Heidedracht 2003
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
Re: Heidedracht 2003
Thomas,
De Veenweg loopt van Leuvenum naar Elspeet.
Iets over het midden kruist zij de Hooiweg.
Vanaf Leuvenum rechts van de Veenweg en vlak voor de Hooiweg ligt een piepklein heideveldje en net over de Hooiweg heen een iets groter veldje. Aan het eind van de Veenweg , vlak voor Elspeet, ligt de buurtschap "de Grote Kolonie"
Vroeger heb ik daar ook wel eens gestaan, maar ben er in jaren niet meer geweest. Afijn, je hebt daar geen last van 'concurrentie'. En je zit slechts 750 meter af (noordwaarts) van het veel grotere heideveld "De Stakenberg" ten zuidwesten van Vierhouten
Als je de Hooiweg noordwaarts oprijdt kom je langs het P.T.T. vakantieoord en langs de westkant van de Stakenbergerheide. Voorheen zeer in trek bij de heide-imkers.
3 a 4 honderd meter zuidwaarts van jouw locatie ligt nog een heideveldje, dat twee keer zo groot is als die twee kleine stukjes van jou samen.
!Piet
De Veenweg loopt van Leuvenum naar Elspeet.
Iets over het midden kruist zij de Hooiweg.
Vanaf Leuvenum rechts van de Veenweg en vlak voor de Hooiweg ligt een piepklein heideveldje en net over de Hooiweg heen een iets groter veldje. Aan het eind van de Veenweg , vlak voor Elspeet, ligt de buurtschap "de Grote Kolonie"
Vroeger heb ik daar ook wel eens gestaan, maar ben er in jaren niet meer geweest. Afijn, je hebt daar geen last van 'concurrentie'. En je zit slechts 750 meter af (noordwaarts) van het veel grotere heideveld "De Stakenberg" ten zuidwesten van Vierhouten
Als je de Hooiweg noordwaarts oprijdt kom je langs het P.T.T. vakantieoord en langs de westkant van de Stakenbergerheide. Voorheen zeer in trek bij de heide-imkers.
3 a 4 honderd meter zuidwaarts van jouw locatie ligt nog een heideveldje, dat twee keer zo groot is als die twee kleine stukjes van jou samen.
!Piet
Piet, jij bent blijkbaar goed geinformeerd.
Volgens omwonenden ligt er inderdaad hemelsbreed ruim 500 meter van mijn kast een veel groter heideveld. Dat is dan prima, want daar komen de bijtjes wel.
Ik heb een bak met water en daarin enkele houtjes naast de kasten gezet als drinkwaterbron.
Er staan 2 rode kasten (2 broedkamers, 1 honingkamer) en een gele kast met vooralsnog dezelfde configuratie. De gele kast is van mij.
Mocht je er ooit eens langs rijden, dan hoor ik het wel, want voor mij is het nog krap anderhalf uur rijden. Wel een zeer mooie omgeving trouwens !!
Piet, wanneer reis je zelf af richting de heide ??? en heb je ook niet een beetje het idee dat het wel iets kan worden ???
Thomas
Volgens omwonenden ligt er inderdaad hemelsbreed ruim 500 meter van mijn kast een veel groter heideveld. Dat is dan prima, want daar komen de bijtjes wel.
Ik heb een bak met water en daarin enkele houtjes naast de kasten gezet als drinkwaterbron.
Er staan 2 rode kasten (2 broedkamers, 1 honingkamer) en een gele kast met vooralsnog dezelfde configuratie. De gele kast is van mij.
Mocht je er ooit eens langs rijden, dan hoor ik het wel, want voor mij is het nog krap anderhalf uur rijden. Wel een zeer mooie omgeving trouwens !!
Piet, wanneer reis je zelf af richting de heide ??? en heb je ook niet een beetje het idee dat het wel iets kan worden ???
Thomas
-
- Contacteer:
In de late namiddag ga ik de heide opnieuw bekijken om te zien of er nog niet een plekje te vinden is voor 1 of 2 kasten. Als de heide bloeit, honingt ze nog niet. Ze moet eerst stuiven en de top valt meestal tussen 20 en 30 augustus. Als er geen flinke regen komt, kun je het wel vergeten. De heide moet eerst verzuipen en dan branden!Piet, wanneer reis je zelf af richting de heide ??? en heb je ook niet een beetje het idee dat het wel iets kan worden ???
