variatie er op de standen is er minder problemen zijn.
inderdaad, daarom ook dat op plaatsen waar 2 rassen elkaar raakten er betere bijen ontstonden, bv waar de Italiaanse- en de carnicabijen elkaar raakten in Slovenië.
De kans dat jouw koninginnen ook met jouw darren paren is bijzonder klein. Darren komen van kilometers ver naar de darrenverzamelplaatsen en ook de koningin vliegt niet naar de dichts bijzijnde. Om een zeker bevruchtingstation te hebben rekent men op 10 kilometer, dus in een kring van 10 km mogen er geen andere bijen staan. Uitzonderingen zijn als er water tussen is zoals een zee of er een hoogteverschil is, dus boven op een berg.
Dan paart een koningin ook nog eens met een dertigtal darren. Na de bevruchting heeft ze 10 microliter in haar achterlijf waarvan ze er uiteindelijk één van zal gebruiken. Dus als er al eens een dar tussen zou zitten waarmee ze nauw verwant is dan speelt dat nog weinig rol.
Maar ik ben het eens dat hoe meer diversiteit er is hoe beter. Alleen als je tussen veel imkers zit die steeklustige bijen hebben dan kan je daar het nadeel van ondervinden zelfs als je ieder jaar nateelt van geselecteerde kweekkoninginnen. Maar door de jaren van verbetering en kweekprogramma’s hebben ook de imkers die hier niet aan meedoen zachtaardiger bijen gekregen tenminste hier in de streek toch, dus dat is niet echt een probleem meer.
En ook de Varroa heeft hier aan meegewerkt. De mensen die bijen hadden maar er niet naar omkeken zijn ondertussen veranderd of hebben geen bijen meer
-
- Contacteer:
Beste collega's,
Ik moet Joselito gelijk geven. Wat stel ik vast:
In het raszuiver materiaal zie ik geen ongewone uitval, maar moet tot mijn grote verbazing stellen dat mijn volken met F2 moeren (voor opvolging wat deze in de komende generaties doen) geen uitval is.
Wel wil ik stellen dat de bijen einde juli behandeld zijn met mierenzuur en deze winter nog een oxaalzuurbehandeling zullen krijgen.
De varroadruk in al mijn volken is zeer laag (controle)door ook de darrenraatmetheode toe te passen. Varroa, nosema,...ik weet het niet meer... Alles gedaan om de volken in prima conditie te houden, maar voor sommigen is er blijkbaar iets meer nodig!
Ik moet Joselito gelijk geven. Wat stel ik vast:
In het raszuiver materiaal zie ik geen ongewone uitval, maar moet tot mijn grote verbazing stellen dat mijn volken met F2 moeren (voor opvolging wat deze in de komende generaties doen) geen uitval is.
Wel wil ik stellen dat de bijen einde juli behandeld zijn met mierenzuur en deze winter nog een oxaalzuurbehandeling zullen krijgen.
De varroadruk in al mijn volken is zeer laag (controle)door ook de darrenraatmetheode toe te passen. Varroa, nosema,...ik weet het niet meer... Alles gedaan om de volken in prima conditie te houden, maar voor sommigen is er blijkbaar iets meer nodig!