"Wie wil bijen, moet heien en kleien", dwz als je ze wegbrengt moet je door de modder naar de hei en de klei.
Over dat wegbrengen gesproken! Vele jaren geleden heb ik ze een keer met m'n zoon naar de Vierhouterheide gebracht om 24.00 uur 's nachts. Slechts een sterrenhemel boven ons. Nadien heb ik 4 weken gezocht om ze terug te vinden. Toen wist ik pas goed wat de oude imkers hier bedoelden met: "Je kunt beter het licht voor je hebben, dan achter je", dwz. 's morgensvroeg wegbrengen. Het licht werkt dan in je voordeel. 's Avonds werkt het in je nadeel.
!Piet
-
'Bloeiende hei beleven' kan ik toch niet missen!
Bijenvolken heb ik er deze keer niet staan, maar vanmorgen vroeg liep ik daarom met 'mien wief' de Riet-Slenkroute welke begint aan het noordelijke eind van de Holterbergweg.
In het begin loop je tussen schrale dennebomen, temidden van de stuwwallen; mijn vrouw had graag in de laatste ijstijd geleefd, want ze kan absoluut niet tegen warmte; eigenlijk had ze een 'eskimo met iglo' moeten trouwen!
Gaandeweg zagen we plakken vossenbessen voor de korhoeders en jeneverbesstruiken voor de depressieven. Hier en daar kwam de heide in zicht toen we afdaalden in de slenk.
'Tjonge jonge', zou ik denken als ik bij was, 'wat een droge troep hier!'
De jonge hei toonde lootjes met iele bloempjes; de oudere struiken toonden verdroogde bloemen in knop. Veelal was een kwart van de plant geheel vergrijst. Hier en daar stonden heidestruiken die er wel in waren geslaagd om te gaan bloeien. Dat was gewoon uitzonderlijk!
Na twee uur door de zandige paden te hebben gelopen, laafden we de keeltjes met cappuchino en appelgebak.
Mijn vrouw reed met de auto naar huis en ik stapte op mijn nieuwe Gazelle Toulouse met vering in het voorvork en onder het zadel.
Dit is gewoon een verademing als je deze luxe vergelijkt met mijn stugge racefiets.
Na een kilometertje of vijf zag ik de bijenkasten van de imkers uit Zutphen staan. Ik stapte af en wilde het witte, zinderende zandpad inslaan naar de kasten. Na tien stappen hield ik het voor gezien. Bevangen door de hitte kreeg een visioen van Nederlandse soldaten in de zandbak van Irak.
Arme bijen...hoe heet zullen ze het daar hebben; vanmiddag werd het daar 32 graden.
(23.30 uur gedichtje bij-geschaafd)
-
07-08-'03
In HET GELDERS DAGBLAD stond vandaag het volgende (Fr.:ingekorte) bericht:
Bijen te kijk in Brummen
van een onzer verslaggevers
7 AUGUSTUS 2003 - BRUMMEN - De Brummense Imkersvereniging houdt aanstaande zaterdag van 10-15 uur een open dag in de bijenstal aan de Voorsterweg.
Door de droogte gaan de imkers niet meer met hun volken naar de heide en loopt het honingseizoen ten einde, reden om nu al een open dag te houden.
etc.,etc..
Bijenvolken heb ik er deze keer niet staan, maar vanmorgen vroeg liep ik daarom met 'mien wief' de Riet-Slenkroute welke begint aan het noordelijke eind van de Holterbergweg.
In het begin loop je tussen schrale dennebomen, temidden van de stuwwallen; mijn vrouw had graag in de laatste ijstijd geleefd, want ze kan absoluut niet tegen warmte; eigenlijk had ze een 'eskimo met iglo' moeten trouwen!
Gaandeweg zagen we plakken vossenbessen voor de korhoeders en jeneverbesstruiken voor de depressieven. Hier en daar kwam de heide in zicht toen we afdaalden in de slenk.
'Tjonge jonge', zou ik denken als ik bij was, 'wat een droge troep hier!'
De jonge hei toonde lootjes met iele bloempjes; de oudere struiken toonden verdroogde bloemen in knop. Veelal was een kwart van de plant geheel vergrijst. Hier en daar stonden heidestruiken die er wel in waren geslaagd om te gaan bloeien. Dat was gewoon uitzonderlijk!
Na twee uur door de zandige paden te hebben gelopen, laafden we de keeltjes met cappuchino en appelgebak.
Mijn vrouw reed met de auto naar huis en ik stapte op mijn nieuwe Gazelle Toulouse met vering in het voorvork en onder het zadel.
Dit is gewoon een verademing als je deze luxe vergelijkt met mijn stugge racefiets.
Na een kilometertje of vijf zag ik de bijenkasten van de imkers uit Zutphen staan. Ik stapte af en wilde het witte, zinderende zandpad inslaan naar de kasten. Na tien stappen hield ik het voor gezien. Bevangen door de hitte kreeg een visioen van Nederlandse soldaten in de zandbak van Irak.
Arme bijen...hoe heet zullen ze het daar hebben; vanmiddag werd het daar 32 graden.
Imkers van de hei..,
dit jaar
geen potten op een rij!
-dit jaar
geen potten op een rij!
(23.30 uur gedichtje bij-geschaafd)
-
07-08-'03
In HET GELDERS DAGBLAD stond vandaag het volgende (Fr.:ingekorte) bericht:
Bijen te kijk in Brummen
van een onzer verslaggevers
7 AUGUSTUS 2003 - BRUMMEN - De Brummense Imkersvereniging houdt aanstaande zaterdag van 10-15 uur een open dag in de bijenstal aan de Voorsterweg.
Door de droogte gaan de imkers niet meer met hun volken naar de heide en loopt het honingseizoen ten einde, reden om nu al een open dag te houden.
etc.,etc..
Hallo, met z'n allen.
Maandag 28 juli zijn 6 Dadantvolken naar de heide gegaan.
De zaterdag daarop zat er hier en daar al wat heidehoning in de raten.
Vanmorgen vroeg hebben we bij 4 van de 6 kasten de 2e honingkamer geplaatst.
Gisteren hadden we de honingkamers al in de auto gezet. Na het lezen van Piet Jager zijn stukje op het Imkerforum, waarin hij schreef dat we honing kunnen verwachten tussen 20 en 30 augustus, dachten we dat de bakken er voor niets in waren gezet. Maar nee, we waren blij dat we ze gelijk konden plaatsen.
We zullen zien hoe het verder gaat.
M.vr.gr. Elze Lammerts.
Maandag 28 juli zijn 6 Dadantvolken naar de heide gegaan.
De zaterdag daarop zat er hier en daar al wat heidehoning in de raten.
Vanmorgen vroeg hebben we bij 4 van de 6 kasten de 2e honingkamer geplaatst.
Gisteren hadden we de honingkamers al in de auto gezet. Na het lezen van Piet Jager zijn stukje op het Imkerforum, waarin hij schreef dat we honing kunnen verwachten tussen 20 en 30 augustus, dachten we dat de bakken er voor niets in waren gezet. Maar nee, we waren blij dat we ze gelijk konden plaatsen.
We zullen zien hoe het verder gaat.
M.vr.gr. Elze Lammerts.
Elze, waar staan jouw kasten ?
De mijne staat in de buurt van Staverden (ligt bij Ermelo)
groeten, Thomas
De mijne staat in de buurt van Staverden (ligt bij Ermelo)
groeten, Thomas
-
Piet heeft het over verzuipen en branden en over stuifmeel dat rond moet waaien en over optimaal produceren van honing tussen 20 en 30 augustus..!
Volgens mij vergeet ie wat!
De heidebloempjes moeten wel open kunnen gaan 'in den beginne'.
Dat is dit jaar maar weinig bloempjes gegund/gelukt en als eenmaal die bloemopeningsperiode voorbij is, gebeurt het niet meer.. ook al zou je een emmer water leeggieten bij ieder struikje erica.
-
In Nijverdal/Holten waar de Irakbijen staan te zuchten en te steunen en te sterven, werd het gisteren 36.3 graden boven nul.
De imkers uit Zutphen zullen Maxima horen zeggen:
'Beettje dom geweest'
Volgens mij vergeet ie wat!
De heidebloempjes moeten wel open kunnen gaan 'in den beginne'.
Dat is dit jaar maar weinig bloempjes gegund/gelukt en als eenmaal die bloemopeningsperiode voorbij is, gebeurt het niet meer.. ook al zou je een emmer water leeggieten bij ieder struikje erica.
-
In Nijverdal/Holten waar de Irakbijen staan te zuchten en te steunen en te sterven, werd het gisteren 36.3 graden boven nul.
De imkers uit Zutphen zullen Maxima horen zeggen:
'Beettje dom geweest'
Hallo allemaal,
Piet Jager wat heb jij gedacht, toen ik heel enthousiast meldde dat we 4 Dadantkasten van een 2e honingkamer voorzien hadden. Een 2e honingkamer een week nadat ze op de heide geplaatst waren.
Wel het volgende is het geval:
De bijen hebben geweldig gehaald op de klaver of de vuilboom of misschien nog wel iets anders.....
De honing is afgelopen woensdag geslingerd en is een honing met een heide-aroma. Erg lekker, maar beslist geen heidehoning.
De bijen staan nu op de Kralose heide /Dwingelderveld. Kijken of het hier beter lukt.....
Al doende leert men, nietwaar ???
M.vr.gr. Elze Lammerts.
Piet Jager wat heb jij gedacht, toen ik heel enthousiast meldde dat we 4 Dadantkasten van een 2e honingkamer voorzien hadden. Een 2e honingkamer een week nadat ze op de heide geplaatst waren.
Wel het volgende is het geval:
De bijen hebben geweldig gehaald op de klaver of de vuilboom of misschien nog wel iets anders.....
De honing is afgelopen woensdag geslingerd en is een honing met een heide-aroma. Erg lekker, maar beslist geen heidehoning.
De bijen staan nu op de Kralose heide /Dwingelderveld. Kijken of het hier beter lukt.....
Al doende leert men, nietwaar ???
M.vr.gr. Elze Lammerts.
-
- Contacteer:
Elze,
Ik zal het je eerlijk vertellen. Hans en ik zeiden/schreven al tegen elkaar: 'Dat kan nooit heidehoning zijn. Ze komt er t.z.t. wel achter' Ook hebben we een gissing gemaakt van wat het dan allemaal zou kunnen zijn. Ik geloof van vuilboom, dopheide, herfstleeuwentand, muizenoor, vossenbes, luizenhoning, etc.
Maar je bent nu wakker geworden!
De zonne straalt
De heide praalt
Met flink gevormde scheuten,
Belooft heel wat te geven !
En naar de hei
Reist de imker blij,
Weer zal hij met zijn bijen
Het heidefeest beleven !
Trots volop broed
En overvloed
Van haalsters, zonnewarmte
- 't Is of de bijen staken -
Zij halen niet:
Geen nectar biedt
De hei; verarmde volken
Moet hij nu reisklaar maken !
Wat raadsel groot
De heide bood !
Steriel, trots bloemenweelde,
Trots volop zon ! De heide
Gaf medicijn:
Zij maakte ons klein,
Gaf nectar voor onz' harten
De béste wel van beide.
Van Brero, 1940
!Piet
Ik zal het je eerlijk vertellen. Hans en ik zeiden/schreven al tegen elkaar: 'Dat kan nooit heidehoning zijn. Ze komt er t.z.t. wel achter' Ook hebben we een gissing gemaakt van wat het dan allemaal zou kunnen zijn. Ik geloof van vuilboom, dopheide, herfstleeuwentand, muizenoor, vossenbes, luizenhoning, etc.
Maar je bent nu wakker geworden!
De zonne straalt
De heide praalt
Met flink gevormde scheuten,
Belooft heel wat te geven !
En naar de hei
Reist de imker blij,
Weer zal hij met zijn bijen
Het heidefeest beleven !
Trots volop broed
En overvloed
Van haalsters, zonnewarmte
- 't Is of de bijen staken -
Zij halen niet:
Geen nectar biedt
De hei; verarmde volken
Moet hij nu reisklaar maken !
Wat raadsel groot
De heide bood !
Steriel, trots bloemenweelde,
Trots volop zon ! De heide
Gaf medicijn:
Zij maakte ons klein,
Gaf nectar voor onz' harten
De béste wel van beide.
Van Brero, 1940
!Piet
Vorig jaar slingerde Leendert vd Bosch brabantse heidehoning op de Floriade. Het was (ook voor mij) een belevenis voor menig bezoeker.
In 2002 was daar de honingopbrengst erg goed. Nu mis ik de verhalen uit het Brabantse. Was het daar ook zo slecht als op de Veluwe?
HK
In 2002 was daar de honingopbrengst erg goed. Nu mis ik de verhalen uit het Brabantse. Was het daar ook zo slecht als op de Veluwe?
HK